طالبان به ۱۴ کشور دیپلمات فرستاد

ذبیح الله مجاهد با ابراز این مطلب در یک ویدیو گفته که دیپلمات های حکومت مخلوع افغانستان در هماهنگی با وزارت خارجۀ طالبان به فعالیت هایشان ادامه می دهند.

طالبان به ۱۴ کشور دیپلمات فرستاد
کد خبر: 603990
|
۱۴۰۲/۰۱/۰۶ ۱۴:۰۰:۰۳

با آنکه حکومت طالبان، به دلیل وضع محدودیت ها بر زنان و دختران افغان و نقض موارد حقوق بشری٬ در انزوا قرار دارد، اما طالبان می گویند که تلاش دارند تا سفارت های بیشتر را در خارج از این کشور کنترل کنند.

به گزارش ترجمان افغانستان، ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان ادعا کرده که این گروه دیپلمات های خود را به ۱۴ کشور فرستاده است و تلاش ها برای گرفتن کنترل سایر مراکز دیپلماتیک افغانستان هم ادامه دارد.

براساس گزارش اخیر خبرگزاری اسوشیتدپرس، ذبیح الله مجاهد با ابراز این مطلب در یک ویدیو گفته که دیپلمات های حکومت مخلوع افغانستان در هماهنگی با وزارت خارجۀ طالبان به فعالیت هایشان ادامه می دهند.

اما غوث جانباز یک دیپلومات سابق حکومت مخلوع به رادیو آزادی گفت که واگذاری سفارت ها و قنسولگری های افغانستان به طالبان در کشورهای مختلف یک پیروزی طالبان در عرصه سیاسی و دیپلماتیک محسوب نمی شود.

 به هیچ صورت گفته نمی توان که این کدام دستاورد و یا پیروزی دیپلماتیک یا سیاسی گروه طالبان است. کشورهای که دفاتر کنسولی را در اختیار طالبان قرار می دهند، با یک سلسله واقعیت ها روبرواند روی اصول عمومی تعاملاتی که با گروه حاکم در افغانستان دارند، برخی زمینه ها را برای فعالیت های کنسولی در اختیار طالبان قرار می دهند، زیرا در آن کشور ها افغان های زیاد مقیم هستند که با مشکلات مختلف روبرو هستند که بیشتر جنبۀ کنسولی و مدنی دارد، نه سیاسی.

گرچه حکومت طالبان در سطح بین المللی به دلیل وضع محدودیت ها بر زنان و دختران افغانستان منزوی شده، ولی طالبان فکر می کنند که دستاوردهای آنها در عرصه های دیپلماتیک و سیاسی زیاد است. تاکنون هیچ کشور جهان حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته، اما برخی کشورها به شمول پاکستان، ترکیه، قطر و چین در افغانستان، نمایندگی های فعال دیپلماتیک دارند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان بدون ارائۀ جزئیات گفته که آنها دیپلمات های خود را به ایران، ترکیه، پاکستان، روسیه، چین، قزاقستان و برخی کشورهای عربی یا افریقایی فرستاده اند.. خبرگزاری اسوشیتدپرس می گوید که سخنگوی وزارت خارجه طالبان به سوالات آنها در این مورد پاسخی نداده است.

 براساس خبرگزاری اسوشیتدپرس، طالبان در آغاز نشانه های ارائه می کردند که دور دوم تسلط آنها بر افغانستان با موضع معتدل همراه خواهد بود، ولی پس از تثبیت مجدد قدرت بر افغانستان در ماه آگوست سال ۲۰۲۱ میلادی، طالبان محدودیت های زیاد را بر مردم افغانستان به خصوص زنان افغان وضع کرده و آزادی های اساسی مردم این کشور را نقض کردند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها