یک هفته از زلزله ترکیه گذشت؛ کندی و تعلل امدادرسانی

آژانس مدیریت حوادث اضطراری و بلایای طبیعی ترکیه (آفاد)، امروز دوشنبه، در جدیدترین گزارش خود از تلفات زلزله این کشور اعلام کرد تعداد قربانیان زمین‌لرزه‌های قدرتمند هفته گذشته در جنوب ترکیه به ۳۱ هزار و ۶۴۳ نفر رسیده است.

یک هفته از زلزله ترکیه گذشت؛ کندی و تعلل امدادرسانی
کد خبر: 596957
|
۱۴۰۱/۱۱/۲۴ ۱۳:۴۸:۵۴

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۷.۸ درجه در مقیاس ریشتر به مرکزیت ترکیه، سحرگاه روز دوشنبه هفته گذشته، بخش‌های زیادی از منطقه غرب آسیا و شرق مدیترانه را به لرزه درآورد.

به گزارش فارس، داده‌های مراکز زلزله‌نگاری حاکی از آن بود که که این زمین‌لرزه در مرز ترکیه و سوریه و در ۲۶ کیلومتری شمال شرق غازی‌آنتپ ترکیه رخ داده است.

این زمین‌لرزه در کشور‌های ترکیه، سوریه، لبنان، فلسطین، عراق، اردن، مصر، عربستان سعودی و بخش‌های از اوکراین و اروپا از جمله یونان، بلغارستان و... به ثبت رسید.

جدیدترین آمار از تلفات انسانی در ترکیه

آژانس مدیریت حوادث اضطراری و بلایای طبیعی ترکیه (آفاد)، امروز دوشنبه، در جدیدترین گزارش خود از تلفات زلزله این کشور اعلام کرد تعداد قربانیان زمین‌لرزه‌های قدرتمند هفته گذشته در جنوب ترکیه به ۳۱ هزار و ۶۴۳ نفر رسیده است.

طبق اعلام این مرکز، ۲۴۱۲ پس‌لرزه پس از روز اول زمین‌لرزه در ترکیه ثبت شده و ۱۴۷ هزار و ۹۳۴ نفر از مناطق زلزله‌زده خارج شده‌اند.

«مارتین گریفیتس» معاون دبیرکل سازمان ملل در مسائل انسانی و امداد اضطراری که شنبه وارد «قهرمان مرعش» کانون اولین زمین‌لرزه ۷.۸ ریشتری ترکیه شد، پیش‌بینی کرد که شمار تلفات زمین‌لرزه شدید ترکیه و سوریه «دو برابر یا بیشتر» خواهد شد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که علی‌رغم سرما و یخبندان، ده‌ها هزار تن از امدادگران در حال جست‌و‌جو در میان آوار‌ها هستند و این در حالی است که سرمای شدید، رنج و غم میلیون‌ها نیازمند به کمک در ترکیه را تشدید کرده است.

کندی و تعلل امدادرسانی در ترکیه

مردم در مناطق زلزله‌زده ترکیه از کم‌کاری گروه‌های امدادی مرکز مقابله با حوادث غیرمترقبه ترکیه (آفاد) در جمع آوری آوار‌های برجای مانده از زلزله اخیر در جنوب این کشور گلایه می‌کنند.

وبگاه «بیانت»، روز یکشنبه، در مطلبی در این زمینه به نقل از یک شهروند ترکیه‌ای نوشت: «ما روز‌ها مقابل آوار‌ها منتظریم. آفاد هیچ کاری نمی‌کند، می‌گویند باید صدایی بشنویم.»

این شهروند ترکیه‌ای که به نام او اشاره‌ای نشد، اضافه کرد: «آفاد چند روز بعد آمد. "آنتاکیا" خراب است نه جرثقیلی و نه کاروری وجود دارد. آن‌ها می‌گویند ما نمی‌توانیم کاری انجام دهیم، هیچ وسیله نقلیه‌ای وجود ندارد. اینجا مردم، بستگان خود را از آوار بیرون کشیدند.»

این شهروند ترکیه‌ای همچنین اظهار داشت: «همه چیز خیلی کند است. کار نجات باید سریع‌تر انجام شود. شاید صد‌ها هزار نفر در زیر خرابه‌ها باشند. آن‌ها به چه فکر می‌کنند؟ آیا مرده‌های ما را همراه با آوار دور می‌اندازند؟ چرا گروه‌های بیشتری به آنتاکیا اعزام نمی‌شوند؟»

براساس گزارش‌ها، شهر «هاتای» در آنتاکیا یکی از مناطقی است که بیشترین آسیب را در زلزله اخیر دیده است. تقریبا هیچ ساختمانی در این منطقه وجود ندارد که فرونریخته باشد. ساختمان‌ها غیرقابل استفاده هستند و ورود به آن خطرناک است. در ورودی شهر کیلومتر‌ها وسایل نقلیه وجود دارد. با این حال، کار جست‌وجو و نجات هنوز به سرانجام نرسیده است.

«دنیز عمان» از یک شهروند ترکیه‌ای دیگر در گفتگو با بیانت گفته بود که در دو روز اول زلزله هیچ کس نبود و آفاد روز دوم اینجا آمد. وی ادامه داد: «نه تیم امدادی آمده و نه هیچ کاری تاکنون انجام شده است. آفاد هیچ کاری انجام نمی‌دهد، آن‌ها می‌گویند که باید صدایی بشنویم. صد‌ها نفر زیر خرابه هستند؛ اما هیچ کاری انجام نمی‌شود.»

«دویگو اومدو» دیگر شهروند ترکیه‌ای نیز با گلایه گفت: «چهار روز گذشته است. چرا ما هنوز نمی‌توانیم از تلفن همراه خود استفاده کنیم؟ هیچ گروه امدادی وارد نمی‌شود. همه چیز بسیار کند است. چرا آن‌ها اینقدر کند هستند؟ کار نجات باید سریعتر شود. صد‌ها هزار نفر زیر خرابه‌ها هستند.»

بازداشت ۱۲ نفر در ارتباط با ریزش ساختمان‌ها در ترکیه

رسانه‌های ترکیه‌ای، روز گذشته، خبر دادند که پلیس این کشور دست‌کم ۱۲ نفر را در رابطه با ساختمان‌های فروریخته در استان‌های جنوبی «غازی آنتپ» و «شانلی اورفه» در پی زمین‌لرزه مهیب ترکیه بازداشت کرده است.

خبرگزاری «دمیرورن» ترکیه در این ارتباط گزارش داده بود که بازداشت‌شدگان شامل پیمانکاران ساختمان می‌شوند. «فؤاد اکتای» معاون رئیس‌جمهور ترکیه در واپسین ساعات شنبه‌شب در جمع خبرنگاران تصریح کرده بود که دادستان‌های ترکیه حکم بازداشت ۱۱۳ نفر را در رابطه با ساختمان‌های فروریخته در ترکیه صادر کرده‌اند.

براساس گزارش‌های منتشرشده، یکی از افرادی که شنبه‌شب در ترکیه بازداشت شد، پیمانکار ساختمانی در غازی آنتپ بوده که پلیس استانبول او را بازداشت کرده است.

رسانه‌های ترکیه‌ای هفته گذشته تصاویری منتشر کرده بودند که نشان می‌داد مردم این کشور در برخی از شهر‌های جنوبی با کمبود مواد غذایی مواجه هستند.

وبگاه‌های ترکیه‌ای «آی کری»، «۲۳ درجه» و خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» با انتشار تصاویری گزارش داده بودند که شهروندان ترکیه‌ای برای تأمین موادغذایی خود به فروشگاهی در استان هاتای هجوم برده‌اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها