گرانی نفت با کاهش عرضه نفت روسیه و لیبی

قیمت نفت که دیروز به شدت کاهش یافته بود، امروز به علت نگرانی در مورد کمی عرضه نفت از سوی روسیه و چین و کاهش ذخایر نفت آمریکا دوباره افزایش یافت.

گرانی نفت با کاهش عرضه نفت روسیه و لیبی
کد خبر: 548162
|
۱۴۰۱/۰۱/۳۱ ۱۶:۲۶:۱۳

درحالی که آمارهای صنعتی از کاهش ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته خبر می‌‌دهد و نگرانی‌ها در مورد عرضه کمتر از سوی روسیه و لیبی بیشتر شده است، قیمت نفت افزایش یافت.

​به گزارش فارس، به نقل از رویترز، هر بشکه نفت برنت با یک دلار و 48 سنت افزایش 108.73 دلار فروخته شد.

نفت خام آمریکا نیز با یک دلار و 50 سنت افزایش 104.06 دلار معامله شد.

پس از اینکه صندوق بین‌المللی پول روز گذشته با اشاره به درگیری نظامی روسیه و اوکراین و هشدار در مورد تورم که اکنون یک «خطر واضح و کنونی» برای بسیاری از کشورهاست، پیش‌ بینی در مورد رشد اقتصادی جهان را نزدیک به یک درصد کاهش داد، قیمت نفت در یک روز پرنوسان 5.2 درصد از ارزش خود را از دست داد.

وارن پترسون، تحلیلگر بازار در سنگاپور گفت: «فروش یکجای روز گذشته پس از بازنگری صندوق بین‌المللی پول احتمالا بیش از حد بوده است.»

«با توجه به اختلال های بیشتر از سوی لیبی، من معتقدم که ریسک قیمت‌ها اکنون افزایشی است، اما مهم تر آن، احتمال ممنوعیت واردات نفت روسیه از سوی اتحادیه اروپاست.»

«قیمت نفت در جهان بی ثبات شده است و به دنبال تحریم های روسیه، دومین صادرکننده بزرگ نفت در جهان است، قیمت‌ها بالاتر رفته است.»

با این حال، چشم‌انداز اقتصادی جهان و ادامه محدودیت‌های قرنطینگی کرونا در چین که به تقاضا در این کشور آسیب زده نیز بر قیمت‌ها تاثیر گذاشته است.  

از نظر عرضه، سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام و هم پیمانانش، اوپک پلاس، 1.45 میلیون بشکه نفت در روز کمتر از هدف تولیدی خود در ماه مارس، تولید داشته‌اند، زیرا تولید روسیه به علت تحریم ها شروع به کاهش کرده است.

روسیه در ماه مارس روزانه 300 هزار بشکه نفت کمتر تولید کرده و میزان تولید آن به 10.018 میلیون بشکه در روز رسیده است.

از دیگر دلایل تاثیرگذار بر قیمت‌ها، نگرانی در مورد عرضه نفت لیبی است. شرکت ملی نفت لیبی، حالت اضطراری در میدان نفتی «برقیه» اعلام کرده است.

بنا بر اعلام منابع آگاه با اشاره به ارقام موسسه امریکن پترولیوم که در روز سه شنبه منتشر شد، در آمریکا، ذخایر نفت این کشور در هفته گذشته 4.5 میلیون بشکه کاهش یافته است. این درحالی است که انتظار می‌رفت میزان ذخایر افزایش یابد.

در عین حال، بانک جی پی مورگان، بزرگ‌ ترین بانک آمریکا هشدار داد تحریم نفت روسیه می‌‌تواند به افزایش قابل توجه قیمت نفت در بازار جهان منجر شود.

بنا به اعلام این بانک آمریکایی، تحریم فوری و کامل نفت روسیه باعث کاهش 4 میلیون بشکه‌ای روزانه عرضه نفت به بازار جهانی خواهد شد و قیمت نفت برنت را‌‌‌‌‌‌‌‌ تا 185 دلار در هر بشکه بالا خواهد برد.

همچنین اداره گمرک چین اعلام کرد، عربستان در ماه مارس نزدیک به 13 درصد نفت کمتری به چین صادر کرده اما همچنان بزرگ‌ترین عرضه کننده نفت به این کشور است.

همچنین، صادرات نفت روسیه به چین نیز در این ماه 14 درصد کاهش یافته است. به طور کلی، مجموع میزان واردات نفت چین در ماه مارس نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز 14 درصد کمتر شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها