کد خبر: 592955
|
۱۴۰۱/۱۱/۰۳ ۰۸:۳۷:۲۴
| |

احسان موحدیان، کارشناس مسائل ترکیه:

حمایت‌های آنکارا نباشد، باکو جرأت تهدید تمامیت ارضی ایران را ندارد

یک کارشناس مسائل ترکیه گفت: خبرهای موجود در خصوص همکاری گسترده آنکارا با باکو برای تهدید تمامیت ارضی ایران و طرح ادعاهای ارضی و البته انتصاب مفاخر فرهنگی، تاریخی و هویتی ایران به باک. در واقع سیاست‌های غلطی است که اگر حمایت‌های ترکیه نباشد، قطعا باکو جرئت بیان و انجام آن‌ها را ندارد.

حمایت‌های آنکارا نباشد، باکو جرأت تهدید تمامیت ارضی ایران را ندارد
کد خبر: 592955
|
۱۴۰۱/۱۱/۰۳ ۰۸:۳۷:۲۴

احسان موحدیان، کارشناس مسائل ترکیه در ارزیابی اهداف سفر احتمالی رئیس جمهور به ترکیه و در پاسخ به این سوال که برخی تحلیل‌گران در خصوص انجام این سفر در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ترکیه هشدار می‌دهند، این نگرانی و هشدار ناشی از وجود چه مسائلی است، گفت:  در خصوص سفر قریب‌الوقوع رئیس‌جمهور به ترکیه یک سری نکاتی به نظر می‌رسد که اگر اصرار برای انجام این سفر در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ترکیه وجود دارد، لازم است به آن‌ها توجه شود؛ ما باید بپذیریم که آقای اردوغان به خصوص در سال‌های اخیر عملکرد مطلوبی در قبال جمهوری اسلامی ایران نداشته و بسیاری از سیاست‌هایی را که آنکارا به اجرا گذاشته، سیاست‌هایی بوده که منافع ایران را به خطر انداخته است.

به گزارش ایلنا، بخش هایی از گفت و گوی موحدیان را در ادامه می‌خوانید:

  • سیاست ترکیه در سوریه و عراق سیاستی تهاجمی با هدف اشغال بخشی از خاک این کشورها، کنترل منابع انرژی و ناامن کردن مسیرهای کریدوری بوده که ایران برای عبور از این دو کشور و دستیابی به دریای مدیترانه از آن‌ها استفاده می‌کند.
  • اگر این رفتارها را در کنار خبرهای موجود در خصوص همکاری گسترده آنکارا با باکو برای تهدید تمامیت ارضی ایران و طرح ادعاهای ارضی و البته انتصاب مفاخر فرهنگی، تاریخی و هویتی ایران به باکو قرار دهیم در واقع سیاست‌های غلطی است که اگر حمایت‌های ترکیه نباشد، قطعا باکو جرئت بیان و انجام آن‌ها را ندارد.
  • در کنار همه این سیاست‌ها و سیاست‌های ساخت سدهای بزرگ روی رودخانه‌های ارس و فرات که امنیت هیدروپلیتیک ایران را به خطر می‌اندازد و بسیاری از صنایع استان‌های آذری نشین را هدف قرار داده و امنیت غذایی ایران را به خطر می‌اندازد و موجب بیکاری و مهاجرت از آن مناطق خواهد شد، همه بخشی از سیاست‌های ضد‌ایرانی دولت اردوغان است. 
  • در کنار این‌ها باید به بحث کریدورها اشاره کنیم که تمام تلاش دولت اردوغان این است که کریدورهای انتقال کالا و انرژی که در آینده مهم هستند و آینده سیاست، امنیت و اقتصاد جهان را مشخص می‌کنند، هیچ کدام از ایران عبور نکنند.
  • در این شرایط که ترکیه تمام سیاست‌های خودش را علیه منافع ایران تعریف می‌کند و بازی با حاصل جمع صفر را علیه ایران تعریف می‌کند، سفر مقام‌های عالیرتبه ایران به آنکارا باید با یک تامل و دقت بیشتری انجام شود و ما نباید رفتاری کنیم که در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به معنی این باشد که سیاست این کشور را تائید کرده و حامی بی چون و چرای دولت فعلی این کشور هستیم چنانچه شما شاهد هستید که سوریه علیرغم همه فشارهایی که بر این کشور وجود دارد، حاضر نیست تا در آستانه انتخابات با مقام‌های ترکیه ارتباط برقرار کند و بشار اسد با شناختی که از رئیس جمهور ترکیه دارد، به صراحت دیدار با اردوغان را رد کرده است. 
  • اردوغان به این علت که روابطش با همه همسایگان تنش‌آلود است، تمام تلاشش را می‌کند تا نشان دهد یک دستاوردی در عرصه سیاست خارجی به دست آورده و روابط خوبی با همسایگان دارد لذا شاهد هستیم که هم در قبال ایران و هم ارمنستان یک چرخش سیاستی ظاهری را دارد و در حال بازگشایی مرزهاست در حالی که در عرصه عمل از تجاوزگری آذربایجان حمایت می‌کند و نقش این کشور در تلاش برای انسداد کریدور لاچین را شاهد هستیم اما از طرف دیگر تلاش می‌کند فضا را در قبال ارمنستان اندکی تغییر دهد و در قبال سوریه هم شاهدیم که ادعای پذیرش درخواست‌های دولت سوریه را دارد. 
  • واقعیت اما این است که دولت فعلی ترکیه و حزب عدالت و توسعه هیچ زمان به وعده‌هایی که می‌دهند، عمل نمی‌کنند و بلافاصله پس از آنکه امتیازهای لازم را می‌گیرند و به اهدافشان می‌رسند، به سیاست مداخله‌گرایانه و توسعه‌طلبانه بازمی‌گردند.
  • لذا باید ابعاد و جوانب سفر احتمالی آقای رئیسی و نسبت سود و زیانش و بهره ایران کاملا مشخص شود و پیش از سفر آقای امیرعبداللهیان نیز این هشدار داده می‌شد که شاید ترک‌ها بخواهند از این سفر استفاده انتخاباتی کنند و یک فضای مثبتی را برای اردوغان ایجاد کنند.
  • باید توجه داشته باشیم که پیامدهای نامعلوم پیروزی رقبای انتخاباتی اردوغان برای منافع ملی ما و منطقه این فرصت را در اختیار ما قرار می‌دهد تا در چهارچوب یک دیپلماسی عملگرا ضمن توافق دوجانبه در خصوص مسائل حیاتی و اخذ امتیاز، زمینه را برای شکل‌گیری معادلات آتی منطقه در راستای منافع ملی کشورمان فراهم کنیم. 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها