کد خبر: 580943
|
۱۴۰۱/۰۸/۱۳ ۱۵:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

انتخابات کنست؛ آیا نتانیاهو قادر به پیشبرد امور اسرائیل خواهد شد؟

اسرائیل پنجمین انتخابات زودرس پیاپی خود را طی چهار سال با پیروز جریان راستگرای افراطی پشت سر گذاشت.

انتخابات کنست؛ آیا نتانیاهو قادر به پیشبرد امور اسرائیل خواهد شد؟
کد خبر: 580943
|
۱۴۰۱/۰۸/۱۳ ۱۵:۰۰:۰۰

سید عماد حسینی- اسرائیل پنجمین انتخابات زودرس پیاپی خود را طی چهار سال با پیروز جریان راستگرای افراطی پشت سر گذاشت.

پیروزی راستگرایان افراطی به رهبری نتانیاهو در انتخابات اسرائیل تقریباً قابل پیش‌بینی بود، اما آنچه هنوز امکان پیش‌بینی ندارد، میزان موفقیتی است که ائتلاف تحت رهبری نتانیاهو در پیشبرد امور اسرائیل و از آن مهم‌تر در نحوه تعامل با چالش‌ها خواهد داشت.

به گفته کارشناسان، حکومت پیش روی اسرائیل که بر پایه افراطی‌گری، نژادپرستی و تبعیض نسبت به غیر یهودیان شکل گرفته است، از همین ابتدا باید نحوه حفظ این رویکرد افراطی را در سایه تضادهای حاکم بر جامعه اسرائیل در دستور کار خود قرار دهد.

علاوه بر آن، نباید فراموش کرد که رژیم صهیونیستی امروز با شکل‌گیری موج جدیدی از مبارزات ضداسرائیلی توسط فلسطینیان به ویژه در شمال کرانه باختری مواجه و مجبور است در راستای پاسخ به خواست افراطیون سرکوب علیه فلسطینیان را افزایش داده و در عین حال ریسک افزایش واکنش‌های فلسطینیان را که می‌تواند یک جوشش مسلحانه گسترده (انتفاضه مسلحانه) به همراه داشته باشد به جان بخرد.

نتانیاهو گرچه دیگر راه چندان دشواری برای نخست‌وزیر شدن نخواهد نداشت، اما واقع‌بینانه آن است که بگوییم مشکلات او بعد از برداشتن گام اول آغاز خواهد شد.

نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی خود بیش از هر فرد دیگری در اسرائیل می‌داند که رهبر ساختاری خواهد شد که از بحران سیاسی عمیقی رنج می‌برد، همبستگی جامعه آن به شکل غیرقابل انکاری متزلزل شده و به مرز بی‌ثباتی رسیده است.

روزی نیست که جنگ مافیایی و گروه‌های تبهکار چند کشته در خیابان‌های اسرائیل به جای نگذارند، در حالی که فساد و ضعف قوه قضائیه این رژیم نیز که از زمان نخست‌وزیری قبلی به یادگار مانده همچنان حرف اول را در اسرائیل می‌زند.

اما یکی از مهم‌‌ترین چالش‌های پیش روی نتانیاهو نحوه تقسیم غنائم یا به تعبیری تقسیم کرسی‌های کابینه بین ائتلاف گسترده‌ای است که باعث پیروزی او در انتخابات شده و هر یک از آنها سهم خود را از این پیروزی می‌خواهد.

چالش تشکیل کابینه به حدی شدید و خطرناک است که برخی قطب‌های مخالف نتانیاهو از جمله گانتس و لاپید روی ریزش شکل گرفته به دلیل نارضایتی از تقسیم کرسی‌های کابینه شرط‌بندی کرده‌اند، آن هم در حالی که نتانیاهو بارها تاکید کرده به ائتلاف با گانتس امیدوار است تا از این طریق یک کابینه به‌شدت راستگرا را در اسرائیل بنا کند.

این تنها بخشی از چالش‌های نخست‌وزیر آینده اسرائیل است، امری که باعث می‌شود برخی تحلیلگران شانس حیات کابینه او و حتی کنست ۲۵ را بیشتر از کابینه‌های سابق چهار ساله گذشته ندانند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها