اجلاس سران آستانه در ابتدای سال جدید میلادی در تهران برگزار می شود

اجلاس سران آستانه درباره سوریه در ابتدای سال جدید میلادی در تهران برگزار خواهد شد.

اجلاس سران آستانه در ابتدای سال جدید میلادی در تهران برگزار می شود
کد خبر: 527940
|
۱۴۰۰/۰۹/۳۰ ۱۸:۳۵:۱۷

در اولین روز هفدهمین اجلاس آستانه در مورد سوریه با حضور هیأت های ایران، روسیه، ترکیه، سوریه، معارضه و کشورهای لبنان و عراق بعنوان ناظر، هیأت ایرانی به ریاست علی اصغر خاجی مشاور ارشد وزیر خارجه در امور ویژه سیاسی با هیأت روسی به ریاست الکساندر لاورنتیف نماینده ویژه روسیه در امور سوریه دیداری مفصل داشت. 

به گزارش فارس، در این نشست مسائل مختلف سوریه از جمله وضعیت در ادلب و جنوب ، تشکیل جلسه هفتم قانون اساسی،  تجاوزات رژیم صهیونیستی به سوریه، خروج آمریکا از عراق و سوریه و پیگیری نتایج  سفر هیات روسی به تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

طرفین با تاکید بر لزوم حفظ سیادت و حاکمیت سوریه، بر تشکیل جلسه آتی کمیته قانون اساسی تاکید کردند. طرف ایرانی خروج نیروهای آمریکایی از خاک  سوریه را مورد تاکید مجدد قرار داد. 

همچنین مقرر شد اجلاس سران آستانه در ابتدای سال جدید میلادی در تهران برگزار شود. همچنین اجلاس وزرای خارجه نیز قبل از اجلاس سران برگزار خواهد شد.

در اولین روز نشست آستانه،  هیأت ایران همچنین با هیأت ترکیه دیدار کرد. در این دیدار ضمن تاکید بر روابط برادرانه و تاریخی دو کشور، موارد زیر مورد بحث و بررسی قرار گرفت: 

- برگزاری اجلاس سران آستانه در تهران در ابتدای سال جدید میلادی 

- برگزاری نشست اجلاس وزرای خارجه آستانه قبل از اجلاس سران 

- تاکید بر لزوم استمرار کمیته قانون اساسی سوریه تا وصول به اهداف مورد نظر و بررسی طرحهای جدید مورد علاقه طرفین و لزوم تعمیق و تحکیم روند آستانه به عنوان مهم ترین و موثرترین روند سیاسی حل مشکلات سوریه

- مسئله خروج آمریکا از سوریه و احتمالات گوناگون این موضوع

- وضعیت کردهای سوریه در پرتو خروج آمریکا از افغانستان و لزوم آشتی بیشتر بین اکراد سوریه و دولت سوریه به خصوص در پی اخبار منتشره از احتمال خروج آمریکا از سوریه 

- بحث آوارگان سوری و لزوم فراهم کردن شرایط بازگشت داوطلبانه آنها جهت افزایش اعتماد در داخل سوریه و کاهش مشکلات کشورهای مهاجر پذیر 

- اعلام نگرانی از تجدید فعالیت داعش در منطقه و لزوم مقابله با آن.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها