کد خبر: 600294
|
۱۴۰۱/۱۲/۱۲ ۱۳:۰۰:۰۷
| |

المانیتور بررسی کرد

دورنمای شکست احیای برجام، وزیر دفاع آمریکا را به منطقه کشاند

دومین سفر رئیس پنتاگون به خاورمیانه در حالی انجام می شود که به نظر می رسد سوخت قطار تلاش های دیپلماتیک برای بازگشت به برجام به پایان رسیده‌است.

دورنمای شکست احیای برجام، وزیر دفاع آمریکا را به منطقه کشاند
کد خبر: 600294
|
۱۴۰۱/۱۲/۱۲ ۱۳:۰۰:۰۷

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، هفته آینده از اسرائیل، اردن و مصر بازدید خواهد کرد. به گزارش المانیتور، اصلی‌ترین هدف از این سفر  هماهنگی با رهبران منطقه  همزمان با افزایش تنش ها با ایران است.

به گزارش اعتمادآنلاین، براساس برنامه ریزی اعلام شده، آستین قرار است یکشنبه وارد اردن و سپس راهی مصر شود و روز پنجشنبه سفر خود را در اسرائیل به پایان برساند. این سفر دومین سفر دیپلماتیک او به عنوان وزیر دفاع در خاورمیانه است. این دوره  تا کنون بر مقابله با جنگ تجاوزکارانه روسیه در اوکراین و در عین حال پیشی گرفتن از نفوذ رو به گسترش چین در اقیانوس آرام متمرکز بوده است. بیشتر سفر آستین خارج از اردن خواهد بود، کشوری که متحد سرسخت ایالات متحده است اما در سال‌های اخیر گرفتار موج های اقتصادی و همچنین توطئه‌های سیاسی داخلی بوده است.

انتظار می‌رود لوید آستین در اسرائیل، بر تعهد واشنگتن بر تامین  امنیت این رژیم در مواجهه با «تهدیدات مداوم ایران» تاکید و در عین حال خطرات تشدید تنش بین نیروهای اسرائیلی و گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی در کرانه باختری را یادآوری کند.

آستین در مصر، مورد استقبال رهبران نظامی قرار خواهد گرفت که مورد انتقاد سیاستگذاران ایالات متحده به دلیل نقش در کودتای 2013 این کشور بودند اما  تا حدی به لطف تلاش‌هایشان برای حفظ آتش‌بس‌های ناآرام در  لیبی و غزه از آن فضا فاصله گرفته‌اند.

چرا این سفر مهم است

 هدف سفر آستین کاهش بیشتر تردید رهبران خاورمیانه در مورد تعهد دولت بایدن به نیازهای امنیتی منطقه پس از افزایش نظارت بر فروش تسلیحات به این منطقه و عقب نشینی نظامی آمریکا از افغانستان و خلیج فارس است.

سفر وزیر دفاع ایالات متحده  پس از آن صورت می گیرد که بیش از دو سال دیپلماسی با ایران در بازگشت متقابل به توافق بین المللی 2015 - برجام - که غنی سازی هسته ای تهران را محدود می کند، ناکام مانده است.  آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای در اواخر ژانویه مقادیر کمی اورانیوم غنی‌شده با خلوص نزدیک به 84 درصد را در یکی از تأسیسات هسته‌ای ایران ( فردو) کشف کرد. ایران تولید این میزان اورانیوم غنی‌سازی شده را تصادفی و به عنوان محصول جانبی در فرآیند غنی‌سازی می‌داند. سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرده که اورانیوم را بیش از 60 درصد غنی سازی نکرده است.

بیل برنز، رئیس سیا نیز هفته گذشته این برآورد اطلاعاتی را تکرار کرد که این سازمان معتقد است رهبر ایران تصمیمی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای ندارد. پس از احیای برجام ایران مدت‌ها سطح  غنی‌سازی هسته‌ای خود را در رده اهداف صلح‌آمیز حفظ کرد اما از زمانی که ایالات متحده به طور یکجانبه از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ در سال ۲۰۱۸ خارج شد، به غنی‌سازی اورانیوم فراتر از سطح مشخص شده در برجام به عنوان اهرم فشار بر غرب ادامه داده است.

ایالات متحده و اسرائیل به طور مداوم به ایران هشدار می‌دهند که میزان غنی‌سازی خود را به سطح خالص مورد نیاز برای تولید سلاح نرساند. ماه گذشته، ایالات متحده و اسرائیل رزمایش نظامی مشترکی را پیش بردند. رزمایشی که کارشناسان و مقامات سابق هشداری بی‌سابقه به ایران توصیف کردند.

دولت بایدن در حالی‌که مداوم می‌گوید  گزینه  نظامی برای جلوگیری از دستیابی تهران به سلاح هسته ای روی میز باقی است اما درها را برای دیپلماسی برای حل اختلاف با ایران باز گذاشته است.

قرار است آستین روز شنبه ایالات متحده را به مقصد منطقه ترک کند. سفر او ممکن است شامل توقف‌های بیشتری در منطقه باشد که فعلا علنی نشده‌است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها