«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

اروپا برای مهار ایران به منطقه بازمی‌گردد؟

واشینگتن در سال‌های اخیر تلاش کرده متحدان اروپایی را به ایفای نقش دریایی بیشتری در خاورمیانه تشویق کند زیرا پنتاگون به دنبال مهار ایران و تمرکز نیروهای خود در اقیانوس آرام است.

اروپا برای مهار ایران به منطقه بازمی‌گردد؟
کد خبر: 591327
|
۱۴۰۱/۱۰/۲۳ ۱۱:۰۰:۰۰

مقامات نیروی دریایی آمریکا روز سه‌شنبه گذشته اعلام کردند متحدان اروپایی ایالات متحده در ماه‌های اخیر ماموران نظامی جدیدی را به «گروه آزمایشی ۵۹» ناوگان پنجم در بحرین اعزام کرده‌اند. برد کوپر، فرمانده ناوگان پنجم دریایی آمریکا، به شرکت‌کنندگان در سمپوزیوم سالانه انجمن نیروی دریایی در آرلینگتون ویرجینیا گفت فرانسه، هلند و آلمان اخیراً وابستگان نظامی را برای پیوستن به ستاد نیروی کار اعزام کرده‌اند تا در کنار پرسنل ایالات متحده، بریتانیا و کانادا کار کنند.

به گزارش اعتمادآنلاین، به نقل از المانیتور، کوپر روز سه‌شنبه اعلام کرد این واحد که از اکتبر 2021 با پهپادهای بدون سرنشین موجود برای کمک به نیروی دریایی ایالات متحده در نظارت بر آبراه‌های منطقه فعال شده اکنون کاملاً از نظر عملیاتی توانمند محسوب می‌شود.

چرا این مساله مهم است؟

 واشینگتن در سال‌های اخیر تلاش کرده تا متحدان اروپایی را به ایفای نقش دریایی بیشتری در خاورمیانه تشویق کند زیرا پنتاگون به دنبال مهار ایران و تمرکز نیروهای خود در اقیانوس آرام است. رویکرد فناوری فعلی پنتاگون برای مهار ایران ممکن است مطلوب‌تر از نمایش‌های قدرت نظامی متعارف باشد که در زمان دولت پیشین ایالات متحده به رهبری دونالد ترامپ در منطقه انجام می‌شد.  

دریاسالار مایک گیلدی، رئیس عملیات دریایی پنتاگون، در سخنانی در سمپوزیوم روز سه‌شنبه، اعلام کرد هدف از همکاری با کشورهای اروپایی این است که متحدان اصلی ایالات متحده نه تنها با نیروی دریایی ایالات متحده قابل همکاری بلکه قابل تعویض باشند.

«گروه ویژه 59» با استفاده از پهپادهای تجاری موجود به مهار فعالیت‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از طریق نظارت بیشتر کمک می‌کند در حالی که فناوری نوظهور ایالات متحده در محیط‌های ناآشناتر و دورتر از اقیانوس آرام آزمایش می‌شود. مقامات نیروی دریایی ادعا می‌کنند پهپادهای تولیدشده به وسیله TF-59 در حال حاضر شروع به تاثیر بازدارنده بر فعالیت سپاه پاسداران کرده‌اند.

در آخر هفته، ناوگان پنجم از یک ناوشکن موشکی هدایت‌شونده و دو هواپیمای دریایی برای نشان دادن تکنیک‌های توسعه‌یافته توسط TF-59 استفاده کرد که ایالات متحده آن را در سال 2019 برای گشت‌زنی در تنگه باب‌المندب در راستای پاسخ به حملات ایران به کشتی‌های تجاری تعریف کرده بود.

مرحله بعدی چیست؟ 

گروه ویژه 59 پیش از این رزمایش‌هایی در عربستان سعودی، بحرین، اسرائیل، اردن، کویت، مصر، قطر و استرالیا انجام داده و در پایگاه‌های خود در بحرین و عقبه اردن فعالیت می‌کند. کوپر در این باره می‌گوید: انتظار داریم در آینده پایگاه‌های بیشتری در منطقه ایجاد شود و نیروی دریایی خاورمیانه تا تابستان امسال تقریباً ۸۰ هواپیمای بدون سرنشین سطحی و زیرآبی ساخت تجاری ایالات متحده را خریداری و مستقر کند.

کوپر روز سه‌شنبه گفت: «تاکنون بحرین و کویت رسماً این سامانه‌ها را در اختیار گرفته‌اند و سایر کشورهای منطقه هم که به نوعی از این سامانه‌ها استفاده می‌کنند در حقیقت آنها را از ما خریداری کرده‌اند.»

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها