کد خبر: 596947
|
۱۴۰۱/۱۱/۲۴ ۱۵:۲۱:۵۶
| |

روزنامه اعتماد گزارش می‌دهد:

از نقشه روسیه برای حمله بزرگ چه می‌دانیم؟

براساس برآورد آنها نزدیک به 12 ماهی که از زمان شروع جنگ اوکراین می‌گذرد حدود 200 هزار نفر از سربازان روس، کشته یا زخمی شده‌اند.

از نقشه روسیه برای حمله بزرگ چه می‌دانیم؟
کد خبر: 596947
|
۱۴۰۱/۱۱/۲۴ ۱۵:۲۱:۵۶

 محمدحسین لطف‌الهی- روس‌ها روز یکشنبه از تسخیر یک روستا و نزدیک‌تر شدن به باخموت خبر دادند. منابع غربی معتقدند روس‌ها به زودی طی هفته‌های آینده عملیاتی بزرگ را در این منطقه آغاز می‌کنند. 

به گزارش روزنامه اعتماد، گروه شبه‌نظامی واگنر - یک گروه شبه‌نظامی خصوصی نزدیک به کرملین- که هدایت عملیات نظامی روس‌ها برای تسخیر شهر باخموت در شرق اوکراین را برعهده دارد، روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «یگان‌های مهاجم» این گروه روستای کراسنا گورا در شمال شهر استراتژیک باخموت را تصرف کرده‌اند. همراه این بیانیه که از سوی دفتر مطبوعاتی یوگنی پریگوژین، موسس و رییس گروه واگنر در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته، ویدیویی هم منتشر شده که سربازان این گروه را در حال ورود به این روستا نشان می‌دهد.

با توجه به دید محدودی که ویدیوی منتشر شده ارایه می‌دهد امکان صحت‌سنجی مستقل این ادعا وجود ندارد، اما کارشناسان نظامی این پیروزی و تداوم پیشروی به سوی باخموت را محتمل و البته تاثیرگذار ارزیابی می‌کنند. 

روایت اوکراینی‌ها با آنچه روس‌ها ادعا می‌کنند کمی تفاوت دارد. ستاد کل ارتش اوکراین روز یکشنبه 12 فوریه تایید کرد که حملات نظامیان روس علیه کراسنا گورا و 22 شهرک دیگر در نزدیکی باخموت تشدید شده است اما بدون اشاره به سرنوشت این روستا و شهرک‌هایی که مورد تهاجم واقع شده بودند، تاکید کرد که حملات روسیه علیه شهر باخموت دفع شده است.

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته است که برخی نظامیان اوکراینی معتقدند شهر باخموت با توجه به نیرویی که روسیه برای تسخیر آن اعزام کرده و به رغم تلفات شدیدی که به آنها وارد آمده در آینده نه چندان دور سقوط خواهد کرد.

چرا باخموت برای روسیه اهمیت دارد؟

شهر باخموت واقع در استان دونتسک پیش از شروع جنگ نزدیک به 70 هزار جمعیت داشت. هرچند که بخش اعظمی از این شهر در حال حاضر تخریب شده اما از نگاه رسانه‌ها و کارشناسان این شهر به نوعی سمبل مقاومت اوکراینی‌ها در برابر تهاجم نظامی روسیه است. ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه به این شهر به چشم پل پیروزی و یک گام ضروری برای تصرف مناطق شرقی اوکراین شامل دو منطقه دونتسک و لوهانسک می‌نگرد. شهر باخموت موقعیت بسیار استراتژیکی دارد و کارشناسان نظامی می‌گویند هر کدام از طرف‌ها که این شهر را در اختیار داشته باشد، بر دو بزرگراه اصلی استان دونتسک تسلط می‌یابد و مسیر بسیار آسان‌تری برای اجرای عملیات‌های آفندی در اختیار خواهند داشت.

با این حال کارشناسان تاکید دارند، تسخیر این شهر لزوما به معنای موفقیت روسیه در عملیات‌های آینده در این منطقه نخواهد بود.تاکنون ماه‌ها از زمانی که عملیات تسخیر باخموت از سوی روسیه آغاز شده، می‌گذرد و در این مدت بمباران‌های مداوم و اعزام مرتب تعداد زیادی سرباز به این منطقه در دستور کار نیروهای نظامی این کشور قرار داشته است.

بر اساس گزارش‌هایی که تاکنون از میدان جنگ و وضعیت شهرهای اطراف باخموت منتشر شده، این شهر در حال حاضر از سه جهت از سوی روس‌ها محاصره شده است. هنوز مشخص نیست که اوکراین همچنان قصد اعزام نیرو به این منطقه را دارد یا می‌خواهد به‌طور تاکتیکی و موقتا عقب بنشیند.

تلفات شدید روسیه در دو هفته اخیر

مقام‌های امریکایی و اروپایی می‌گویند روسیه برای جبران تلفات بسیاری که در مناطق شرق اوکراین متحمل می‌شود، از سربازان بی‌تجربه و شبه‌نظامیانی که با سربازان جدید تقویت شده بودند در حال پیشبرد اهداف خود در این منطقه بود.

 براساس برآورد آنها نزدیک به 12 ماهی که از زمان شروع جنگ اوکراین می‌گذرد حدود 200 هزار نفر از سربازان روس، کشته یا زخمی شده‌اند.

آژانس اطلاعات دفاعی بریتانیا روز یکشنبه در گزارشی اعلام کرد که طی دو هفته گذشته «روسیه احتمالا بالاترین میانگین تلفات روزانه از زمان شروع جنگ را ثبت کرده است» که مستقلا بریتانیا قادر به صحت‌سنجی آن نیست اما از سوی نهادهای اطلاعاتی و نظامی اوکراین ارایه شده و بریتانیا آن را «احتمالا دقیق» می‌داند.

بر اساس این گزارش، در دو هفته گذشته به‌طور میانگین روزانه بیش از 800 سرباز روس کشته یا زخمی شده‌اند و مجموعه‌ای از دلایل از جمله عدم تجربه کافی حضور در میدان جنگ و تلاش قابل توجه برای محافظت از خطوط تدارکاتی حتی به قیمت از دست رفتن نیروی انسانی عامل افزایش تلفات روس‌ها هستند.

منتظر یک عملیات بزرگ و جدید  در شرق اوکراین باشیم؟

وب‌سایت مطالعات جنگ مستقر در واشنگتن در آخرین گزارش روزانه خود از جنگ اوکراین نوشته است که در استان لوهانسک اوکراین نیز نیروهای نظامی روسیه توانسته‌اند پیشروی‌هایی داشته باشند و ابتکار عمل را در محور اسواتوو - کرمینا که یک مسیر مهم در این منطقه است به دست گرفته‌اند اما عملیات آفندی آنها نتوانسته تمامی اهدافی را که برایش تعیین شده بود، محقق کند.

ارزیابی مقام‌های نظامی اوکراین و البته تحلیلگران نظامی روس طرفدار حمله نظامی به اوکراین بر این باورند که روسیه در شرایط فعلی امکان انجام یک عملیات در ابعاد وسیع در شرق اوکراین را ندارد. آندری چرنیاک، یکی از مقام‌های ارشد اطلاعاتی ارتش اوکراین در این خصوص می‌گوید روس‌ها منابع لازم برای حمله بزرگ تا پیش از 24 فوریه (سالگرد حمله نظامی به اوکراین) را ندارند. با این وجود او معتقد است روس‌ها در حال آماده‌سازی برای چنین حمله‌ای هستند و تلاش دارند به دقت نقاط ضعف ارتش اوکراین و خطوط دفاعی اوکراین را بررسی کنند.

با این حال برخی نشانه‌ها موید آن است که روسیه به زودی حمله جدید را آغاز خواهد کرد. روزنامه واشنگتن‌پست نوشته است که در هفته اخیر روس‌ها به سرعت در حال جایگزینی سربازان با تجربه و نیروهای ویژه ارتش روسیه با سربازان بی‌تجربه و شبه‌نظامیان واگنر هستند و این از نگاه بسیاری از کارشناسان به منزله آماده شدن برای یک حمله مهم است.

همزمان با تحولات در شرق اوکراین، در جنوب این کشور نیز روس‌ها به بمباران شهرها و هدف قرار دادن خطوط دفاعی اوکراین ادامه می‌دهند. چندی قبل پیش‌بینی شده بود که ممکن است اوکراین در هفته‌های آتی عملیاتی برای آزادسازی شهر ملیتوپول داشته باشد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها