کد خبر: 589722
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۲ ۱۴:۴۷:۲۸
| |

پیش‌بینی سالی دشوار برای اقتصاد جهان

کریستالینا جورجیوا در برنامه خبری شبکه سی‌بی‌اس گفت سال جدید از سالی که پشت سر گذاشتیم، سخت‌تر خواهد بود.

پیش‌بینی سالی دشوار برای اقتصاد جهان
کد خبر: 589722
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۲ ۱۴:۴۷:۲۸

رئیس صندوق بین‌المللی پول روز یکشنبه گفت در شرایطی که فعالیت موتورهای اصلی رشد جهانی - یعنی ایالات متحده، اروپا، و چین - «رو به تضعیف» است، سال ٢٠٢٣ برای بیشتر اقتصادهای جهان سال سختی خواهد بود.

کریستالینا جورجیوا روز یکشنبه ۱۰ دی در برنامه خبری شبکه سی‌بی‌اس گفت سال جدید «از سالی که پشت سر گذاشتیم، سخت‌تر خواهد بود.»

صندوق بین‌المللی پول در ماه مهر پیش‌بینی خود را برای رشد اقتصاد جهانی در سال ٢٠٢٣ کاهش داد. این کاهش منعکس‌کننده تداوم ضعف اقتصادی ناشی از جنگ در اوکراین و همچنین فشارهای تورمی و نرخ‌های بهره بالای مهندسی‌شده توسط بانک‌های مرکزی، مانند بانک مرکزی ایالات متحده، بود.

از آن زمان تاکنون چین سیاست «کووید صفر» را کنار گذاشته و بازگشایی بی‌برنامه و هرج و مرج گونه اقتصاد خود را آغاز کرده است. اما مصرف‌کنندگان در چین به علت افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا محتاط هستند.

شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین، روز شنبه در اولین اظهارنظر عمومی خود پس از تغییر سیاست «کووید صفر» در سخنرانی سال نو میلادی خواستار تلاش و اتحاد بیشتر برای ورود کشورش به «مرحله جدید» شد.

جورجیوا گفت: «رشد اقتصادی چین در سال ٢٠٢٢ برای اولین بار در ۴٠ سال گذشته، احتمالا در سطح رشد جهانی یا کمتر از آن بود.»

اقتصاد ایالات متحده وضعیت متفاوتی دارد و ممکن است از انقباض آشکاری که احتمالا یک سوم اقتصادهای جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اجتناب کند

جورجیوا که اواخر ماه گذشته به چین سفر کرده بود، گفت، احتمال افزایش موارد ابتلا به کووید در ماه‌های آینده در چین امسال بیشتر به اقتصاد این کشور ضربه خواهد زد و رشد منطقه‌ای و جهانی را به تعویق خواهد انداخت.

در همین حال، جورجیوا گفت که اقتصاد ایالات متحده وضعیت متفاوتی دارد و ممکن است از انقباض آشکاری که احتمالا یک سوم اقتصادهای جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اجتناب کند.

او گفت: «ایالات متحده مقاوم‌ترین اقتصاد را دارد و ممکن است از رکود جلوگیری کند. ما می‌بینیم که بازار کار بسیار قوی باقی مانده است.»

به گفته جورجیوا گرچه بازار کار بسیار قوی، یک موهبت است اما ممکن است مانع از پیشرفت بانک مرکزی ایالات متحده در کاهش تورم به سطح هدف دلخواه در چهار دهه گذشته شود. تورم با پایان سال ٢٠٢٢ روند نزولی نشان داد، اما بر اساس معیار ترجیحی بانک مرکزی، تقریبا سه برابر هدف دو درصدی خود باقی مانده است.

جورجیوا گفت که اگر بازار کار بسیار قوی باقی بماند، ممکن است بانک مرکزی مجبور شود برای کاهش تورم، نرخ بهره را برای مدت طولانی‌تری محدودتر نگه دارد.

بانک مرکزی ایالات متحده در اقدامی بی‌سابقه، در ماه مارس ٢٠٢٢، نرخ بهره را از نزدیک به صفر به محدوده فعلی چهار و ۲۵ دهم تا چهار و نیم رساند و مقامات بانک مرکزی پیش‌بینی کردند که این نرخ در سال ٢٠٢٣ از مرز پنج درصد خواهد گذشت؛ سطحی که از سال ٢٠٠٧ مشاهده نشده است. از سوی دیگر نرخ بیکاری در آمریکا سه و هفت دهم درصد باقی مانده است که نزدیک به پایین‌ترین سطح از دهه ۱۹۶۰ میلادی است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها