کد خبر: 605353
|
۱۴۰۲/۰۱/۱۵ ۱۴:۲۲:۰۹
| |

فنلاند امروز رسما سی و یکمین عضو ناتو می‌شود

عصر روز سه‌شنبه ۴ آوریل (۱۵ فروردین) در جلسه وزرای خارجه کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که در بروکسل برگزار می‌شود، کشور فنلاند به عنوان سی و یکمین کشور، رسما به عضویت این پیمان در‌می‌‌آید.

فنلاند امروز رسما سی و یکمین عضو ناتو می‌شود
کد خبر: 605353
|
۱۴۰۲/۰۱/۱۵ ۱۴:۲۲:۰۹

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در آستانه جلسه وزیران خارجه کشورهای عضو در بروکسل گفت: «ما برای اولین بار پرچم فنلاند را اینجا در مقر ناتو به اهتزاز در می‌آوریم. این روز خوبی برای امنیت فنلاند، امنیت شمال اروپا و کل ناتو خواهد بود.»

به گزارش دویچه وله، سائولی نینیسته، رئیس‌جمهور فنلاند، همراه با وزیران خارجه و دفاع این کشور در مراسم رسمی عضویت فنلاند در ناتو شرکت خواهند کرد.

برای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، پیوستن فنلاند به ناتو یک شکست استراتژیک بزرگ محسوب می‌شود. او یکی از دلایل تجاوز نظامی به اوکراین را مانع شدن از گسترش ناتو اعلام کرده بود که به نتیجه‌ مخالف آن منجر شد.

مخالفت ترکیه و مجارستان با عضویت فنلاند و سوئد

گرچه فنلاند که ۱۳۴۰ کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد در دوران جنگ سرد بی‌طرف بود، اما حتی پس از پایان جنگ سرد و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق نیز برخلاف بسیاری از کشورهای دیگر از هزینه‌های نظامی خود نکاست.

فنلاند در واکنش به تجاوز نظامی روسیه به اوکراین تصمیم گرفت سیاست بی‌طرفی خود را کنار بگذارد و همراه سوئد درخواست عضویت در پیمان ناتو را بدهد.

عضویت کشورهای جدید در ناتو مشروط به تایید تمامی اعضای این پیمان است. گرچه تمامی ۳۰ کشور عضو ناتو در اجلاس تابستان سال گذشته در مادرید به صورت اصولی با پذیرش فنلاند و سوئد موافقت کردند اما ترکیه بعدا به دلیل آنچه که "حمایت از تروریست‌ها" خوانده بود، با عضویت فنلاند و سوئد به مخالفت پرداخت.

پس از مذاکرات فنلاند با ترکیه و دیدار سائولی نینیستو، رئیس جمهوری فنلاند با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه سرانجام راه پیوستن این کشور به ناتو هموار شد.

ترکیه و مجارستان اما هنوز به عضویت سوئد چراغ سبز نشان نداده‌اند. ترکیه سوئد را به پناه دادن به نیروهای "حزب کارگران کردستان" (پ‌ک‌ک) متهم می‌کند، اما استکهلم این اتهام را رد می‌کند.

مجارستان هم از سال ۲۰۱۵ به این سو به "سیاست مهاجرپذیری سوئد" انتقاد دارد و هم عصبانیت ویکتور اوربان، نخست‌وزیر این کشور از تلاش سوئد برای اخراج حزب "فیدس" مجارستان از زمره احزاب محافظه‌کار اروپا باعث شده تا این کشور مخالف عضویت سوئد در ناتو باشد.

دبیر کل ناتو روز دوشنبه گفت: «سوئد را تنها رها نکرده‌ایم. وضعیت سوئد به یک عضو کامل ناتو بسیار نزدیک است.» ینس استولتنبرگ همچنین ابراز امیدواری کرد تا اردوغان پس از انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در ماه مه به مخالفت خود با عضویت سوئد در ناتو پایان دهد و سوئد نیز در نهایت تا تابستان به عضویت ناتو درآید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها