کد خبر: 604016
|
۱۴۰۲/۰۱/۰۶ ۱۷:۰۰:۳۳
| |

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا:

خواهان پرهیز از وابستگی به چین مانند گاز روسیه هستیم

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد ما در تلاش هستیم همانند اتفاقی که با گاز روسیه افتاد، از «وابستگی و اتکا» به چین پرهیز کنیم.

خواهان پرهیز از وابستگی به چین مانند گاز روسیه هستیم
کد خبر: 604016
|
۱۴۰۲/۰۱/۰۶ ۱۷:۰۰:۳۳

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی سخنانی در سانتو دومینگو، پایتخت جمهوری دومینیکن گفت: ما به این نتیجه رسیده‌ایم که وابستگی و اتکای متقابل که یکی از عناصر اساسی ایجاد صلح بود، سلاحی دو لبه است که می‌توان علیه ما استفاده شود.

به گزارش شفقنا به نقل از آرتی، وی افزود: در نتیجه وابستگی بزرگ اروپا به گاز روسیه که به 40 درصد رسید، ناچار شدیم در پی اقدام مسکو در کاهش ارسال محموله‌های گاز به خاطر جنگ اوکراین و تحریم‌های اعمالی به دنبال منابع جایگزین باشیم، ما خواهان پرهیز از وابستگی به چین همانند روسیه هستیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهار داشت: سال 2023 میلادی سالی مهم و محوری برای عقد توافقات با کشورهای دیگر و مشخصا امریکای لاتین است، ما در ماه ژوئیه نشست سران را میان اتحادیه اروپا و مجموعه کشورهای امریکای لاتین و منطقه کارائیب برگزار خواهیم کرد.

بورل در پایان با بیان اینکه اروپا و امریکای لاتین فرصت دارند تا نشان دهند روابط تجاری‌شان همچنان مایع پیشرفت و شکوفایی است، اظهار داشت: سرمایه‌گذاری اروپا در امریکای لاتین بیشتر از مجموع سرمایه‌گذاری انجام شده در روسیه، چین، هند و ژاپن است.

روسیه در طول تاریخ بزرگترین تامین کننده گاز طبیعی اتحادیه اروپا بوده است. پس از اختلافات گازی روسیه، اوکراین و اروپا در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۹، و به دنبال آن تنش‌ها در پی بحران اوکراین در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴، اتحادیه اروپا به دنبال کاهش وابستگی خود به واردات گاز طبیعی از روسیه بوده است. با این حال، روسیه همچنان حدود ۴۰ درصد از گاز مصرفی اتحادیه اروپا را تامین می کند.

اروپا برای تامین گاز خود به جهان خارج وابسته است و در این راه تنها دو مسیر را پیش روی خود دارد: یا از طریق خطوط لوله که هزینه کمتری دارند ولی باز و بسته شدنشان در دست تولیدکننده‌هاست یا از طریق محموله‌های میعانات گازی در کشتی‌ها که امکان خرید از منابع بیشتر، اما با هزینه بالاتر، از بازارهای جهانی فراهم می کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها