کد خبر: 605088
|
۱۴۰۲/۰۱/۱۴ ۱۲:۴۲:۳۷
| |

روزنامه اعتماد:

وضعیت فوق العاده در اسرائیل؛ معترضان نتانیاهو را رها نمی کنند

با گذشت بیش از چهار ماه از آغاز به کار دولت راستگرای افراطی نتانیاهو، مخالفت‌ها با برنامه اصلاحات قضایی او اکنون در میان اعضای حزب متبوع او، لیکود هم در حال گسترش است.

وضعیت فوق العاده در اسرائیل؛ معترضان نتانیاهو را رها نمی کنند
کد خبر: 605088
|
۱۴۰۲/۰۱/۱۴ ۱۲:۴۲:۳۷

شهاب شهسواری- کمتر از یک هفته بعد از آنکه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسراییل با تعلیق اجرای اصلاحات قضایی پیشنهادی کابینه‌اش تا تابستان سال جاری موافقت کرد، مخالفان دولت راست‌گرای افراطی او بار دیگر در نقاط مختلف سرزمین‌های اشغالی به خیابان‌ها آمدند. دوشنبه هفته پیش بود که نتانیاهو بعد از ماه‌ها اعتراض‌های گسترده خیابانی اعلام کرد اصلاحات جنجالی قضایی را که به موجب آن نقش دولت در انتصاب قضات افزایش پیدا می‌کند و حق دیوان عالی اسراییل برای ابطال مصوبات پارلمان سلب می‌شود، برای مدتی به تاخیر خواهد افتاد. اما شهروندان اسراییلی که اقدام دولت نتانیاهو را تاکتیکی تاخیری برای خاموش کردن اعتراضات می‌دانند، شنبه شب بار دیگر به خیابان‌ها آمدند تا اعتراض خود را به اقدام‌های دولت راست‌گرای افراطی اعلام کنند.

براساس اعلام برگزارکنندگان راهپیمایی‌ها، بیش از ۴۵۰ هزار نفر از معترضان اسراییلی در ۱۰۰ نقطه ازجمله در تل‌آویو و قدس اشغالی تجمع کردند. معترضان علاوه بر پرچم‌های اسراییل در این تظاهرات پرچم‌ها امریکا را هم به اهتزاز درآوردند.

جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا هفته گذشته در اظهاراتی از برنامه دولت نتانیاهو برای کاهش اختیارات دستگاه قضایی انتقاد کرده ‌بود و خواهان توقف اجرای طرح پیشنهادی اصلاحات قضایی شده ‌بود. سه‌شنبه هفته گذشته رییس‌جمهور امریکا گفته ‌بود که امیدوار است نتانیاهو از برنامه پیشنهادی «صرف‌نظر» کند. بایدن گفته‌ بود که از رویدادهای اخیر در اسراییل بسیار نگران است. بایدن همچنین در جمع خبرنگاران به صراحت تاکید کرد که در آینده نزدیک هیچ برنامه‌ای برای دعوت از نتانیاهو برای سفر به واشنگتن ندارد.

روز چهارشنبه، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسراییل با انتشار بیانیه‌ای به زبان انگلیسی در شبکه اجتماعی توییتر به اظهارات بایدن واکنش نشان داد. نتانیاهو نوشت: «من رییس‌جمهور بایدن را ۴۰ سال است که می‌شناسم و قدردان تعهد طولانی مدت او به اسراییل هستم. اما اسراییل... مستقل است که تصمیم‌هایش را براساس اراده مردمش می‌گیرد نه براساس فشار از خارج، حتی از سوی نزدیک‌ترین دوستانش.»

واشنگتن‌پست می‌نویسد مخالفان این برنامه از طیف‌های مختلف سیاسی اسراییل هستند و این اقدام را یک کودتای قضایی تلقی می‌کنند. مخالفان معتقدند که تصمیم هفته گذشته نتانیاهو برای توقف اجرای این برنامه فقط یک تاکتیک تاخیری است و دولت هر زمان احساس کند که اعتراضات خاموش شده‌اند، این برنامه را از سر می‌گیرد. 

سازمان هماهنگ‌کننده اعتراضات که با عنوان «جنبش چتر برای مقاومت در مقابل دیکتاتوری در اسراییل» فعالیت می‌کند، در پی برگزاری اعتراضات شنبه شب اعلام کرد: «تلاش نتانیاهو برای خواباندن اعتراضات با شکست مواجه شد.» در این بیانیه آمده است: «ما به حضور در خیابان‌ها ادامه می‌دهیم تا اطمینان پیدا کنیم که ... اسراییل دموکراسی باقی می‌ماند.» مخالفت با برنامه کابینه نتانیاهو به بخش‌های مختلفی از جامعه اسراییل ازجمله نیروهای ذخیره ارتش، خلبانان، اتحادیه‌های صنفی و کمپانی‌های فناوری و استارت‌آپ‌ها نفوذ کرده است. هفته گذشته اتحادیه‌های صنفی اسراییل برنامه اعتصاب گسترده عمومی اعلام کردند، اقدامی که نقش بسزایی در تصمیم نتانیاهو برای توقف اجرای برنامه اصلاحات قضایی داشت.

گسترش مخالفت‌ها به نزدیکان نتانیاهو

با گذشت بیش از چهار ماه از آغاز به کار دولت راستگرای افراطی نتانیاهو، مخالفت‌ها با برنامه اصلاحات قضایی او اکنون در میان اعضای حزب متبوع او، لیکود هم در حال گسترش است. چندین عضو ارشد حزب راست‌گرای لیکود به رهبری نتانیاهو هم اعلام کرده‌اند که با این برنامه مخالف هستند. یوآو هوروویتز، رییس دفتر پیشین نتانیاهو از جمله سیاستمداران مشهور راستگرا بود که در اعتراضات شنبه شب مشارکت کرد. در طول هفته‌های گذشته مقام‌های ارشد امنیتی اسراییلی هم از وضعیت اظهار نگرانی کرده‌اند و با انتشار بیانیه‌های علنی هشدار داده‌اند که استمرار وضعیت موجود می‌تواند به تهدیدی برای امنیت رژیم تبدیل شود. هزاران نفر از نیروهای ذخیره ارتش تاکید کرده‌اند که اگر این برنامه به قانون تبدیل شود در صورت فراخوان به خدمت حاضر نخواهند شد. آموس مالکا، رییس پیشین واحد اطلاعات ارتش اسراییل شنبه شب در جمع معترضان گفت: «این دولت در انتخابات دموکراتیک انتخاب شده است و زیر سایه دموکراسی تلاش می‌کند تا آن را نابود کند.» این مقام پیشین رژیم اسراییل اقدام هفته گذشته نتانیاهو در اخراج وزیر جنگ، یوآو گالانت را محکوم کرد. گالانت تنها وزیر کابینه افراطی نتانیاهو بود که علنا اعلام کرد از برنامه اصلاحات قضایی حمایت نمی‌کند. نتانیاهو هنوز رسما وزیر جنگ را اخراج نکرده است و بعد از تصمیم دولت برای توقف برنامه اصلاحات قضایی، گمانه‌زنی‌هایی در مورد بازگشت او به مقامش وجود دارد.

نگرانی از افزایش خشونت‌ها در کرانه باختری

همزمان با بحران سیاسی در اسراییل، مقام‌های این رژیم نگران وضعیت امنیتی در کرانه باختری هستند. همزمانی ماه مبارک رمضان با عید پسح یهودیان، نگرانی‌ها را در مورد برخوردها میان نظامیان اسراییلی و شهروندان فلسطینی افزایش داده است. شنبه شب یک فلسطینی با خودرو به سه اسراییلی در نزدیکی روستای بیت‌امر در کرانه باختری رود اردن حمله کرد. عامل فلسطینی این حمله بلافاصله توسط پلیس اسراییل هدف قرار گرفت. به نوشته برخی رسانه‌ها سه اسراییلی مجروح در این حمله از نظامیان اسراییلی بودند. پیش از این نیز پلیس اسراییل یک شهروند دیگر فلسطینی را در قدس شرقی هدف قرار داده‌ بود و به قتل رساند. پلیس اسراییل مدعی شده است که شهروند فلسطینی قصد ربودن سلاح افسر پلیس و انجام حمله داشته است، اما شاهدان عینی این روایت را رد کرده‌اند. همچنین روز گذشته رسانه‌ها از تعرض ۱۳۴ یهودی به مسجدالاقصی خبر دادند. براساس این گزارش‌ها نظامیان اسراییلی برای تسهیل حضور این افراد در مسجدالاقصی، به فلسطینیانی که در مسجد اعتکاف کرده‌ بودند حمله‌ور شدند و آنها را از محوطه مسجد بیرون کردند.

گارد ملی، هدیه نتانیاهو به بن گویر

ایتمار بن گویر، سیاستمدار راست‌گرای افراطی و وزیر امنیت داخلی کابینه نتانیاهو در پی اقدامات خشونت‌بار نظامیان اسراییلی از این نیروها تقدیر کرد و گفته است: «هر تروریستی که بخواهد به یهودیان آسیب برساند از سرش خون خواهد چکید.» به نوشته‌های رسانه‌های اسراییلی بن‌گویر هفته پیش تهدید کرده‌ بود که در صورت عقب‌نشینی نتانیاهو از برنامه اصلاحات قضایی از دولت کناره‌گیری خواهد کرد. براساس نامه‌ای که نمایندگان کنست اسراییل منتشر کرده‌اند، نتانیاهو برای راضی کردن او به حمایت از توقف پیشبرد برنامه اصلاحات به او وعده داده است که اجازه تشکیل یک واحد نظامی جدید با عنوان «گارد ملی» تحت مدیریت وزارت امنیت داخلی بدهد. به نوشته واشنگتن پست برخی مقام‌های نظامی و امنیتی اسراییل هشدار داده‌اند که تشکیل چنین نیرویی می‌تواند به یک نیروی شبه‌نظامی شخصی برای بن‌گویر تبدیل شود.

به گزراش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، موشه کردای رییس پیشین پلیس اسراییل در واکنش به این تصمیم گفت: «در دوره‌ای تاریک از تاریخ اسراییل به‌سر می‌بریم، من نگران سرنوشت پلیس و ارتش هستم، ایتمار بن گویر خطری ملموس علیه ماست و باید در کمترین زمان ممکن از جایگاه خود استعفا دهد.»

دیوید گروسمن، نویسنده اسراییلی در جمع تظاهرات‌کنندگان در قدس اشغالی مقابل اقامتگاه رییس رژیم گفت: «رهبران کودتا بزرگ‌ترین اشتباه زندگی خود را مرتکب شده‌اند. آنها روی آینده ما قمار کرده‌اند و ملت را پاره پاره کرده‌اند. اما قرار است بن‌گویر به گروه شبه نظامی اختصاصی خودش برسد. چراکه نه؟ نتانیاهو فرشته‌ای است که همه آرزوهای او را برآورده می‌کند. سکوت دیگر یک گزینه نیست.»

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها