کد خبر: 592625
|
۱۴۰۱/۱۱/۰۱ ۱۶:۱۷:۲۳
| |

فواد حسین: چالش امنیتی مشترک با ایران را روی میز مذاکره قرار دادیم

فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق اعلام کرد بغداد چالش امنیتی مشترک با تهران و آنکارا درباره «گروه‌های تروریستی» را روی میز مذاکرات قرار داده است.

فواد حسین: چالش امنیتی مشترک با ایران را روی میز مذاکره قرار دادیم
کد خبر: 592625
|
۱۴۰۱/۱۱/۰۱ ۱۶:۱۷:۲۳

به گزارش شفقنا به نقل از الفرات، فواد حسین در گفت‌وگویی در مجمع اقتصاد جهانی در داووس با عنوان «خاورمیانه، نقطه تلاقی یا عرصه درگیری»، گفت: عراق از سال 2003 میلادی رویکرد دموکراسی را در تعامل با وضعیت داخلی در پیش گرفته و در مقابله با تنش‌های منطقه‌ای‌ اعتقاد داشته است میان سیاست داخلی و منطقه‌ای ارتباط وجود دارد.

وی افزود: جایگاه کنونی عراق به خاطر روابط ممتاز با بسیاری از کشورهای جهان، ویژه است و ما از این روابط برای ایفای نقش مهم و اساسی بهره‌برداری می‌کنیم، نسخه اول و دوم «کنفرانس بغداد برای همکاری و شراکت» که در بغداد و امّان برگزار، نقطه نحولی در سیاست خارجی بودند. امنیت داخلی عراق بر امنیت منطقه‌ای تاثیر می‌گذارد و همینطور امنیت منطقه‌ای هم بر عرصه داخلی تاثیرگذار است، ما باید از طریق بکارگیری ابزار گفت‌وگو در کاهش‌ تنش‌ها برای امنیت منطقه‌ای تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه عراق مخالف هر نوعی جنگ است، گفت: مشکلاتی با ترکیه و ایران در موضوع تعرض به اراضی عراق به بهانه وجود برخی گروه‌های مسلح که امنیت مناطقی از کشورهای همسایه را تهدید می‌کنند، داشتیم. دولت عراق در این باره چالش امنیتی مشترک با تهران و آنکارا درباره این گروه‌ها را روی میز مذاکرات قرار داده و دیدگاهی در نحوه پایان دادن به حضور این گروه‌ها در سایه پایبندی به قانون اساسی عراق تدوین کرده است. ابزار گفت‌وگو تنها راه برای حل مشکلاتی است که باید در کشورهای همسایه یا برخی از آن از سوی دولت عراق حل شود، ما خواهان تحقق این امر از طریق گفت‌وگوهای فشرده و مشارکتی هستیم.

وی در پایان به برخی تهدیدات و چالش‌ها مربوط به باقی ماندن اردوگاه‌های آوارگان در سوریه به خصوص مناطق نزدیک به مرزهای عراق اشاره کرد و گفت: در این اردوگاه‌ها، گروه تروریستی داعش فعال است و این امر مایه نگرانی دولت عراق است.

در این گفت‌وگو، «فیصل بن فرحان»، وزیر امور خارجه عراق، «کایسی اولنکرین»، وزیر دفاع هلند، «محمد العسیس»، وزیر دارایی اردن و «هانس کروندبیرگ»، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن حضور داشتند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها