کد خبر: 600134
|
۱۴۰۱/۱۲/۱۱ ۰۸:۵۰:۴۲
| |

پشت پرده لابی‌گری رایگان در آمریکا برای اوکراین

از زمان حمله روسیه به اوکراین، 25 شرکت ثبت‌شده توافق کردند که برای منافع اوکراینی‌ها به طور مجانی نمایندگی کنند. پیش از جنگ فقط 11 ثبت‌نام‌کننده به نمایندگی از منافع اوکراین کار می‌کردند.‌

پشت پرده لابی‌گری رایگان در آمریکا برای اوکراین
کد خبر: 600134
|
۱۴۰۱/۱۲/۱۱ ۰۸:۵۰:۴۲

برخی از قدرتمندترین لابی‌های واشنگتن دارند خدمات خود را به‌صورت رایگان در اختیار اوکراین قرار می‌دهند و از میلیون‌ها دلار حق‌الزحمه‌ای بهره‌مند می‌شوند که از سوی پیمانکاران پنتاگون پرداخت می‌شود. پیمانکارانی که از ادامه‌دار شدن جنگ با روسیه سود می‌برند.

به گزارش هم میهن به نقل از اندیشکده آر.اس، پس از حمله پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به اوکراین که از سوی جامعه بین‌المللی محکوم شد، موجی از حمایت‌ها از سوی تمام صنایع آمریکا برای اوکراین سرازیر شدند. اما یکی از مهم‌ترین صنایعی که به کمک اوکراین می‌آمد، صنعت قدرتمند لابی‌گری واشنگتن بود. این تهاجم برخی از بزرگترین بازیگران صنعت لابی را به انجام کارهای غیرقابل تصوری سوق داد؛ لابی‌گری رایگان.

در حالی که صنعت نفوذ می‌تواند دلایل بشردوستانه‌ای برای خدمت مجانی به اوکراین داشته باشد، برخی از شرکت‌های لابی از مزایای مالی کمک به اوکراین بهره می‌برند: آنها از لابی‌گری برای تولیدکنندگان سلاح که از جنگ سود می‌برند، میلیون‌ها دلار درآمد داشته‌اند.

طبق قانون ایالات‌متحده، کارگزاران مدیران خارجی که فعالیت‌های سیاسی می‌کنند ملزم‌اند که روابط خود را تحت قانون ثبت نمایندگان خارجی یا فارا به‌طور دوره‌ای افشا کنند. از زمان حمله روسیه به اوکراین، 25 شرکت ثبت‌شده توافق کردند که برای منافع اوکراینی‌ها به طور مجانی نمایندگی کنند. پیش از جنگ فقط 11 ثبت‌نام‌کننده به نمایندگی از منافع اوکراین کار می‌کردند.‌

بسیاری از این لابی‌های اوکراینی جدید برای جلب حمایت بیشتر ارتش آمریکا از ارتش اوکراین تلاش می‌کنند. بسیاری از این لابی‌های مجانی با اینکه ممکن است این کار را برای همبستگی با اوکراین انجام ‌دهند، برخی از شرکت‌هایی که مجانی فعالیت می‌کنند از مزیتی افزوده بهره‌مند می‌شوند.

در ماه می گذشته، یک شرکت لابی و ارتباطات به نام BGR Government Affairs مجانی فعالیت خود را برای منافع اوکراینی‌ها آغاز کرد. این قراردادها با وادیم ایچنکو، یکی از اعضای پارلمان اوکراین و النا لیپکیوسکا ارگول، یکی از مشاوران ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین است.

شرکتBGR در سال 2022، بیش از نیم میلیون دلار از لابی کردن برای پیمانکاران پنتاگون به‌دست آورد. مثلا Raytheon، 240هزار دلار به BGR پرداخت کرد تا از طرف آنها لابی کند. این شرکت هم‌اکنون از طریق قراردادهای دولتی مرتبط با جنگ اوکراین 2میلیارد دلار درآمد داشته است. 2 روز قبل از حمله روسیه به اوکراین، یکی از مشاوران BGR، علنا درخواست کرده بود کمک‌های نظامی به اوکراین افزایش پیدا کند.

همانطور که جنگ وارد سال دوم می‌شود، هزینه‌های دفاعی آمریکا بیشتر و بیشتر می‌شود. جولیا گلدهیل که درباره هزینه‌های دفاعی دولت آمریکا تحقیق می‌کند، می‌گوید: «تقاضای بسیاری برای انتقال تسلیحات به اوکراین و تکمیل ذخایر رو به کاهش ایالات متحده وجود دارد.»

به گفته گلدهیل، پیمانکاران می‌بینند که میلیاردها دلار در قراردادهای مربوط به اوکراین خوابیده است. مشاور ارشد شرکت BGR در گزارشی که توسط مرکز تحلیل سیاست اروپا منتشر شد می‌نویسد: «از نظر نظامی، آمریکا و ائتلاف ناتو نیاز دارند درباره مسئله دفاع اوکراین از کشور، جدی‌تر عمل کنند.»

شرکت مرکوری نیز همانند BGR ازطرف نیمی از پیمانکاران پنتاگون فعالیت می‌کرد و در عین حال برای مشتریان اوکراینی مجانی مشغول به کار بود.‌ شرکت مرکوری از لابی‌گری از طرف پیمانکاران پنتاگون در سال 2022،‌ بیش از 180هزار دلار دریافت کرد. اهمیت لابی‌گری مرکوری برای اوکراین در این است که این شرکت قبل از جنگ اوکراین برای منافع روس‌ها فعالیت می‌کرد.

این لابی شامل فعالیت برای Sovcombank روسیه و همچنین یک شرکت انرژی روسیه که توسط اولگ دریپاسکا، یکی از اُلیگارش‌های روسیه بنیانگذاری شده بود. از زمان جنگ روسیه، مرکوری تمام مشتریان روسی خود را کنار گذاشت اما قبل از آن در عرض 5 سال، 3 میلیون دلار از فعالیت برای روسیه درآمد داشت.

پیمانکاران تسلیحاتی و دفاعی تقریبا نیمی از بودجه دفاعی 858 میلیارد دلاری سال 2023 (400 میلیارد دلار) را دریافت کرده‌اند. با این کار، سرازیر شدن پول به شرکت‌های اسلحه‌سازی و هزینه‌های آنها برای لابی‌گرها افزایش می‌یابد. این امر برای بسیاری از شرکت‌های لابی‌گر، ممکن است انگیزه‌های مالی فزاینده‌ای ایجاد کند تا سیاست‌های ایالات متحده را در جهت‌هایی که با منافع مشتریان حقوق‌بگیرشان هم‌افزایی ایجاد می‌کند، دنبال کنند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها