کد خبر: 592138
|
۱۴۰۱/۱۰/۲۸ ۰۹:۳۰:۲۱
| |

علی‌اکبر فرازی، سفیر پیشین ایران در رومانی و مجارستان:

این دو اقدام فوری دیپلماتیک را برای خروج از بحران انجام دهید

کشور از بیهوده گویی آنها که قطعنامه را کاغذپاره خواندند، آسیب دید

گذشت زمان ثابت کرده است کسانی که می‌گفتند، برجام بی‌خاصیت و قطعنامه‌ها کاغذ‌پاره است، بیهوده می‌گفتند و مشخص شده است که بیهوده‌گویی‌های این افراد چه زیان‌هایی به کشور وارد کرده است.

این دو اقدام فوری دیپلماتیک را برای خروج از بحران انجام دهید
کد خبر: 592138
|
۱۴۰۱/۱۰/۲۸ ۰۹:۳۰:۲۱

علی اکبر فرازی، سفیر پیشین ایران در رومانی و مجارستان در یادداشتی برای روزنامه اعتماد با اشاره به اینکه مجموعه سیاست خارجی و روابط بین‌الملل جمهوری اسلامی ایران در شرایط بسیار حساسی قرار گرفته است، نوشت: به نظر می‌رسد که مجموعه غرب و امریکا، روز به روز سیاست‌های سختگیرانه‌تری را در قبال ایران اعمال می‌کنند. غرب برای تامین منافع خود و اهداف پیش‌بینی شده در سیاست خارجی‌اش، کاملا جدی است و بر اساس برنامه از پیش تعیین شده‌ای پیش می‌رود. در حال حاضر وضعیت ایران در صحنه بین‌الملل بسیار خطیر است و اگر با کم‌کاری و تساهل با آن برخورد کنیم، مطمئنا در آینده نزدیک، زیان‌های بسیاری دامنگیر کشور خواهد شد.

ضرورت دارد که این واقعیت با صدای رسا به دست‌اندرکاران سیاست خارجی هشدار داده‌شود، تا دستگاه دیپلماسی تحرک جدی و همه‌جانبه در پیش گیرد تا از اتفاق‌های سوء آینده جلوگیری کنند.

جمهوری اسلامی ایران هیچگاه در این سطح گسترده چه بین دولت‌ها، چه حتی در افکار عمومی غرب و سازمان‌های بین‌المللی و چندجانبه مورد هجمه قرار نگرفته‌بود. بنابراین لازم است در این رابطه به فوریت دو مقوله مهم در دستور کار دستگاه سیاست خارجی کشور قرار گیرد و نسبت به انجام این دو اقدام سریعا و با قید فوریت اقدام شود.

نخستین اقدام مهم، احیای برجام است. در شرایط فعلی ضروری است جمهوری اسلامی ایران بدون فوت وقت موضوع برجام را به سرانجام برساند. برای به سرانجام رساندن برجام باید دو کار اساسی انجام شود. یکم انتخاب یک تیم قوی، کاردان، کاربلد و متخصص که برای مذاکرات برجامی دارای اختیارات کامل باشند. مذاکرات برجامی نیاز به تیمی دارد که به «به فرجام رساندن برجام» اعتقاد راسخ داشته‌باشد. طبیعا کسانی که معتقدند «برجام زیان است» و «برجام جز خسران برای کشور نتیجه‌ای در بر ندارد»، نمی‌توانند گفت‌وگوکننده و طرف مشورت خوبی برای احیای برجام باشند. بنابراین باید تیمی قوی، متخصص و کاردان، از وزارت خارجه که کارشناسان مجربی دارد و چه از سایر نهادهایی که می‌توانند کمک کنند، به فوریت تشکیل شود تا کار احیای برجام را به سرانجام برساند. هرگونه تاخیر در اجرایی کردن برجام و هرگونه تاخیر در تعیین تکلیف ما در کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) زیان‌های غیرقابل جبرانی در پی خواهد داشت که روز به روز تاخیر در انجام این اقدامات، آثار خود را تاکنون نشان داده است.

طرف‌های غربی در جهات مختلف متفق و متحد شده‌اند تا جمهوری اسلامی ایران را درگیر پرونده‌های بین‌المللی دیگری کنند که بیرون آمدن از این پرونده‌ها به مراتب کار سخت‌تری از احیای برجام خواهد بود. در نتیجه توصیه، پیشنهاد و هشدار من به مسوولان محترم این است که هر چه سریع‌تر، قبل از اینکه خیلی دیر شود، احیای برجام را جدی بگیرند. زمان به اندازه کافی گذشته است و گذشت زمان ثابت کرده است کسانی که می‌گفتند، برجام بی‌خاصیت و قطعنامه‌ها کاغذ‌پاره است، بیهوده می‌گفتند و مشخص شده است که بیهوده‌گویی‌های این افراد چه زیان‌هایی به کشور وارد کرده است. الآن هم غربی‌ها درصدد تهیه «کاغذپاره‌های» دیگری هستند که به موقع آثار خود را نشان خواهد داد. بنابراین ما نباید اجازه بدهیم کار به آن مرحله برسد.

مساله دوم که باید فورا در دستور کار دستگاه سیاست خارجی قرار گیرد، مساله جنگ اوکراین و تلاش برای شریک‌سازی جمهوری اسلامی ایران در این جنگ چه از سوی غرب و چه از سوی روسیه است. جالب اینجاست که با همه اختلافاتی که روس‌ها و غرب با  هم دارند، در جنگ اوکراین در یک مساله اشتراک‌نظر دارند و آن هم این است که نشان بدهند ایران در کنار روسیه ایستاده و شریک این جنگ است. این کار را هم روس‌ها انجام می‌دهند و هم غربی‌ها. تبعات خطرناک این رویکرد، قطعنامه‌های خطرناکی خواهد بود که بعدها دامن ما را به لحاظ امنیتی و اقتصادی خواهد گرفت. در نتیجه باید هر چه زودتر وضعیت بی‌طرفی ایران در جنگ اوکراین تثبیت شود و عملا اثبات شود که ما در جنگ اوکراین یک طرف جنگ نیستیم. اینکه ما با هر کشوری در جهان رابطه دوستانه تعریف‌شده‌ای داشته‌باشیم، نباید باعث این شود که از هیچ کشوری در تجاوز نظامی علیه یک کشور مستقل دیگر حمایت نظامی کنیم. دستگاه دیپلماسی ما باید درک کند که ما می‌توانیم هم با غرب و دولت‌های غربی و هم با روسیه و چین، رابطه متعادل و متوازنی داشته‌باشد. بنابراین باید مراقب باشیم که روس‌ها ما را در کنار خودشان شریک جنگ معرفی نکنند. مانند مورد نخست، فوریت این موضع‌گیری و اقدام هم مورد تاکید است.

زمان به سرعت در حال گذشتن است و هجمه‌ها به جمهوری اسلامی ایران در حال تشدید است و دولت‌های غربی افکار عمومی را در کشورهای خودشان آماده می‌کنند. این شرایط نشانه بسیار بدی است. ما باید هشیار باشیم و اجازه ندهیم افکار عمومی غرب علیه ما بسیج شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها