کد خبر: 600713
|
۱۴۰۱/۱۲/۱۴ ۱۶:۱۵:۳۰
| |

اعتمادآنلاین گزارش می‌دهد

پشت پرده سفر مخفیانه ژنرال ارشد آمریکایی به سوریه

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در این سفر با فرمانده ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده برای شکست داعش، سرلشگر متیو مک فارلین در مکانی نامشخص در شمال شرقی سوریه دیدار کرد.

پشت پرده سفر مخفیانه ژنرال ارشد آمریکایی به سوریه
کد خبر: 600713
|
۱۴۰۱/۱۲/۱۴ ۱۶:۱۵:۳۰

مارک میلی ، ژنرال ارشد آمریکایی روز شنبه به طور غیرمنتظره از سوریه بازدید کرد، جایی که کمتر از 1000 سرباز آمریکایی همچنان به حمایت از نیروهای شبه نظامی محلی در مبارزه با بقایای گروه دولت اسلامی (داعش) ادامه می دهند.

به گزارش المانیتور، ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در این سفر با فرمانده ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده برای شکست داعش، سرلشگر متیو مک فارلین در مکانی نامشخص در شمال شرقی سوریه دیدار کرد. در این دیدار دو طرف مسائل امنیتی مربوط به وضعیت جاری در سوریه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

چرا این دیدار مهم است

ورود ژنرال ارشد دولت آمریکا به سوریه نشان دهنده جدیت جو بایدن، رئیس جمهور این کشور برای حفظ نیروها در این کشور به منظور حمایت از نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) به رهبری کردها است.

تقریباً چهار سال پس از شکست داعش در میدان نبرد، حدود 10000 جنگجوی مظنون از این گروه در زندان‌های موقت تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه باقی مانده‌اند و این در حالی است که به نظر می‌رسد اراده سیاسی بین‌المللی برای ایجاد دادگاه‌های جنایات جنگی به منظور بررسی اتهام‌های این افراد وجود ندارد.

داعش در طول سال گذشته دو بار برای آزاد کردن این زندانیان اقدام کرده است. در اوایل سال گذشته، یک حمله هماهنگ داعش به زندان غوران در حسکه، قبل از اینکه نیروهای دموکراتیک سوریه و ایالات متحده کنترل کامل منطقه را به دست گیرند، به کشته شدن حدود 300 کشته منتهی شد.  دانا استرول، یک مقام ارشد در حوزه سیاست خاورمیانه ای پنتاگون، هفته گذشته به خبرنگاران گفت: «ما متعهد به حفظ حضور نیروهای خود در حمایت از شکست پایدار داعش هستیم. این ماموریت از حمایت کامل وزیر دفاع برخوردار است».

نیروهای ایالات متحده و نیروهای دموکراتیک سوریه به ردیابی حامیان مالی و عوامل داعش در شمال شرق سوریه ادامه می دهند و تنها در ماه فوریه 15 عملیات مشترک را با هم انجام دادند.

چهار سرباز آمریکایی در 16 فوریه زمانی که یک مقام ارشد مظنون داعش در جریان حمله شبانه به خانه‌اش اقدام به منفجر کردن یک بمب کرد، زخمی شدند. مک فارلین فرمانده ائتلاف هفته گذشته به خبرنگاران گفت: «شبه نظامیان داعش هنوز انگیزه کافی برای گسترش این گروه تروریستی را دارند.

به گفته این مقام امریکایی دولت بایدن متعهد به "صبر راهبردی" در این پروژه است و همزمان نیروهای سوری و عراقی را برای مقابله مستقل با داعش توانمند می‌کند.

محمد السودانی، نخست وزیر عراق اخیرا اعلام کرده بود که از ادامه حضور مستشاران نظامی آمریکا در کشورش برای کمک به جلوگیری از بازگشت داعش حمایت می کند.

اما با نبود راه حل سیاسی برای پایان جنگ داخلی ده ساله در سوریه، هیچ نشانه ای از پایان نقش‌آفرینی ارتش ایالات متحده در کنار نیروهای دموکراتیک سوریه که خودمختاری آنها توسط دولت بشار اسد در دمشق به رسمیت شناخته نشده  و ترکیه نیز آنها را یک سازمان تروریستی می‌داند، وجود ندارد.

پیام منطقه‌ای سفر میلی به سوریه

دیدار ژنرال ارشد آمریکایی از سوریه نشان می‌دهد که مقامات پنتاگون به شدت متوجه تهدیداتی هستند که از جانب ایران متوجه سربازان امریکایی در سوریه است.

مقامات دولت بایدن به طور فزاینده ای نگران این موضوع شده اند که ارائه پشتیبانی فنی روسیه از زرادخانه پیشرفته هواپیماهای بدون سرنشین و موشک های هدایت شونده ایران در ازای حمایت تهران از جنگ در اوکراین، به قدرتمندتر شدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای نیابتی ایران در خاورمیانه منتهی می‌شود.

نیروهای تحت حمایت ایران حضور پررنگی در غرب رود فرات در شرق سوریه دارند و گفته می‌شود که در چند سال گذشته ده ها راکت و هواپیماهای بدون سرنشین مسلح را به سمت مواضع آمریکا در عراق و سوریه پرتاب کرده اند. نیروهای آمریکایی در منطقه معمولاً مجاز به حمله به نیروهایی غیر از داعش و القاعده نیستند مگر اینکه برای دفاع از خود اقدام کنند.

به گفته فرمانده ارشد نیروی هوایی آمریکا در خاورمیانه، روس ها نیز طی یک سال گذشته فشار بر نیروهای آمریکایی در سوریه را  افزایش داده اند و پروازهای غیرمجاز بر فراز پایگاه های آمریکایی را "به صورت روزانه" انجام می دهند.

دیدار میلی از سوریه درست بیش از یک هفته پس از آن صورت می‌گیرد که مت گیتز، نماینده کنگره آمریکا  لایحه اختیارات جنگی را ارائه کرد که دولت بایدن را مجبور به خروج نیروهای آمریکایی از سوریه می‌کند.  بعید است که این لایحه حمایت کامل مجلس نمایندگان را به دست آورد، اما اقدام قبلی مشابه که در سال 2021 صادر شده بود، از حمایت نسبی دو حزبی برخوردار بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها