کد خبر: 598530
|
۱۴۰۱/۱۲/۰۲ ۱۹:۲۵:۲۹
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

اقدام کم‌سابقه آمریکا مقابل اسرائیل در شورای امنیت؛ شکاف‌ها بیشتر می‌شود؟

آمریکا در اقدامی کم‌سابقه، مانع از نکوهش اسرائیل در شورای امنیت نشد.

اقدام کم‌سابقه آمریکا مقابل اسرائیل در شورای امنیت؛ شکاف‌ها بیشتر می‌شود؟
کد خبر: 598530
|
۱۴۰۱/۱۲/۰۲ ۱۹:۲۵:۲۹

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه، اول اسفند، با صدور بیانیه‌ای سیاست شهرک‌سازی اسرائیلی در اراضی فلسطینی را که زیر تسلط ۵۷ ساله اسرائیل است، محکوم کرد.

به گزارش اعتماد‌آنلاین، به‌نقل از رویترز، آمریکا در اقدامی کم‌سابقه، مانع از نکوهش اسرائیل در شورای امنیت نشد.

بیانیه هیات رئیسه شورای امنیت به اجماع ۱۵ عضو، شامل پنج کشور عضو دائم و ۱۰عضو غیردائم شورا نیازمند بود.

به گزارش رویترز، ساعاتی پیش از صدور این بیانیه، امارات متحده عربی، کشوری که با اسرائیل پیمان صلح دارد و عضو غیردائم شورای امنیت است، از ارائه پیش‌نویس یک قطعنامه قوی‌تر در محکومیت اسرائیل صرف ‌نظر کرد.

بیانیه شورای امنیت تاکید دارد که ادامه فعالیت شهرک‌سازی اسرائیلی «به طرزی خطرناک» راهکار دو دولت (استقلال کشور فلسطین در کنار اسرائیل) را به خطر می‌اندازد.این بیانیه «نگرانی و ناخشنودی عمیق» خود را از تداوم شهرک‌سازی اسرائیلی ابراز کرد.

دولت بنیامین نتانیاهو روز ۲۳ بهمن، ۹ شهرک موقت را که یهودی‌نشینان کرانه باختری بدون مجوز دولتی ساخته بودند، قانونی اعلام کرد.

دفتر نتانیاهو ساعاتی پیش از بیانیه شورای امنیت مدعی شد که اسرائیل در ماه‌های آینده اجازه شهرک‌سازی جدید در کرانه باختری را نخواهد داد.

لیندا توماس گرینفیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل، در نشست شورای امنیت، گفت دولت جو بایدن با خانه‌سازی‌های اسرائیلی در اراضی فلسطینی مخالف، و معتقد است که این روند تنش‌های میان اسرائیل و فلسطینیان را تشدید می‌کند.

الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل، روز سه‌شنبه، دوم اسفند، گفت بیانیه شورای امنیت «غرض‌ورزانه است» و به «ترور علیه اسرائیل چراغ سبز داده است».

گیلعاد اِردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، نیز به رادیوی ارتش اسرائیل گفت خوب نبود که آمریکا با این بیانیه همراهی کرد.

تشکیلات خودگردان فلسطینی و گروه‌های فلسطینی دیگر از این‌که شورای امنیت به صدور بیانیه به جای یک قطعنامه قوی بسنده کرد، به‌شدت انتقاد کرده و آن را نشانه‌ای از نرمش شورا در برابر اسرائیل دانستند.

ریاض منصور، سفیر فلسطین در سازمان ملل، گفت «زخم کهنه فلسطینیان» عمیق‌تر شده و ما «به نقطه غیرقابل بازگشت نزدیک می‌شویم».

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها