کد خبر: 597445
|
۱۴۰۱/۱۱/۲۶ ۱۷:۳۰:۳۸
| |

نیویورک تایمز گزارش داد

روسیه به دنبال موشک‌های بالستیک ایران

اوکراین با متحدان خود در تلاش برای ایجاد اختلال در روند عرضه تسلیحات بین روسیه و ایران است.

روسیه به دنبال موشک‌های بالستیک ایران
کد خبر: 597445
|
۱۴۰۱/۱۱/۲۶ ۱۷:۳۰:۳۸

مقامات اوکراینی، اگرچه هنوز نگران سرعت ناکافی ارسال سلاح‌های پیشرفته غربی هستند، اما به طور فزاینده‌ای مطمئن هستند که متحدان غربی آن‌ها در نهایت توپخانه‌های دوربرد و حتی جت‌های جنگنده را به آن‌ها خواهند داد. الکسی دانیلوف، رئیس شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین در مصاحبه‌ای گفت: «ما توپخانه دوربرد را به دست خواهیم آورد، این مسئله حتمی است. ما دوست داشتیم هرچه زودتر به آن‌ها دست پیدا کنیم، زیرا هر روزی که آن‌ها را دریافت کنیم، روس‌ها فوراً تاثیر آن را احساس خواهند کرد.»

به گزارش انتخاب به نقل از نیویورک تایمز، در ادامه این مطلب آمده است: در رقابت برای تامین تسلیحات برای مرحله بعدی جنگ، کیف همچنین نگران است که مسکو بتواند برای تکمیل زرادخانه خود به متحدانش روی آورد. نگرانی اصلی در میان مقامات نظامی و دولتی اوکراین این است که روسیه می‌تواند موشک‌های بالستیک از ایران بخرد، اگرچه آقای دانیلوف گفت که هنوز هیچ مدرکی وجود ندارد که این کار انجام شده باشد.

پس از تضمین تامین تانک‌های جنگی و خودرو‌های زرهی در هفته‌های اخیر، جت‌های جنگنده پیشرفته یکی دیگر از تسلیحات مورد درخواست اوکراین است. پرزیدنت بایدن در ماه ژانویه ارسال هواپیما‌های جنگنده به اوکراین را رد کرد، اما مقامات کیف همچنان خوشبین هستند که متحدان غربی این کشور راهی برای رساندن هواپیما‌های جنگی به اوکراین بیابند.

هفته گذشته، بریتانیا اعلام کرد که آموزش خلبانان اوکراینی را برای پرواز با هواپیما‌های جنگنده مدرن آغاز خواهد کرد و ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، روز دوشنبه گفت که موضوع هواپیما در نشست وزرای دفاع این ائتلاف، مورد بحث قرار خواهد گرفت. آقای دانیلوف ابراز اطمینان کرد که متحدان اوکراین با درخواست ارسال هواپیما‌های جت موافقت خواهند کرد، اما گفت هنوز برای حدس زدن در مورد نوع هواپیما که به آن داده خواهد شد، زود است و می‌گوید: «باید صبر کنیم تا ببینیم چه می‌شود».

از ابتدای جنگ، ایالات متحده و دیگر متحدان غربی اوکراین تحویل تسلیحات به اوکراین را با دقت تنظیم و از ارسال سلاح‌های قوی‌تر جلوگیری کردند تا باعث تحریک روسیه نشوند. اما پس از یک رشته موفقیت در میدان نبرد، اوکراین متحدان خود را متقاعد کرده است تا مجموعه‌ای از ممنوعیت‌ها را کنار گذاشته و سلاح‌های تهاجمی قدرتمندتری به آن‌ها بدهند.

آندری یرماک، رئیس دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین هفته گذشته گفت که موضوع جت‌های جنگنده و تسلیحات دوربردتر ظاهرا «قابل حل است».

آقای دانیلوف گفت که تمایل مسکو برای دریافت موشک‌های بالستیک از تهران مشکل دیگری برای اوکراین ایجاد می‌کند. مقامات غربی ایران را به‌عنوان تامین‌کننده اصلی پهپاد‌های روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین معرفی کرده‌اند و در ماه‌های اخیر گفته‌اند که معتقدند روسیه در تلاش است موشک‌های ایرانی را برای استفاده در جنگ به دست آورد. آقای دانیلوف گفت: «اگر روسیه بتواند ایران را به انجام چنین کاری متقاعد کند، چالشی مضاعف برای ما خواهد بود».

حملات روسیه به زیرساخت‌های اوکراین با استفاده از پهپاد‌های ایرانی، در روز‌های اخیر پس از یک وقفه کوتاه، افزایش یافته است. روز جمعه روسیه بیش از ۱۰۰ پهپاد، راکت و موشک به سمت شهر‌های اوکراین شلیک کرد. پیش از حمله روز جمعه، اطلاعات اوکراین تخمین زده بود که روسیه از حدود ۶۶۰ پهپاد شاهد ساخت ایران در جنگ اوکراین استفاده کرده است. وادیم اسکیبیتسکی، سخنگوی اطلاعات نظامی اوکراین هفته گذشته گفت روسیه اخیراً ۲۵۰ تا ۳۰۰ دستگاه دیگر از این پهپاد‌ها را در قالب قرارداد ۱۷۵۰ واحدی خود، دریافت کرده است.

بر اساس گزارش اخیر گروه "تحقیقات تسلیحات جنگی"، سازمان مستقل مستقر در بریتانیا، پهپاد‌های ساخت ایران که در حملات روسیه به اهداف اوکراینی در ماه اکتبر مورد استفاده قرار گرفتند، بهینه سازی شده‌اند تا بتوانند قطعات فلزی و مواد منفجره بیشتری را حمل و خسارت بیشتری ایجاد کنند.

آقای دانیلوف گفت که اوکراین با متحدان خود در تلاش برای ایجاد اختلال در روند عرضه تسلیحات بین روسیه و ایران است. وی گفت: «ما هر کاری ممکنی را انجام می‌دهیم تا از این اتفاق جلوگیری کنیم».

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها