کد خبر: 600621
|
۱۴۰۱/۱۲/۱۴ ۱۱:۳۰:۵۰
| |

روزنامه اعتماد گزارش داد:

شروع ناامیدکننده رقبای احتمالی ترامپ

نیکی هیلی و مایک پمپئو، کاندیدا‌های احتمالی انتخابات مقدماتی ۲۰۲۴ کنفرانس اقدام سیاسی محافظه‌کاران را با حمله به ترامپ آغاز کردند؛ واکنش حاضران، اما مطابق میل آن‌ها نبود

شروع ناامیدکننده رقبای احتمالی ترامپ
کد خبر: 600621
|
۱۴۰۱/۱۲/۱۴ ۱۱:۳۰:۵۰

محمدحسین لطف‌الهی- کنفرانس اقدام سیاسی محافظه‌کاران در سال ۲۰۲۳ کم‌فروغ‌تر از همیشه بود و چهره‌های اصلی حزب جمهوری‌خواه و شخصیت‌هایی که کارشناسان و نظرسنجی‌ها شانس بیشتری برای پیروزی آن‌ها قائل بودند، تصمیم گرفتند در این کنفرانس حضور پیدا نکنند. با این وجود، برای جمهوری‌خواهانی که می‌خواهند اثربخشی پیام خود را در برابر راستگراترین جریان از حزب آزمایش کنند، کنفرانس اقدام سیاسی محافظه‌کاران همچنان یک اتفاق مهم به حساب می‌آید.

به گزارش اعتماد، برای چهره‌هایی مانند مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین ایالات متحده و نیکی هیلی، فرماندار پیشین کارولینای جنوبی این کنفرانس فرصتی برای حمله به محبوب‌ترین چهره در حزب جمهوری‌خواه بود. پمپئو روز جمعه ۳ مارس به وقت محلی در کنفرانس اقدام سیاسی محافظه‌کاران گفت: «ما نمی‌توانیم مانند چپ‌گرایان باشیم و از رهبرانی سلبریتی در حوزه سیاسی تبعیت کنیم که شخصیت شکننده‌ای دارند و از پذیرش واقعیت سر باز می‌زنند. ما نمی‌توانیم تقصیر کار خود را گردن دیگران بیندازیم. باید مسوولیت‌پذیر باشیم و این به کسانی بازگردد که پا پیش می‌گذارند و رهبری را در حزب بر عهده می‌گیرند.»

هرچند در این بخش از سخنرانی مایک پمپئو که به عنوان یکی از کاندیدا‌های احتمالی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ از او یاد می‌شود نامی از دونالد ترامپ، رییس‌جمهور پیشین ایالات متحده به میان نمی‌آید، اما به وضوح وزیر خارجه پیشین امریکا با این جملات ترامپ را هدف گرفته بود.

روزنامه واشنگتن پست در تحلیل این رفتار او می‌نویسد: «پمپئو از آوردن اسم خودداری می‌کند تا راه را برای انکار منظور اصلی خود باز بگذارد و با خشم طرفداران رییس‌جمهور سابق مواجه نشود. اما در واقعیت هیچ سلبریتی سیاسی شناخته شده‌تری در مقایسه با دونالد ترامپ وجود ندارد. اشاره به عدم پذیرش واقعیت نیز به نظر می‌رسد در خصوص انکار نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ از سوی ترامپ باشد.» گمانه‌زنی‌های زیادی درباره دلایل این اقدام پمپئو وجود دارد. برخی تحلیلگران معتقدند که او می‌خواهد به آرامی از مسیر رفته بازگردد.

۷ نوامبر ۲۰۲۰، از نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری رونمایی و جو بایدن به عنوان پیروز انتخابات معرفی شد. سه روز بعد، در حالی که ترامپ مرتبا نتایج را زیر سوال می‌برد، از پمپئو پرسیده شد که انتقال قدرت در وزارت امور خارجه چگونه مدیریت خواهد شد و او پاسخ داد: «یک انتقال آرام به دولت دوم ترامپ را شاهد خواهیم بود.»

پمپئو چنان درباره نتایج انتخابات صحبت کرد که گویا واقعا تردید‌هایی جدی و قانونی در این خصوص مطرح است و هنگامی که اظهارات او بازخورد‌های زیادی گرفت، فاکس از پمپئو پرسید «آیا واقعا چنین منظوری داشت؟» پمپئو ترجیح داد اخم کند. در آن زمان ترامپ به شدت از اقدام پمپئو خشنود شد و در اظهارنظری عجیب گفت: «به همین دلیل است که مایک در کلاس خود در وست پوینت شاگرد اول بود.»

چند هفته بعد، پمپئو کماکان حاضر به پذیرش پیروزی دموکرات‌ها نبود، اما ترجیح داد از اظهارنظر خودداری کرده و به مرور خود را از صحنه تقابل کنار بکشد.

علاوه بر این، هرچند پمپئو نام ترامپ را به زبان نیاورد، اما حمله او به ترامپ یک حمله کاملا شخصی بود. پیش از این، بیشتر حملاتی که از درون حزب جمهوری‌خواه علیه ترامپ مطرح می‌شد به عملکرد ضعیف او در سه انتخابات ۲۰۱۸، ۲۰۲۰ و ۲۰۲۲ بازمی‌گشت، اما پمپئو ترجیح داد ابتدا ترامپ را یک «سلبریتی سیاسی» بنامد و سپس از «شخصیت شکننده» او سخن بگوید. این نوع حمله، با حملاتی که اخیرا از سوی تحریریه برخی نشریات محافظه‌کار نظیر نیویورک‌پست به ترامپ صورت گرفته بود شباهت‌های بسیاری دارد.

پمپئو در بخشی دیگر از سخنرانی خود به انتقاد از «قدرت‌بخشی بیش از حد به دولت به اسم محافظه‌کاری» پرداخت. هرچند او مستقیما دولت پیشین و مساله افزایش ۸ تریلیون دلاری بدهی‌های دولت در آن دوره را به عنوان مثال مطرح کرد، اما تحلیلگران می‌گویند این مساله به او اجازه می‌دهد در آینده به کاندیدا‌های احتمالی دیگری نظیر ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا نیز حمله کند.

پمپئو گفت: «هر دولتی، چه جمهوری‌خواه و چه دموکرات، تریلیون‌ها دلار به بدهی ما اضافه کرد. این به شدت، غیرمحافظه‌کارانه است. دولت ترامپ - دولتی که من در آن خدمت کردم - ۸ تریلیون دلار بدهی جدید اضافه کرد. این شایسته نیست و نمی‌تواند ادامه یابد. بازگرداندن اعتماد، کار سختی خواهد بود و فقط با یک سخنرانی مبارزاتی انجام نخواهد شد.»

Nikki Haley

از سوی دیگر نیکی هیلی، که ماه گذشته آمادگی‌اش برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ را اعلام کرد، ضمن آنکه بر نکاتی انگشت گذاشت که پمپئو نیز به آن‌ها اشاره داشت، گفت حزب جمهوری‌خواه در ۷ مورد از ۸ انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر موفق به کسب اکثریت آرا نشده است؛ هرچند در برخی از آن‌ها نامزد جمهوری‌خواهان به کاخ سفید راه پیدا کرد.

او ناتوانی جمهوری‌خواهان در کسب اکثریت آرای شهروندان در انتخابات‌های ریاست‌جمهوری امریکا را نوعی شکست برای حزب متبوعش دانست و گفت او در مقام نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴، برنامه‌ای دارد که نه تنها به پیروزی جمهوری‌خواهان بلکه به پیروزی کل مردم امریکا منجر خواهد شد.

استقبال از پمپئو و هیلی در این نشست چندان مناسب نبود. حاضران در سالن با صدای بلند فریاد می‌زدند که «ما ترامپ را دوست داریم، ما ترامپ را دوست داریم.» آسوشیتدپرس می‌نویسد: «شرایط برای نیکی هیلی چندان مناسب نبود و او و همراهانش مجبور شدند به سرعت به داخل یک آسانسور رفته و سالن را ترک کنند.»

روزنامه نیویورک‌تایمز در تحلیل این نشست نوشته است: «این گردهمایی نشان داد که آوردن نبرد انتخابات مقدماتی به کنفرانس اقدام سیاسی محافظه‌کاران که خانه ترامپ به حساب می‌آید تا چه اندازه خطرناک است. در سال‌های اخیر این کنفرانس به میدانی برای تاخت و تاز طرفداران چهل و پنجمین رییس‌جمهور امریکا و طرفداران شعار امریکا را دوباره باشکوه سازید، بدل شده است.» ترامپ قرار است شامگاه شنبه به وقت محلی (صبح امروز یکشنبه به وقت تهران) در CPAC سخنرانی کند.

جان فردریکز، مجری برنامه رادیویی و از هواداران ترامپ می‌گوید: «به یاد داشته باشید که شما در CPAC حضور ندارید بلکه در TPAC حاضر شده‌اید. به همین دلیل هم است که کاندیدا‌های و رقبای احتمالی رییس‌جمهور پیشین امریکا ترجیح داده‌اند به جای حضور یافتن و هو شدن از حاضران قید حضور در CPAC را بزنند.»

خبرنگار ای‌بی‌سی نیوز در توصیف فضای نشست می‌نویسد: «بسیاری از حاضران تاکید دارند که تا زمانی که دونالد ترامپ در رقابت‌های انتخاباتی حضور داشته باشد به هیچ کس دیگری جز او رای نخواهند داد. آدام رادونا، تاجر و از کسانی که به عنوان مهمان به کنفرانس اقدام سیاسی محافظه‌کاران دعوت شده تصریح می‌کند تنها در صورتی که ترامپ نباشد حاضر می‌شود به فردی مانند نیکی هیلی رای بدهد.»

یکی دیگر از حاضران در نشست فوق مارجری تیلور گرین، عضو محافظه‌کار مجلس نمایندگان امریکاست. او که یکی از حامیان ترامپ به شمار می‌رود، به‌شدت به پمپئو و نیکی هیلی حمله کرد: «من هر هفته با ترامپ صحبت می‌کنم و به نظر من سیاست‌های او قابل ستایش است.» گرین افزود: «خوب است که آن‌ها نامزد می‌شوند، اما پیروز نمی‌شوند. ترامپ در انتخابات مقدماتی حضور خواهد داشت و من نمی‌دانم آن‌ها واقعا چرا در رقابت حضور یافته‌اند.»

نظرسنجی جدید دانشگاه امرسون نشان می‌دهد که با نزدیک شدن فصل کارزار انتخاباتی سال ۲۰۲۴، دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری سابق ایالات متحده، نسبت به مجموعه رقبای جمهوری‌خواه بالقوه‌اش در انتخابات درون حزبی، برتری چشمگیری دارد و از حمایت ۵۵ درصد رای‌دهندگان خوداعلامی حزب جمهوری‌خواه برخوردار است.

ران دسانتیس، فرماندار فلوریدا، نزدیک‌ترین رقیب ترامپ در تلاش او برای دست و پنجه نرم کردن مجدد با جو بایدن، رییس‌جمهوری ایالات متحده، از یک هزار و ۶۰ شرکت‌کننده در این نظرسنجی فقط توانست پشتیبانی یک‌چهارم رای‌دهندگان انتخابات فرضی مقدماتی حزب جمهوری‌خواه را به دست آورد. یعنی ۴ درصد کمتر از ۲۹ درصدی که در نظرسنجی مشابهی در ماه پیش گفته بودند از دسانتیس حمایت خواهند کرد.

تنها دو چهره سرشناس دیگر حزب جمهوری‌خواه توانستند بیش از یک درصد آرای شرکت‌کنندگان را به دست آورند که مایک پنس، معاون پیشین ریاست‌جمهوری و نیکی هیلی، سفیر پیشین ایالات متحده در سازمان ملل بودند. پنس ۸ درصد و هیلی فقط ۵ درصد آرای شرکت‌کنندگان را به دست آوردند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها