جنگ «روسیه اوکراین»؛ در صدر مباحث مجمع جهانی داووس

رهبران جهان با شرکت در مجمع جهانی اقتصاد در داووس، سوئیس ضمن ارائه برنامه‌های اقتصادی خود، نه تنها خواستار صلح برای درگیری‌های کنونی میان روسیه اوکراین شدند، بلکه به مواضع سیاسی خود نسبت به این دو کشور پرداختند.

جنگ «روسیه اوکراین»؛ در صدر مباحث مجمع جهانی داووس
کد خبر: 592144
|
۱۴۰۱/۱۰/۲۸ ۰۹:۱۵:۵۴

رهبران جهان با شرکت در مجمع جهانی اقتصاد در داووس، سوئیس ضمن ارائه برنامه‌های اقتصادی خود، نه تنها خواستار صلح برای درگیری‌های کنونی میان روسیه – اوکراین شدند، بلکه به مواضع سیاسی خود نسبت به این دو کشور پرداختند.

به گزارش ایسنا، رهبران مختلفی در این مجمع جهانی اقتصاد شرکت کرده‌اند و خواسته‌های متفاوتی را از "جمله تحریم‌ بیشتر روسیه، ارسال تانک‌ به اوکراین و یا از طرف دیگر حفظ روابط با روسیه" مطرح کرده و از این طریق به موضوع حمله مسکو به کی‌یف و چگونگی حل‌وفصل این درگیری پرداخته‌اند.

اسپانیا

طبق گزارش خبرگزاری آناتولی، پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا در مجمع جهانی اقتصاد در داووس با اشاره به نیروهای سیاسی راست‌گرای افراطی مدعی شد: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه "دانه‌های فاسد و پوسیده‌ای" را در کشورهای سراسر جهان کاشته است.

وی افزود: ما باید از شرکت و حضور این نیروها در موسسات جلوگیری کنیم. هم‌زمان با اینکه اوکراین با روسیه می‌جنگد، ما باید علیه این موضوع بجنگیم اما مبارزه خود را با تسلیحات متفاوتی از جمله "دموکراسی، شفافیت و سیاست‌های کارآمد" انجام می‌دهیم.

نخست‌وزیر اسپانیا نیاز به تجدید نظر درباره "تجارت جهانی و زنجیره‌های تامین" را برجسته و به "موفقیت" کشورش در کنترل تورم، بحث انرژی‌های تجدیدپذیر و همچنین تعهدش در قبال حمایت از اوکراین تا زمانی که "نیروهای پوتین از این کشور خارج شوند" اشاره کرد.

سانچز همچنین کشورها را نسبت به تعهد بیشتر در قبال "چندجانبه‌گرایی" و "نظم لیبرال" در مواجه با تهدیدهای روزافزون حکومت‌های خودکامه تشویق کرد.

لیتوانی

طبق گزارش خبرگزاری تاس، گیتاناس ناوسدا، رئیس جمهوری لیتوانی در حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد طی مصاحبه‌ای با سی‌ان‌بی‌سی عنوان داشت: عضویت کامل ناتو برای اوکراین دشوار خواهد بود و در حالیکه هنوز عضوی از این ائتلاف نظامی نشده است، متحدان غربی این کشور باید تضمین‌های امنیتی کارآمدی را برای اوکراین ارائه دهند.

وی تصریح کرد: درب‌های ناتو به روی هر کسی باز است اما در میان بحران کنونی، عضویت کامل اوکراین در این ائتلاف نظامی بسیار دشوار خواهد بود. ارائه تضمین‌های امنیتی به اوکراین کار ساده‌ای نیست اما یکی از موضوعات مهمی است که در نشست آتی ویلنیوس ناتو در ماه ژوئیه ۲۰۲۳ پیرامون آن گفت‌وگو خواهد شد.

رئیس‌جمهوری لیتوانی با اشاره به درگیری میان روسیه-اوکراین خاطرنشان کرد: حمایت از اوکراین با تمامی ابزارها، ضروری است و این حمایت‌ها نباید صرفا نظامی باشند بلکه باید کمک‌های سیاسی، اقتصادی و مالی نیز ارائه شوند. اوکراین به سامانه‌های پدافند هوایی احتیاج دارد. همکار من، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین بارها خواستار چنین سیستمی شده است. به نظر من کمک‌های غربی ناکافی است. در حال حاضر اوکراینی‌ها به تانک نیاز دارند. و البته ما تمام تلاشمان را می‌کنیم تا خساراتی که به زیرساخت‌های انرژی اوکراین وارد شده، جبران کنیم و به همین خاطر در حال ارسال متخصصان و تجهیزاتی از لیتوانی به اوکراین هستیم.

گیتاناس ناوسدا در پایان، ضمن خواستار شدن "افزایش فشار تحریم‌ها" علیه روسیه افزود: تحریم‌ها تاثیری بر اقتصاد روسیه دارد. گاهی اوقات انتظارات ما بیشتر است اما این بدین معنا نیست که تحریم‌ها کارآمد نیست.

مجارستان

پیتر سیجارتو، وزیر امور خارجه مجارستان در این مجمع جهانی اقتصاد بیان داشت: رویارویی میان بلوک‌های غرب و شرق به دلیل موضع جغرافیایی‌شان تاثیر منفی بر کشورهایی که در وسط واقع شده‌اند، دارد. همچنین، پیش از حمله روسیه به اوکراین، اعتماد و احترام متقابلی میان شرق و غرب وجود داشت و همین امر امکان همکاری‌های اوراسیایی را فراهم می‌ساخت که بسیار برای اروپا مفید بود اما اکنون یک درگیری و رویارویی میان بلوک‌ها وجود دارد.

وی ضمن بیان اینکه اتفاقاتی که اکنون در حال رخ دادن است، "بدتر از جنگ سرد" می‌باشد، گفت: با این حال به نظر من، روسیه عضوی از واقعیت است و در نتیجه کانال‌های ارتباطی با این کشور باید حفظ شوند. چنین کانال‌هایی جهت رسیدن به مذاکرات صلح و حل‌وفصل بحران اوکراین ضروری است. در غیر این صورت غیرممکن است که به صلح امیدوار باشیم.

وزیر خارجه مجارستان در پایان افزود: حفظ روابط و همکاری‌های عادی میان کشورها نیازمند احترام متقابل و روش حل‌مسئله براساس واقعیت‌ها نه براساس ایدئولوژی است.

روسیه

این اظهارات در حالی عنوان شد که دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت روسیه و رئیس‌جمهور پیشین این کشور با انتقاد از "مجمع جهانی اقتصاد" در شهر داووس، بیان داشت که گفت‌وگوها درخصوص ارسال تانک به اوکراین در این مجمع جهانی "مایه ننگ و بی‌آبرویی" است.

وی افزود: قبلا رهبران در داووس راجع‌ به موضوعات دیگر نظیر اقتصاد و چیزهای دیگر گفت‌وگو می‌کردند. اینکه شرکت‌های روسی حضور در این مجمع را رد می‌کنند، "ایده خوبی" است زیرا این مجمع دیگر پیرامون اقتصاد نیست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها