کد خبر: 589585
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۱ ۱۹:۱۷:۳۵
| |

کرواسی رسما از امروز عضو منطقه یورو و پیمان شنگن شد

​کرواسی از آغاز سال ۲۰۲۳ میلادی، به طور رسمی به عضویت منطقه یورو و پیمان شنگن درآمد.

کرواسی رسما از امروز عضو منطقه یورو و پیمان شنگن شد
کد خبر: 589585
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۱ ۱۹:۱۷:۳۵

کرواسی بامداد امروز اعلام کرد که با آغاز سال ۲۰۲۳ میلادی به طور رسمی به عضویت منطقه یورو و پیمان شنگن درآمده است.

به گزارش مهر، به نقل از شبکه تلویزیونی دویچه وله، بر این اساس، کرواسی پس از خداحافظی با واحد پولی خود «کونا» اکنون بیستمین عضو منطقه یورو به شمار می آید. به جز کرواسی ۱۹ کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا نیز به منطقه یورو پیوسته‌ اند.

از ۷ کشور باقیمانده عضو اتحادیه اروپا، ۶ کشور متعهد شده اند که به محض اینکه شرایط ورود به منطقه یورو را داشته باشند، یورو را جایگزین واحد پول ملی خود کنند.

دانمارک تنها کشور اتحادیه اروپاست که مجاز به ورود به منطقه یورو هست؛ اما تعهدی برای انجام این کار ندارد. سیاست های پولی کشورهای منطقه توسط بانک مرکزی اروپا و در شورایی با حضور رؤیای بانک مرکزی کشورهای عضو تعیین می‌ شود.

به گزارش دویچه وله، پیش از این معرفی یورو در هیچ کشوری با چنین تحولات اقتصادی مهمی مانند شرایط کنونی همراه نبوده است و ظاهراً به همین دلیل همه شهروندان کرواسی نسبت به تاثیر مثبت این مسئله اطمینان کامل ندارند.

در کشورهایی مانند آلمان و اتریش جایگزینی یورو با پول ملی، در سال های نخست با افزایش قیمت‌ ها همراه بود و لذا بسیاری از شهروندان کرواسی با توجه به این تحربه نگران آینده هستند.

از این گذشته کرواسی ۴ میلیون نفر بیشتر جمعیت ندارد و در قیاس با کشوری مانند آلمان با حدود ۸۴ میلیون جمعیت و بزرگترین قدرت اقتصادی اتحادیه اروپا، در موقعیت ضعیف تری قرار دارد.

مطابق شواهد برای شهروندان کرواسی ورود به پیمان شنگن از رواج یورو بسیار با اهمیت تر است زیرا رفت و آمد به کشورهای این منطقه را راحت‌ تر می‌ کند.

در حال حاضر ۲۷ کشور اروپایی پیمان شنگن را امضاء کرده اند. شهروندان این کشورها برای سفر در منطقه شنگن نیاز به روادید ندارند و روادید هر یک از این کشورها برای شهروندان کشورهای غیرعضو به عنوان مجوز ورود به تمام آنها است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها