کد خبر: 592552
|
۱۴۰۱/۱۱/۰۱ ۰۹:۲۶:۲۳
| |

جنگ عجیب روسیه و چین در آمریکای لاتین با واشنگتن

مسکو و پکن نمی‌توانند به‌طور مستقیم با ایالات‌متحده برای نفوذ در آمریکای لاتین رقابت کنند. با این حال، آنها می‌توانند از تخصص خود در انتشار اطلاعات نادرست برای ایجاد ناآرامی ضدآمریکایی استفاده کنند.

جنگ عجیب روسیه و چین در آمریکای لاتین با واشنگتن
کد خبر: 592552
|
۱۴۰۱/۱۱/۰۱ ۰۹:۲۶:۲۳

روزنامه هم میهن در مطلبی به نقل از سایت geopoliticalfutures نوشت: با نزدیک شدن به رکود اقتصادی، جنگ اوکراین بدون حل‌وفصل ادامه می‌یابد و درحالی‌که چین تلاش می‌کند پس از اجرای ماه‌ها قرنطینه درهایش را باز کند، آمریکای لاتین اخیراً به‌طور نامشخصی به تیتر اخبار تبدیل شده است.

ماه گذشته در پرو، قوه مقننه، رئیس‌جمهور این کشور را از سمت خود برکنار کرد. بعداً در بولیوی، مخالفان معترض مخالفان مسیرهای اصلی ترانزیتی را در استان سانتا کروز که نزدیک به یک‌سوم مساحت کشور را تشکیل می‌دهد، بستند.

اخیراً، حامیان ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهور سابق برزیل به چندین ساختمان دولتی در برازیلیا یورش بردند و آنها را تخریب کردند.

در منطقه‌ای که ناآرامی‌های سیاسی به‌ندرت جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، حملات اخیر پیامدهایی جدی خواهد داشت. نارضایتی ناشی از نگرانی‌های سیاسی محیطی مناسب برای دشمنان ایالات‌متحده ایجاد می‌کند تا با استفاده از تبلیغات و کمپین‌های رسانه‌های اجتماعی برای تضعیف تلاش‌های واشنگتن در آمریکای لاتین و افزایش کنترل خود تلاش کنند.

در واقع، بسیاری انتظار دارند که ناآرامی‌های اجتماعی در آمریکای لاتین در سال 2023 تشدید شود. تاخیر در بهبود وضعیت اقتصادی و افزایش هزینه‌های زندگی منجر به اعتراضات گسترده، شدید و پرجمعیت شده است.

نزدیک به یک‌سوم جمعیت آمریکای لاتین در فقر زندگی می‌کند و خانواده‌های فقیر اکنون بیشتر به کمک‌های اجتماعی دولتی متکی هستند، چون درآمدی ندارند. بهبود وضعیت اشتغال کند است و مشاغل غیررسمی افزایش یافته است. تورم قدرت خرید خانوارها را کاهش داده است.

براساس برآوردهای کمیسیون اقتصادی سازمان ملل برای آمریکای لاتین، انتظار می‌رود رشد اقتصادی منطقه از 7/3درصد در سال گذشته به 3/1درصد در سال جاری کاهش یابد.

اقتصادها، دولت‌ها و شهروندان منطقه برای مواجهه با سال دیگری مملو از مشکلات اقتصادی آماده نیستند. دولت‌های آمریکای‌لاتین دیگر در حالت بحران ناشی از بیماری کووید نیستند و مردم کشورها، دولت‌هایشان را به واسطه ناتوانی در بهبود وضعیت بعد از کرونا مسئول می‌دانند. این نگران‌کننده‌تر است زیرا دولت‌ها همچنان در مورد میزان هزینه‌های مالی که برای حل مشکلات اقتصادی خود انجام می‌دهند، با بدهی‌های بالا دست‌وپنجه نرم می‌کنند. اقتصاد مملو از نوسان اقتصادی جهان، دولت‌ها را ریسک‌گریزتر کرده و جریان سرمایه‌گذاری در منطقه را کند کرده است. درخواست برای تغییر در مناصب سیاسی به‌طور فزاینده‌ای رایج‌تر می‌شود.

این فضا با نقاط قوت روسیه و چین - یعنی تبلیغات رسانه‌های اجتماعی – هماهنگی دارد. هر دو کشور از نزدیکی آمریکای لاتین به ایالات‌متحده برای ایجاد مشکلات در واشنگتن استفاده می‌کنند. تا همین اواخر، هر دو کشور در جبهه اقتصادی برای به‌دست آوردن نفوذ بیشتر در منطقه مشارکت داشتند. روسیه صنایع استراتژیک مانند انرژی را هدف قرار داد، درحالی‌که چین از منابع مالی و ادغام و تملک برای ایفای نقش در پروژه‌های زیرساختی و منابع طبیعی مهم آمریکای لاتین استفاده کرد.

با این حال، هر دو کشور اکنون با محدودیت‌های اقتصادی بزرگی روبه‌رو هستند که آنها را مجبور به استفاده از ابزارهای دیگر می‌کند. تبلیغات رسانه‌های اجتماعی گزینه‌ای کم‌هزینه است که به روسیه و چین امکان می‌دهد با وجود فاصله فیزیکی طولانی همچنان به منطقه دسترسی پیدا کنند.

آنها علاوه بر داشتن تخصص در این زمینه، در حال حاضر مراکزی در منطقه ایجاد کرده‌اند. این مراکز به‌ویژه در ونزوئلا، که به‌دنبال خرید تجهیزات و قابلیت‌های نظارتی از چین و روسیه در تلاش برای نظارت و کنترل جمعیت داخلی دیده می‌شود، جای تعجب نیست که مقدمات کمپین‌های مربوطه آنها قبلاً فراهم شده باشد.

در نهایت، واشنگتن برای مقابله با ضد منافع ایالات‌متحده چندان آماده نیست. آمریکای‌لاتین تاریخچه مداخله ایالات‌متحده، حمایت از رژیم‌های غیرمحبوب و مدل اقتصادی خود را فراموش نکرده است. تلاش‌های ایالات‌متحده برای بازسازی شهرت خود باید بر کمپین‌های رسانه‌های اجتماعی ضدآمریکایی غلبه کند.

ایالات‌متحده می‌تواند رسانه‌های اجتماعی را برای تبلیغات زیر نظر داشته باشد، اما فاقد ابزار کنترل ارسال پست‌های رسانه‌های اجتماعی، به‌ویژه در خارج از کشور است. همین سال گذشته، در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری کلمبیا، واشنگتن هشدار داد که مسکو از رسانه‌های اجتماعی برای تقویت گوستاوو پترو که پیروز شد، استفاده می‌کند.

مسکو و پکن نمی‌توانند به‌طور مستقیم با ایالات‌متحده برای نفوذ در آمریکای لاتین رقابت کنند. با این حال، آنها می‌توانند از تخصص خود در انتشار اطلاعات نادرست برای ایجاد ناآرامی ضدآمریکایی استفاده کنند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها