کد خبر: 599376
|
۱۴۰۱/۱۲/۰۷ ۱۱:۲۸:۰۱
| |

چرا اخیرا حملات داعش در عراق افزایش یافته؟

اخیرا حملات گروه تروریستی داعش در عراق در مقایسه با ماه‌های گذشته مخصوصا علیه نیروهای امنیتی افزایش یافته است و هدف از آن جلب حمایت از خارج از کشور است.

چرا اخیرا حملات داعش در عراق افزایش یافته؟
کد خبر: 599376
|
۱۴۰۱/۱۲/۰۷ ۱۱:۲۸:۰۱

اخیرا حملات گروه تروریستی داعش در عراق در مقایسه با ماه‌های گذشته مخصوصا علیه نیروهای امنیتی افزایش یافته است و هدف از آن جلب حمایت از خارج از کشور است.

به گزارش ایسنا، صباح النعمان، سخنگوی ستاد مبارزه با تروریسم عراق در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت، حملات اخیر داعش "فقط پیام‌هایی از سوی این سازمان تروریستی برای جلب دوستی از داخل و حمایت و بودجه از خارج است."

وی گفت: "داعش به جنگ چریکی متوسل شد و تلاش کرد تا عملیات فرسایشی نیروهای امنیتی را انجام دهد. جنگ چریکی یک جنگ دشوار است و عملیات آن سریع و ناگهانی انجام می‌شود و این امر مستلزم آن است که نیروهای امنیتی بسیار آماده باشند و تلاش اطلاعاتی انجام دهند."

النعمان افزود: منطقه طارمیه یک منطقه کشاورزی است و این منطقه از یک طرف تا حومه دیالی و از طرف دیگر تا مناطق صلاح الدین امتداد دارد. این مناطق، مناطق بازی هستند و دشمن به راحتی می تواند خود را آن استتار کند. در نتیجه داعش برای انجام عملیات خود به این مناطق متوسل شد تا اولا موجودیت خود را ثابت کند و در سطح رسانه‌ها نشان دهد که همچنان موجودیت دارد و نیز تلاش می‌کند که پایگاه مردمی را که پس از شکست در عراق از دست داد، به دست آورد.

وی ادامه داد، بیشتر حملات داعش پیامی برای کسانی است که فکر می‌کنند دوباره از داعش حمایت کنند و خلافتش را تصدیق کنند و نیز پیامی به خارج از کشور است مبنی بر اینکه در عراق حضور دارد و می‌تواند حمایت خارج را جلب کند.

النعمان تاکید کرد: نیروهای امنیتی باید عملیات تعقیب، فشار و تفتیش را ادامه دهند و این کاری است که نیروهای امنیتی انجام می‌دهند و در این مناطق تفتیش صورت می‌گیرد، عملیات تعقیب و گریز همچنان ادامه دارد و ما همیشه می‌گوییم که تروریسم پایان نخواهد یافت؛ اما می‌توان آن را تا حد زیادی تضعیف کرد.

وی افزود: جنگ علیه سازمان‌های تروریستی باید با تغییر تاکتیک‌ها و تغییر روش‌ها صورت بگیرد و جنگ در حال حاضر یک جنگ اطلاعاتی است تا جنگ علیه یک منطقه یا مکان. زیرا حضور داعش با تعداد نیروهای زیاد و در مکان‌های شناخته‌شده نیست، بلکه گروه‌ها یا دسته‌های ۴ یا ۵ نفره هستند که در مناطق دور از شهرها پراکنده شده‌اند.

النعمان گفت: در صورت سهل انگاری نیروهای امنیتی یا ضعف در هماهنگی امنیتی یا ضعف یگان‌های نظامی حاضر در منطقه، داعش از فرصت استفاده کرده و دست به انجام عملیات می‌زند؛ اما اینکه داعش می‌تواند در یک منطقه بماند و خود را در آن تثبیت کند، غیرممکن است.

سخنگوی ستاد مبارزه با تروریسم عراق در مورد تعداد نیروهای داعشی در این کشور گفت، آمار دقیقی وجود ندارد؛ اما می‌توان گفت تمامی داعشی‌های حاضر در عراق، عراقی هستند و در مناطق محلی خود تحرک دارند و مثل سابق نیست که مثلا از موصل به دیالی بروند یا از کرکوک به صلاح الدین. همه نیروهای داعشی اهالی همان مناطق هستند و این باعث شده اهالی و نیروهای امنیتی برای جمع آوری اطلاعات امنیتی هماهنگ شوند.

وی درمورد اینکه ستاد مبارزه با تروریسم از سرکرده جدید داعش اطلاعاتی دارد یا خیر هم گفت، ستاد اطلاعاتی دارد؛ اما اکنون افشای آن  درست نیست. اطلاعات کلی این است که او خود را القرشی الهاشمی نامیده است. بنابراین اسم و کنیه او مشخص است و ستاد در تلاش است اقداماتش را پیگیری کند.

النعمان افزود، شیوه داعش در نامگذاری سرکرده خود فرق کرده است و اکنون پس از کشته شدن سه سرکرده خود ظرف دو سال پس از ابوبکر البغدادی از افشای نام سرکرده خود می‌ترسد و سعی می‌کند بیشتر از یک اسم را اعلام کند از طرفی هم با مجلس شورای مجاهدین درمورد انتخاب رهبر اختلاف دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها