«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

آبرامز در راه اوکراین؛ آمریکا تابوی صادرات تانک به اوکراین را می‌شکند

تصمیم ایالات متحده برای ارسال تانک به اوکراین هرچند مستقیما صحنه جنگ را دچار تغییر قابل توجهی نمی‌کند اما راه را برای ارسال گسترده تانک‌های پیشرفته اروپایی به اوکراین باز خواهد کرد.

آبرامز در راه اوکراین؛ آمریکا تابوی صادرات تانک به اوکراین را می‌شکند
کد خبر: 593406
|
۱۴۰۱/۱۱/۰۵ ۰۹:۰۰:۰۰

محمدحسین لطف‌الهی- مقام‌های امریکایی سه‌شنبه شب به وقت محلی اعلام کردند که دولت ایالات متحده با تغییر سیاست پیشین خود در خصوص عدم ارسال تانک به اوکراین، تصمیم دارد تانک‌های ام ۱ آبرامز را برای اوکراین ارسال کند.

به گزارش اعتمادآنلاین، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، این مقام‌ها که به دلیل حساسیت موضوع خواستار عدم افشای نامشان بودند تصریح کردند که احتمالا کاخ سفید به زودی این موضوع را به صورت علنی اعلام خواهد کرد. به گفته آن‌ها در مرحله اول ۳۰ دستگاه تانک آبرامز به اوکراین ارسال خواهد شد.

طی ماه‌های گذشته مقام‌های پنتاگون با تردیدهایی جدی برای تصمیم‌گیری در خصوص ارسال این تانک‌های پیشرفته به اوکراین روبه‌رو بودند. به گفته کارشناسان نظامی نحوه نگهداری از ام ۱ آبرامز بسیار در توانایی عملیاتی این تانک تأثیر دارد و برای اینکه یک کشور بتواند بهره‌برداری خوبی از این تانک‌ها در میدان نبرد داشته باشد آموزش‌ها و تمریناتی نیاز است که حتی ممکن است «سال‌ها» به طول بینجامد.

ژنرال پاتریک رایدر، یکی از سخنگویان پنتاگون روز سه‌شنبه در نشست خبری در پاسخ به سوالات خبرنگاران در خصوص ارسال تانک‌ها از اظهارنظر خودداری کرد و گفت «فعلا» بنایی بر اظهارنظر پیرامون این مسأله ندارد.

به رغم تردیدها در خصوص کارآمدی آبرامزها برای اوکراین، لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده در حال حاضر به این نتیجه رسیده است که از نظر سیاسی ایالات متحده باید در شرایط فعلی این تانک‌ها را برای اوکراین ارسال کند. در هفته‌های گذشته، مقام‌های وزارت امور خارجه و همچنین کاخ سفید استدلال می‌کردند که ارسال تانک‌های آبرامز برای اوکراین به منزله فراهم کردن پوشش و حمایتی سیاسی از آلمان است تا برلین هم قانع شود تانک‌های پیشرفته لئوپارد ۲ خود را در اختیار ارتش اوکراین قرار دهد.

وال استریت ژورنال هفته گذشته گزارش داده بود که بحث‌های مطرح شده در نشست وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو ممکن است به ارسال تانک‌های آبرامز به اوکراین منجر شود.

به نوشته این روزنامه، مقام‌های آلمانی پشت درهای بسته اعلام می‌کردند تنها در صورتی حاضر به ارسال تانک‌های لئوپارد ۲ – که یکی از پیشرفته‌ترین تانک‌ها در دنیاست – به اوکراین خواهند بود که واشنگتن مجوز ارسال تانک‌های آبرامز به اوکراین را صادر کند.

اولاف شولتز صدر اعظم آلمان در کنار یک تانک لئوپارد 2

بسیاری از کشورهای اروپایی در حال حاضر از تانک‌های لئوپارد ساخت آلمان استفاده می‌کنند و برآوردهای اولیه نشان می‌دهد در حال حاضر حدود ۲۰۰۰ دستگاه تانک لئوپارد در خدمت ارتش‌هایی اروپایی است. اوکراین از هفته‌ها قبل اعلام کرده بود که برای مقابله با روس‌ها و بازپس‌گیری مناطق اشغال شده نیاز به تانک‌های پیشرفته دارد و با توجه به برتری روسیه از نظر تعداد نفرات و پیشرفته‌تر بودن تجهیزات، بدون این تانک‌ها کار سختی برای شکست دادن آن‌ها خواهد داشت.

پیش از این و در پی بحث‌هایی که در زمینه ارسال یا عدم ارسال تانک‌های لئوپارد و آبرامز به اوکراین وجود داشت، بریتانیا اعلام کرده بود که حاضر است تعدادی از تانک‌های چلنجر ۲ خود را برای اوکراین ارسال کند.

روز سه‌شنبه ۲۴ ژانویه، وزیر دفاع لهستان اعلام کرد که ورشو رسما از آلمان درخواست مجوز کرده تا با صدور اجازه از سوی برلین، تانک‌های لئوپارد ۲ را که در حاضر در خدمت ارتش لهستان هستند به اوکراین ارسال کند. برخی دیگر از کشورهای اروپایی نیز وعده مشابهی داده‌اند و به نظر می‌رسد هرچند ارسال ۳۰ دستگاه تانک آبرامز نمی‌تواند مستقیما تغییری در وضعیت جنگ ایجاد کند اما این اقدام ایالات متحده باعث خواهد شد تا تعداد زیادی از تانک‌های اروپایی به اوکراین اعزام شده و توان تهاجمی این کشور را در مقابل روسیه تقویت کنند.

سائولی نینیستو، رئیس جمهور فنلاند که روز سه‌شنبه عازم کی‌یف شده بود در این باره می‌گوید: «با رئیس جمهور زلنسکی صحبت‌های زیادی در خصوص ارسال تانک‌های غربی به اوکراین داشتیم. فنلاند گزینه‌های زیادی را برای کمک به اوکراین مد نظر دارد و به زودی در این زمینه اطلاع رسانی خواهیم کرد.»

روزنامه واشنگتن پست گزارش داده است که احتمال دارد مشاوران امنیت ملی کشورهای ایالات متحده، فرانسه، بریتانیا و آلمان صبح روز چهارشنبه به وقت محلی (بعد از ظهر روز چهارشنبه به وقت ایران) در واشنگتن با یکدیگر دیدار کنند.

کشورهای غربی در شرایطی تصمیم به ارسال تانک‌های پیشرفته و تعدادی دیگر از انواع تجهیزات نظامی برای اوکراین گرفته‌اند که روسیه به تازگی موفق به تسخیر شهر سولدار واقع در ۲۰ کیلومتری شمال شهر استراتژیک باخموت شده و انتظار می‌رود در آینده نزدیک در صدد تکمیل حلقه محاصره باخموت و تسخیر این شهر برآید.

اندیشکده‌های غربی و کارشناسان نظامی که به طور پیوسته جنگ اوکراین را دنبال می‌کنند می‌گویند که به نظر می رسد کرملین در پی انجام یک عملیات آفندی قاطع و تاثیرگذار طی ۶ ماه آینده خواهد بود تا بتواند ابتکار عمل را در اختیار گرفته و به ضدحمله های موفق اوکراین که باعث خارج شدن بسیاری از مناطق اشغال شده از دست روس ها شد، پایان دهد.

نشانه‌هایی نیز در راستای اثبات این پیش‌بینی وجود دارد. روسیه در تلاش برای تقویت نیروی انسانی و ستادهای فرماندهی خود است. آنها قصد دارند تعداد نیروهای نظامی خود را که تا سپتامبر ۲۰۲۲ حدود 1 میلیون و 350 میلیون نفر برآورد شده بود به 2 میلیون نفر برسانند.

ارزیابی‌ها نشان می‌دهد هدف اصلی حملات روسیه در فصل بهار دو استان لوهانسک و دونتسک در شرق اوکراین خواهد بود هرچند حملاتی محدودتر در شمال شرق (استان خارکیف) و جنوب اوکراین (استان‌های زاپروژیا و خرسون) نیز در دستور کار نیروهای نظامی روسیه قرار خواهد داشت.

موسسه مطالعات جنگ مستقر در واشنگتن در ارزیابی روز سه‌شنبه ۲۴ ژانویه خود از جنگ اوکراین نوشته است که حملات در دو محور شمال شرق و جنوب اوکراین به منظور ایجاد پوششی برای عملیات در شرق مورد استفاده روس‌ها قرار خواهد گرفت تا ارتش اوکراین نتواند نیروهای خود را برای دفاع از مناطق شرقی متمرکز کند.

مسکو به تازگی والری گراسیموف، یکی از ارشدترین ژنرال‌های خود را به عنوان رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و فرمانده نیروهای نظامی روسیه در اوکراین منصوب کرده تا او با اصلاحات ستادی و به کارگیری راهبردهای موثرتر شرایط میدان جنگ را به نفع روسیه تغییر دهد.

گراسیموف روز گذشته در اولین اظهار نظر عمومی خود پس از انتصاب به این عنوان در روز ۱۱ ژانویه اظهار کرد: «روسیه مدرن هرگز چنین خصومت های نظامی شدیدی را پیشتر به خود ندیده بود و این کشور مجبور به انجام عملیات تهاجمی برای تثبیت وضعیت است.» او همچنین افزود: « گراسیموف گفت: «کشور ما و نیروهای مسلح آن امروز علیه ائتلافی از غرب عمل می کنند.»

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها