کد خبر: 590045
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۴ ۱۴:۵۴:۰۵
| |

بندهای خطرناک سند تشکیل دولت نتانیاهو

دولت کنونی اسرائیل اعلام کرده که حق انحصاری درباره تمام مناطق سرزمین اسرائیل را دارد و هیچ طرف دیگری حقوقی در آنجا ندارد. این به معنای نادیده گرفتن آرمان‌های ملی فلسطین و اعلام این مسئله است که تنها یهود صاحب حق هستند.

بندهای خطرناک سند تشکیل دولت نتانیاهو
کد خبر: 590045
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۴ ۱۴:۵۴:۰۵

یک سایت عبری زبان اعلام کرد که دولت بنیامین نتانیاهو گام دیگری به سمت الحاق کرانه باختری و مناطق «ج» برداشته اما آن را اعلام نکرده است.

به گزارش ایسنا، روزنامه تایمز رژیم اسرائیل در تحلیلی از «طال اشنایدر» نوشت: سند اصلی سی و هفتمین دولت اسرائیل که چهارشنبه بر روی میز کنست (پارلمان اسرائیل) گذاشته شد، یک سند الزام آور نیست بلکه سندی از مواضع و اظهارات است. اما اصطلاحاتی که از سوی دولت در آن استفاده شده نشان دهنده رویکردهای شرکای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر است. برای اولین بار اصول اساسی دولت جدید این جمله را دارد که «مردم یهود حق انحصاری و بدون بحثی درباره تمام مناطق اسرائیل دارند.» اصطلاح «سرزمین اسرائیل» در کلیات اصلی دولت‌های قبلی نیز بوده اما این بار گسترش یافته و شامل اراضی یهودا و سامره یعنی کرانه باختری است.

اسرائیل هنوز به صورت نهایی مرزهای بین المللی خود را مشخص نکرده است و از سال ۱۹۶۷ کنترل نظامی مناطق کرانه باختری را در دست دارد و قدس شرقی و ارتفاعات جولان نیز به آن الحاق شده است. «در طول سال‌ها موضع درباره اسرائیل به عنوان یک دولت یا سرزمین تغییر کرده است.»

به عنوان مثال در کلیات تشکیل سی و یکمین دولت رژیم اسرائیل با ریاست ایهود المرت از حذب «کدیما» اصطلاح سرزمین اسرائیل به طور کلی وجود ندارد و وی دولتی را با احزاب «کارگر»، «بازنشسته‌ها» و «اسرائیل خانه ما» تشکیل داد و در متن اصول اصلی این دولت به ترسیم مرزهای دائمی اسرائیل به عنوان یک دولت یهود و تلاش در این راستا از طریق مذاکرات و توافق با فلسطینی‌ها اشاره شده است.

در سال ۲۰۰۹ سی و دومین دولت اسرائیلی با رهبری حزب لیکود با مشارکت احزاب کارگر، اسرائیل خانه ما، شاس، قدرت یهود و خانه یهودی تشکیل شد. این بار در کلیات اصول اصلی دولت اصطلاح سرزمین اسرائیل نیامده بود اما تنها کلمه اسرائیل آمده بود. در این دولت که با ریاست بنیامین نتانیاهو تشکیل شد، اعلام شد که دولت اسرائیل روند سیاسی را پیش خواهد برد و برای تقویت صلح همراه با حفظ امنیت اسرائیل تلاش خواهد کرد.

سال ۲۰۱۳ که سی و سومین دولت رژیم اسرائیل تشکیل شد  تزیپی لیونی، خواهان پست وزارت دادگستری رژیم اسرائیل و ریاست هیئت مذاکرات با فلسطینی‌ها شد و به خواسته‌های خود رسید. این دولت با راهبری نتانیاهو تشکیل شد و شامل احزاب «آینده‌ای هست»، اسرائیل خانه ما، خانه یهود و حزب هتنوعا به رهبری لیونی بود.

اصول اصلی سی و سومین رژیم اسرائیل به افزایش قدرت حزب «صهیونیسم دینی» با رهبری بتسلئیل اسموتریچ اشاره داشت. ساختار دولت این گونه بود، «ملت یهود حق غیر قابل تصرفی درباره دولت دارای حاکمیتی در سرزمین اسرائیل و وطن ملی و تاریخی خود دارند.» کلیات اصول این دولت نیز به «توافق» و «حل و فصل» با فلسطینی‌ها اشاره دارد و کلمه «صلح» همچنان در کلیات دیده می‌شود.

این سایت اعلام کرد، در سال‌های کوتاه سی و سومین دولت رژیم اسرائیل لیونی برای توافق صلح تلاش کرد اما نتانیاهو وکیلش اسحاق مالخو را با لیونی همراه کرد تا صرفا برای این هدف تلاش کند اما مانع رسیدن به آن شود.

سال ۲۰۱۵ نتانیاهو دولتی را با شرکایش از احزاب «همه ما»، خانه یهود، شاس، قدرت یهود و اسرائیل خانه ما تشکیل داد که کلیات آن مثل کلیات دولت قبل بود اما در سال ۲۰۱۹ اسرائیل وارد تنش سیاسی و دشوارترین بحران در تاریخ خود شد و بعد از  سه انتخابات پارلمانی و آغاز شیوع کرونا بنی گانتس، عضو کنست (پارلمان رژیم اسرائیل) مارس ۲۰۲۰ از شراکت با یائیر لاپید در حزب «آبی سفید» کناره گیری کرد و به دولت نتانیاهو برای تصدی پست نخست وزیری به صورت نوبتی با نتانیاهو پیوست.

کلیات اصلی این دولت «وضعیت فوق العاده پزشکی و نگرانی درباره فروپاشی اقتصاد» بود اما بخش‌هایی از آن نیز به مسئله سیاسی اختصاص داده شد. این بار نیز اصول دولت درباره حق غیر قابل تصرف ملت یهود برای داشتن دولتی دارای حاکمیت در سرزمین اسرائیل بود که امنیت و صلح و سلامتی و امنیت شهروندان اسرائیلی را تقویت کند.

سال ۲۰۲۰ کلیات دولت نام فلسطینی‌ها را در یک جمله یا حتی نیم جمله ذکر نکرد و درباره کلیات سی و ششمین دولت رژیم اسرائیل که «دولت تغییر» با رهبری نفتالی بنت و یائیر لاپید بود چندان تغییر نکرد و در کلیات اصلی پرونده سیاسی به طور کامل به جز عبارت «تلاش دائم برای »حذف شد.

این سایت اعلام کرد پایه و اساسی که دولت بر آن تشکیل شد بحران شدید سیاسی با چهار انتخابات پارلمانی بود و طرف‌ها تصمیم گرفتند تا بر مسائلی متمرکز شوند که توانسته بودند به توافق‌هایی درباره آن دست یابند. بخشی از دولت با هرگونه راه حلی درباره فلسطین مخالف بود. پنجشنبه سی و هفتمین دولت رژیم اسرائیل با ریاست بنیامین نتانیاهو در مقابل پارلمان ادای سوگند کرد.

 

کلیات دولت جدید رژیم اسرائیل شامل این بند است: «مردم یهود حق انحصاری و غیرقابل بحث و سازش در تمام سرزمین اسرائیل دارند و دولت برای تقویت شهرک‌سازی در تمام سرزمین اسرائیل در الجلیل، النقب، جولان و کرانه باختری و برای تقویت صلح با تمام همسایگان همراه با حفظ امنیت و منافع اسرائیل تلاش خواهد کرد.»

این سایت عبری زبان اعلام کرد: دولت راستگرای کنونی به جای استفاده از عبارت «دولت دارای حاکمیت در سرزمین اسرائیل» به ساختار جدید تغییر یافته و آن «حق انحصاری تمام مناطق سرزمین اسرائیل» است و این یک تغییر دراماتیکی در ساختار است.

عبارت هیچ مذاکره‌ و بحثی درباره آن وجود ندارد در تمام کلیات تقریباً دیده می‌شود اما حق انحصاری و تمام سرزمین اسرائیل از اصطلاحات جدید هستند. همچنین بر تقویت شهرک‌سازی در تمام مناطق از جمله کرانه باختری تأکید شده است.

دولت کنونی اسرائیل اعلام کرده که حق انحصاری درباره تمام مناطق سرزمین اسرائیل را دارد و هیچ طرف دیگری حقوقی در آنجا ندارد. این به معنای نادیده گرفتن آرمان‌های ملی فلسطین و اعلام این مسئله است که تنها یهود صاحب حق هستند.

بندهای زیادی به توافق‌های ائتلافی کنونی که شامل تغییر ریشه‌ای سیاست اسرائیل درباره اراضی است، اضافه شده است. برای مثال در برخی توافق‌ها پیشنهاد ایجاد و تقویت سیاستی داده شده که از طریق آن حاکمیت بر کرانه باختری همراه با انتخاب زمان و ارزیابی تمام منافع ملی و بین المللی اسرائیل عملی شود.

این سایت اعلام کرد، بندهایی درباره بودجه و انتقال اختیارات اداره مدنی و تعامل با زیرساخت در کرانه باختری وجود دارد و کلمه «الحاق» ذکر نشده اما معنی این بندها الحاق عملی مناطق «ج» است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها