کد خبر: 597184
|
۱۴۰۱/۱۱/۲۵ ۲۱:۲۰:۳۷
| |

روزنامه جهان صنعت گزارش داد:

سیاست نگاه به شرق بدون تنش‌زدایی با غرب؛ این عشق یکطرفه است!

روزنامه جهان صنعت نوشت: بخشی از هزینه‌های عشق یک‌طرفه به شرق از سوی ایران همین حضور ناخواسته‌اش در جنگ اوکراین و نیز چشم‌پوشی از خطای عمدی چین درباره جزیره‌های ایرانی و نیز همسازی با کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس است.

سیاست نگاه به شرق بدون تنش‌زدایی با غرب؛ این عشق یکطرفه است!
کد خبر: 597184
|
۱۴۰۱/۱۱/۲۵ ۲۱:۲۰:۳۷

روزنامه جهان صنعت به بهانه سفر رییسی به پکن، سیاست صرف نگاه ایران به شرق بدون تنش‌زدایی با غرب را نقد کرده است.

به گزارش جهان صنعت، ایران بر پایه راهبردی کلان تصمیم خود را درباره سیاست خارجی اتخاذ و فرض کرده است تا سال‌هایی نه چندان نزدیک با غرب به ویژه ایالات‌متحده آمریکا دوست نخواهد شد و آشتی برقرار نخواهد کرد. این راهبرد اما یک سوی دیگر هم دارد و آن نگاه استراتژیک به شرق یعنی روسیه و چین است. به این معنی که ایران تصور می‌کند اگر هجوم نظامی به کلیت نظام شد می‌تواند از کمک نظامی روسیه استفاده کند و اگر در تنگنای اقتصادی قرار گرفت می‌تواند از توانایی‌های اقتصادی چین کمک بگیرد. با اینکه تجربه نشان می‌دهد چین در ظاهر ترجیح می‌دهد به جای همکاری اقتصادی گسترده با ایران به همکاری با کشورهای عرب ثروتمند ادامه دهد و نیز روسیه نیز نشان داده است برخلاف تصور توانایی نظامی‌اش در ظاهر چیزی نیست که تبلیغ می‌کرد، اما نظام سیاسی ایران اینها را نادیده می‌گیرد.

این روزنامه در ادامه تاکید کرده است: سیاست «نگاه به شرق» در شرایطی منافع ملی ایران را تامین خواهد کرد که با «تعامل و تنش‌‌زدایی با غرب» همراه باشد. در غیر این‌صورت، هزینه‌‌های پیگیری «نگاه به شرق» زیاد و منافع آن کم خواهد بود. بخشی از هزینه‌های عشق یک‌طرفه به شرق از سوی ایران همین حضور ناخواسته‌اش در جنگ اوکراین و نیز چشم‌پوشی از خطای عمدی چین درباره جزیره‌های ایرانی و نیز همسازی با کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها