مرگ رویای زمستان سخت اروپا و التماس برای گاز

کارشناس ارشد مرکز پژوهشی مستقر در بروکسل به واشنگتن پست گفت: پوتین امیدوار بود که یکی از این دو احتمال رخ دهد که یا برخی کشورها برای دستیابی به گاز التماس کنند و در نتیجه اتحاد در اروپا از میان برود یا ناآرامی‌های گسترده رخ دهد. اما این اتفاق نیفتاد.

مرگ رویای زمستان سخت اروپا و التماس برای گاز
کد خبر: 593209
|
۱۴۰۱/۱۱/۰۴ ۰۹:۳۰:۵۱

روسیه خود را برای زمستانی که انتظار می‌رفت سردترین زمستان در تاریخ اروپا باشد، آماده می‌کرد تا در زمینه تامین انرژی، کشورهای این قاره را تحت فشار بگذارد؛ اما اتفاقی که رخ داد برخلاف انتظارش بود؛ زیرا زمستانی گرم فرا رسید. این مسئله به کشورهای اروپایی این فرصت را اعطا می‌کند که بر کرملین فشار بیاورند و حل و فصل بحران اوکراین را قبل از هر گونه تغییر ناگهانی سرعت ببخشند.

به گزارش دیپلماسی ایرانی، هالی زارمبا، تحلیلگر اقتصادی در گزارشی برای سایت «اویل پرایس» گفت این زمستان گرم زنگ خطر را برای اقدام سریع علیه تغییرات آب و هوایی به صدا درآورد؛ اما یک جنبه مثبت بزرگ نیز دارد. آن هم این است که هر گونه فشاری از جانب روسیه علیه اتحادیه اروپا را از میان برد.

جرج زکمان، کارشناس ارشد مرکز پژوهشی مستقر در بروکسل به واشنگتن پست گفت: «پوتین امیدوار بود که یکی از دو احتمال رخ دهد: یا برخی کشورها برای دستیابی به گاز التماس کنند و در نتیجه اتحاد در اروپا از میان برود یا ناآرامی‌های گسترده رخ دهد.» او تاکید کرد که «این اتفاق نیفتاد».

اما زمستان تمام نشده است و کارشناسان به رهبران اروپایی هشدار می‌دهند که جوجه‌ را آخر پاییز می‌شمارند. سرمای طولانی مدت ممکن است بار دیگر کفه ترازو را به سمت یک سناریوی فاجعه بار برای اتحادیه اروپا سنگین کند و حتی اگر هوا گرم بماند، مشکلات اساسی که در وهله نخست باعث ایجاد بحران شد، تغییر نکرده است. مضافا بر اینکه این احتمال وجود دارد که زمستان سال آینده بدتر از زمستان امسال باشد و در عین حال وضعیت انرژی و تامین آن برای اروپایی‌ها به مرتب از وضعیت کنونی بدتر شود.

در همین رابطه در یادداشتی که در یورو اینتلیجنس منتشر شده، آمده است که اوضاع کنونی به دولت‌ها عرصه و فضای بیشتری برای تنفس مالی در بخش نخست سال جاری ارائه می‌کند؛ اما مشکلات انرژی در اروپا مستلزم اقدامات هماهنگ در طول سال‌های پیش‌رو است و کسی نباید گمان کند مسئله تمام شده است.

با این حال یک پژوهش جدید از مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک مستقر در هلسینکی نشان می‌دهد که ادامه تشدید تحریم‌های انرژی علیه روسیه یک راهبرد سودآور خواهد بود. در این پژوهش آمده است که «سود کوتاه مدت و غیرمنتظره‌ای که روسیه در پی افزایش قیمت سوخت‌های فسیلی در سال 2022 بدست آورد، در حال از میان رفتن است».

هالی زارمبا می‌گوید کاهش بیشتر درآمدهای کرملین توانایی این کشور برای ادامه حملاتش را تضعیف می‌کند که این امر به پایان جنگ کمک می‌کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
  • شتر دولا دولا نمیشه ارسالی در
    چهارشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۱

    ما هم گرسنه هم سردمونه به دادمون برسید

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها