کد خبر: 590165
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۵ ۱۳:۰۵:۰۰
| |

المانیتور گزارش داد:

مدل جدید آمریکا برای مقابله با ایران در خاورمیانه

مقامات نظامی آمریکا امیدوارند برنامه آموزشی جدید برای آزمایش فناوری ضدهواپیماهای بدون سرنشین در سایت‌های مختلف در خاورمیانه آماده شود. پنتاگون برای عصر جدیدی از همکاری‌های نظامی در خاورمیانه آماده می‌شود.

مدل جدید آمریکا برای مقابله با ایران در خاورمیانه
کد خبر: 590165
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۵ ۱۳:۰۵:۰۰

درحالی‌که تمرکز پنتاگون به سمت چین و روسیه چرخش داشته است، رئیس سنتکام برای جبران کمرنگ شدن حضور ایالات‌متحده در خاورمیانه در حال آزمایش کار نظارت به وسیله هواپیماهای بدون سرنشین و هوش مصنوعی است.

به گزارش روزنامه هم‌میهن از المانیتور، مایکل اریک کوریلا، ژنرال ارتش ایالات‌متحده در جلسه‌ای با مدیران مایکروسافت، گوگل و بلو اوریجین (نام یک شرکت خصوصی آمریکایی فعال در زمینه هوافضا و پرواز زیر مداری است که در سال ۲۰۰۰ توسط جف بزوس، بنیانگذار آمازون، راه‌اندازی شد) حاضر شد تا ایده‌ای را که توسط یک گروهبان 24ساله ارائه می‌شد، بشنود. گروهبان میکی ریو از گارد ملی ارتش ماساچوست برنامه کامپیوتری شبیه‌سازی آموزش سربازان برای مقابله با حملات پهپادی را در این جلسه ارائه کرد. به گفته ریو، پهپادها خطرناک‌ترین تهدید برای سربازان آمریکایی بعد از بمب‌های دست‌ساز بوده‌اند.

او درباره برنامه کامپیوتری خود توضیح داد و گفت: «این برنامه به ما این امکان را می‌دهد که تمرین‌های رزمی را به سربازان آموزش دهیم، زیرا این چیزی است که در حال حاضر زمانی که در میدان مستقر هستیم، نمی‌توانیم انجام دهیم.... زمانی که فقط چند دقیقه برای نجات جان آمریکایی‌ها وقت داریم.»

علاوه بر این، ریو تخمین زده که تیمی متشکل از پنج توسعه‌دهنده می‌توانند این شبیه‌ساز را در عرض شش ماه برای آموزش نظامی آماده کنند. مقامات نظامی آمریکا امیدوارند این برنامه آموزشی برای آزمایش فناوری ضدهواپیماهای بدون سرنشین در سایت‌های مختلف در خاورمیانه آماده شود. پنتاگون برای عصر جدیدی از همکاری‌های نظامی در خاورمیانه آماده می‌شود.

ماموریت سنتکام مبارزه با گروه‌های جهادی سنی و بازدارندگی تحریکات ایران است و در دو دهه گذشته تغییر زیادی نکرده است. اما منطقه‌ای که نیروهای کوریلا در آن فعالیت می‌کنند دیگر اولویت استراتژیک اصلی برای سیاست‌گذاران در واشنگتن نیست.

پنتاگون طی سه سال گذشته با وجود ادامه حملات مخفیانه ایران به همسایگانش، هزاران نیروی خود را از افغانستان، عراق و منطقه خلیج‌فارس خارج کرده است. تحلیلگران و مقامات سابق می‌گویند این سیاست به علاوه محدودیت‌های جدید فروش تسلیحات آمریکا به کشورهای ائتلاف تحت رهبری عربستان‌سعودی، اعتماد شرکای آمریکا در خاورمیانه را کاهش داده است.

اوایل این ماه، مکنزی، فرمانده سنتکام اعتراف کرد که اتکا به اقدامات متعارف ارتش در خاورمیانه برای توقف حملات ایران و گروه‌های نیابتی‌اش «شکست خورده است». جاناتان لرد، مدیر برنامه امنیت خاورمیانه در مرکز امنیت نوین آمریکا با اشاره به پرواز بمب‌افکن‌های B-52 آمریکا بر فراز خلیج‌فارس به‌عنوان رویکرد جدید آمریکا بعد از خروج از خاورمیانه، به المانیتور گفت: «پرواز بمب‌افکن‌های استراتژیک از پایگاه نیروی هوایی ماینت در امارات در امتداد سواحل ایران، تنها ایران را به‌سمت راه‌حل‌های نامتقارن سوق داده است. چنین رویکردی در واقع بهره گرفتن از یک راه‌حل متعارف برای یک تهدید غیرمتعارف بوده و ناکارآمد است.»

با آگاهی از این موضوع، کوریلا و کارکنانش در طول یک سال گذشته در تلاش بوده‌اند که روش‌های جدیدی برای دفاع هوایی منطقه با استفاده از فناوری‌های اسرائیلی برای خنثی کردن پهپادها و تهدیدات موشکی تهران ایجاد کنند. مقامات سنتکام امیدوارند این رویکرد کشورهای منطقه را متقاعد کند که واشنگتن همچنان راه‌حل‌های دفاعی بهتری نسبت به چین و روسیه برای عرضه کردن دارد. با اینکه نیروی دریایی آمریکا در سپتامبر و آگوست 2021 با ناوهای ایرانی درگیر شدند، اما همچنان اصرار دارد که متدهای نظارتی یگان 59 نیروی دریایی آمریکا کارساز بوده است.

یگان 59 تا امروز چندین رزمایش در بحرین، اردن، کویت، قطر، عربستان‌سعودی و اسرائیل انجام داده است و تعداد 24 پهپاد که قرار است تا پایان سال 2023 به 80 پهپاد برسد، در منطقه مستقر کرده است. مقامات پنتاگون می‌گویند رویکرد بازدارندگی به‌وسیله نظارت، پادزهر مناسبی برای اخلال در فعالیت‌های مخفی ایران نیست.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها