کد خبر: 590710
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۹ ۰۷:۴۱:۵۱
| |

حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل بین‌الملل:

رد پیشنهاد آتش‌بس روسیه از سوی اوکراین و آمریکا هیچ توجیهی ندارد

یک تحلیلگر مسائل روسیه گفت: رد کردن آتش‌بس پیشنهادی روسیه هم از سوی اوکراین و هم آمریکایی‌ها هیچ توجیهی ندارد مگر این‌که بگوییم چون منافع آمریکا اقتضاء می‌کند که این جنگ ادامه داشته باشد با هرگونه آتش‌بس مخالف است.

رد پیشنهاد آتش‌بس روسیه از سوی اوکراین و آمریکا هیچ توجیهی ندارد
کد خبر: 590710
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۹ ۰۷:۴۱:۵۱

حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل بین الملل در تحلیل آخرین تحولات صحنه جنگ روسیه و اوکراین و در پاسخ به این سوال که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در حالی به نیروهای مسلح این کشور دستور داده بود که برای ۳۶ ساعت در تمامی جبهه‌های نبرد به منظور برگزاری مسراسم کریسمس مسیحیان ارتدوکس آتش ‌س برقرار کنند که نه تنها ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده نیز با این طرح مخالفت کرده و آن را تصمیمی برای «جلوگیری از پیشروی نیروهای اوکراینی» و «تنفس» عنوان کرده‌اند،  هدف اصلی روسیه از پیشنهاد این آتش بس چیست و آیا این پیشنهاد می‌تواند مقدمه‌ای برای آتش‌بس بلندمدت باشد، گفت: اساسا آتش‌بس در هر شرایطی خوب است زیرا از یک جنگی که به ضرر روسیه، اوکراین و مردم اروپاست جلوگیری می‌کند. در اصل واقعیت این است که اوکراین برای یک آتش‌بس ۳۶ ساعته، بهانه‌ای آورده بود که خیلی قابل قبول به شمار نمی‌رفت چرا که این پیشنهاد عملا آن چنان زمانی نداشت که در صحنه نبرد تاثیرگذار باشد.  

به گزارش ایلنا، بخش هایی از گفت و گوی بهشتی پور را در ادامه می خوانید:

  • پیشنهاد این آتش‌بس برای ششم ژانویه، روز میلاد عیسی مسیح براساس اعتقاد مسیحیان ارتدوکس مطرح شده بود؛ بنابراین رئیس‌جمهوری روسیه پیشنهاد داده بود که ۶ ژانویه به دلیل این اعتقاد و باور مسیحیان ارتدوکسی که هم در اوکراین هستند و هم در روسیه، آتش‌بس ۳۶ ساعته‌ای برقرار شود. معتقدم این پیشنهاد هیچ تغییری در صحنه نبرد ایجاد نمی‌کرد و زلنسکی می‌توانست این را بپذیرد ولو این‌که نیت پوتین از این کار، خیر نباشد اما ضربه‌ای به معادلات جنگ نمی‌خورد و در ۳۶ ساعت هم نمی‌شد کار خاصی کرد.
  • البته این پیشنهاد می‌توانست شروع خوبی برای جلوگیری از تداوم یک جنگ ضدمردمی باشد که به نفع هیچ‌کس هم نیست. حالا اما زلنسکی گمانِ قدرت دارد و فکر کرده است که می‌تواند با مخالفت با این روند مانع اجرای سیاست‌های روسیه شود که به نظرم ارزیابی اشتباهی است که در آن جای تردید وجود ندارد که هزار ساعت مذاکره بهتر از یک ساعت جنگیدن است و بهتر است به هر شکل و بهانه‌ای جنگ را متوقف کنند و بعد راجع به راه‌حل‌ها فکر کنند.
  • رد کردن آتش‌بس پیشنهادی روسیه هم از سوی اوکراین و هم آمریکایی‌ها هیچ توجیهی ندارد مگر این‌که بگوییم چون منافع آمریکا اقتضاء می‌کند که این جنگ ادامه داشته باشد با هرگونه آتش‌بس مخالف است و متأسفانه این جنگ موجب ضعیف شدن هر چه بیشتر اوکراین و همچنین روسیه خواهد شد و مشکلات بحران انرژی و مواد قضایی در اروپا هم ادامه پیدا خواهد کرد.
  • جنگ وحشتناک است و امکانات اقتصادی را نابود می‌کند. هر مقدار کمکی هم که بشود چون این کمک‌ها صرف نابودی و جنگ است، بنابراین به اقتصاد اوکراین کمکی نخواهد کرد و مشکلات را پیچیده‌تر و چندوجهی‌تر می‌کند، بنابراین فکر نمی‌کنم که کمک‌کننده باشد.
  • اگر واقع‌بینانه حساب کنیم آمریکایی‌ها این کمک‌ها را در قالب ادوات نظامی و پشتیبانی لجستیکی نظامی انجام می‌دهند که نتیجه آن نابودی و تداوم جنگ است که این به زیان مردم اکراین و روسیه است. من نمی‌خواهم تجاوزگری روسیه را توجیه کنم، در جای خود باید با این موضوع مقابله کنند اما تداوم جنگ آن هم در این شرایط که با اتکا به قدرت سلطه‌گری مانند آمریکا با سابقه درخشانی که در سلطه‌جویی دارد، صورت گرفته، به صلاح اوکراین نیست. 
  • عملاً در تاریخ ثابت شده با اتکا به نیروی سلطه‌گر و خارجی نمی‌توان استقلال برای یک کشور تأمین کرد. بنابراین واقعیت این است که باید ابتدا آتش‌بس و صلح کرد و بعد سر میز مذاکرات نشست و راه‌حل‌های جدیدی برای حل مشکل پیدا کرد.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها