کد خبر: 586724
|
۱۴۰۱/۰۹/۲۰ ۱۱:۰۵:۵۲
| |

وب‌سایت معاونت سیاسی سپاه:

چین دنبال بهره‌برداری از شکاف‌های موجود بین ایران، آمریکا و عربستان است

نباید انتظار داشت چین به دلیل معاهده ۲۵ ساله با ایران از رابطه و قرارداد با دیگر کشورها صرف‌نظر کند

سایت بصیرت در مطلبی پذیرفته که «چین به دنبال بهره‌برداری از شکاف‌های موجود بین ایران و آمریکا، ایران و عربستان و عربستان و آمریکا است»، اما در عین حال تاکید کرده «این هیچ‌گونه ارتباطی به مفاهیمی چون دور زدن و خیانت و این قسم عبارات ندارد. چین برای پیشبرد کلان‌طرح‌های خود همچون «راه ابریشم جدید» به تمام قدرت‌های منطقه‌ای غرب آسیا از جمله ایران و عربستان نیاز دارد.»

چین دنبال بهره‌برداری از شکاف‌های موجود بین ایران، آمریکا و عربستان است
کد خبر: 586724
|
۱۴۰۱/۰۹/۲۰ ۱۱:۰۵:۵۲

وب‌سایت «بصیرت»، متعلق به معاونت سیاسی نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه پاسداران، در مطلبی به انتقادات اخیر از چین به بهانه سفر رئیس‌جمهوری این کشور به عربستان سعودی پرداخته است.

در این مطلب با بیان اینکه «چین و یا هر کشور دیگری مناسبات و روابط خود را بر مبنای کسب منافع بنا می‌کنند و این قاعده‌ای لایتغیر است»، نوشته شده «هم قرارداد ۲۵ ساله با ایران تامین‌کننده منافع چین در حوزه‌های مختلف است و هم همکاری با عربستان به عنوان یکی از متحدین آمریکا، به سود چین است. صرف بازیگری چین در منطقه چه ارتباطی با دور زدن ایران دارد؟».

نویسنده «بصیرت» در ادامه با تاکید بر اینکه «رابطه تعریف شده با آمریکا به شرط تامین منافع ملی قابل دفاع است و پذیرش ایران برای مذاکرات نیز بر همین حقیقت گواهی می‌هد»، افزوده «در موقعیتی که توازن قوا حتی به طور نسبی هم برقرار نیست این رابطه یک‌سویه و امری ضد منافع کشور و ملت است و تجربه برجام، بهترین گواهی برای این گزاره به شمار می‌رود. برجام تجربه‌ای بود که در صورت موفقیت شاید مقدمه‌ای برای کاستن از تنش‌های میان ایران و ایالات‌متحده می‌شد اما به دلیل عدم توازن قوا، به امری یک‌طرفه و عاملی برای تحمیل فشار بر ایران بدل گشت.»

در این مطلب با اشاره به انتقادات مطرح شده از سیاست‌های چین نوشته «جریان‌ها و گروه‌های سیاسی آمریکوفیل منافع و حتی حیات‌شان به تئوریزه‌کردن و تعمیق رابطه با آمریکا گره خورده است. اما عموم جامعه و افکار‌عمومی باید آگاه باشد که قاعده روابط بین‌الملل،‌ کسب منافع توسط کشورهاست؛ چین و عربستان و آمریکا و ایران هم ندارد و همکاری کشورها غالباً در این چارچوب قابل تفسیر و تبیین است.»

نگارنده همچنین پذیرفته که «چین به دنبال بهره‌برداری از شکاف‌های موجود بین ایران و آمریکا، ایران و عربستان و عربستان و آمریکا است»، اما در عین حال تاکید کرده «این هیچ‌گونه ارتباطی به مفاهیمی چون دور زدن و خیانت و این قسم عبارات ندارد. چین برای پیشبرد کلان‌طرح‌های خود همچون «راه ابریشم جدید» به تمام قدرت‌های منطقه‌ای غرب آسیا از جمله ایران و عربستان نیاز دارد.»

گزارش وبسایت معاونت سیاسی سپاه درباره چین افزوده «نباید انتظار داشت که به دلیل رابطه با ایران و معاهده ۲۵ ساله از رابطه و قرارداد با دیگر کشورها صرف نظر کند. ای کاش یاد بگیریم منافع ملی را قربانی نگاه‌ها و تنگ‌نظری‌های سیاسی نکنیم و هر تحولی را دستاویز حمله به ایران و منافعش قرار ندهیم.»

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها