نگاه الجزیره به چرخش استراتژیک ترکیه در برابر سوریه

چرا اردوغان ناگهان به فکر آشتی با بشار اسد افتاد؟

تغییر بزرگی در موضع رجب طیب اردوغان،رئیس جمهور ترکیه و مسئولان ارشد ترکیه برای ایجاد یک صفحه جدید در روابط با نظام سوریه به وجود آمده است.

چرا اردوغان ناگهان به فکر آشتی با بشار اسد افتاد؟
کد خبر: 589427
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۰ ۱۳:۴۸:۳۸

یک دیپلمات سابق ترکیه‌ای می‌گوید که منافع ترکیه و سوریه در دوره کنونی منافعی متقابل است و ترکیه خواهان ضمانت‌های قوی از جانب سوریه برای بازگشت پناهجویان به کشورشان خواهد شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری الجزیره، بعد از قطع روابط ترکیه و سوریه برای حدود ۱۱ سال چهارشنبه وزرای دفاع دو کشور در مسکو با حضور همتای روسی خود دیدار کردند. این وزرا با تشکیل کمیته‌های مشترک از مسئولان دفاع و سازمان اطلاعات توافق کردند. این کمیته‌ها نشست‌های خود را آخر ژانویه در مسکو آغاز خواهند کرد. بعد از آن نیز نشست‌هایی در آنکارا و دمشق برگزار خواهد شد.خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه پیش از این اعلام کرد: بازگشت پناهجویان سوری باید به صورت داوطلبانه و امن باشد. ترکیه آمادگی خود را برای همکاری در این زمینه اعلام کرده است.

در این راستا فکرت اوزیر، دیپلمات و سفیر سابق ترکیه‌ گفت: ترکیه از طریق روندهای آستانه و ژنو برای حل بحران سوریه تلاش کرد و اکنون نیز برای فعال کردن روندهایی که به بن بست رسیده است، تلاش می‌کند. ترکیه برای تحقق امنیت داخلی خود و مرزهایش با سوریه و بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان تلاش می‌کند. این موضوع در گرو مذاکرات کنونی میان سوریه و ترکیه است.

این دیپلمات سابق ترکیه بعید دانست که توافق و دیدارهای کنونی با نظام سوریه ربطی به انتخابات آتی ترکیه داشته باشد یا هدف آن بالا بردن محبوبیت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه باشد. وی اقدامات آنکارا برای عادی سازی روابط با امارات، عربستان و مصر را یادآور شد.

استفان هایدمن، پژوهشگر مرکز سیاست خاورمیانه در مرکز بروکینگز گفت: نزدیکی روابط ترکیه و سوریه با تغییر اوضاع در شمال سوریه ارتباط دارد و هیچ ربطی به مسائل سیاسی ندارد. اردوغان در معرض فشارهایی از سوی مخالفان قرار گرفت تا موضع جدی‌تری درباره پناهجویان سوری در ترکیه اتخاذ کند. توافق‌های آنکارا و دمشق به خاطر شرایط محلی ترکیه است. روسیه از بحران در حزب اردوغان برای پیشبرد عادی‌سازی روابط میان ترکیه و سوریه استفاده کرد.

وی آنچه را بین آنکارا و دمشق می‌گذرد بسیار استراتژیک دانست و گفت: تغییر بزرگی در موضع اردوغان و مسئولان ارشد ترکیه برای ایجاد یک صفحه جدید در روابط با نظام سوریه به وجود آمده است. واشنگتن نگران تبعات نزدیکی روابط ترکیه و سوریه درباره موضوع مبارزه با داعش و شرایط انسانی است. نظام سوریه قبلا وعده‌هایی درباره بازگشت پناهجویان به سوریه داده است اما به آن عمل نکرده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها