کد خبر: 588885
|
۱۴۰۱/۱۰/۰۵ ۱۵:۰۵:۰۰
| |

حسین ملائک، سفیر اسبق ایران در چین:

شاید وارد دوره رابطه سرد با چین بشویم/ باید مواضع بین‌المللی چین را رصد کنیم

مواضعی که شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در عربستان( در قالب بیانیه دو جانبه با عربستان و چندجانبه با شورای همکاری خلیج فارس) گرفت در مورد ۵، ۶ موضوع برای ما حیاتی است

شاید وارد دوره رابطه سرد با چین بشویم/ باید مواضع بین‌المللی چین را رصد کنیم
کد خبر: 588885
|
۱۴۰۱/۱۰/۰۵ ۱۵:۰۵:۰۰

حسین ملائک، سفیر اسبق ایران در چین در پیش‌بینی خود از آینده روابط ایران و چین باتوجه به تحولات اخیر، می گوید: «به نظر می‌رسد ما یک دوران نسبتا سردی را باید طی کنیم. چرا که مواضع ابراهیم رییسی، مواضع سختی است و جبران آنچه از آن‌ها خواسته شده برای چینی‌ها ناممکن و به سختی امکان‌پذیر است؛ بنابراین ما یک دوران نامشخصی را در روابط خواهیم داشت که ممکن است چند ما یا یک سال به طول بیانجامد.»

به گزارش انتخاب، ملائک درباره مواضع چین در سازمان‌های بین‌المللی در مورد ایران، گفت: «ما باید این مواضع  را  تحت کنترل داشته باشیم. البته شاید این موضع گیری ها در مذاکرات احیای برجام دیگر چندان مطرح نباشد چرا که ظاهرا ما در حال نزدیک شدن به پایان برجام هستیم. اما مواضعی که  شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در عربستان( در قالب بیانیه دو جانبه با عربستان و چندجانبه با شورای همکاری خلیج فارس) گرفت در مورد ۵، ۶ موضوع برای ما حیاتی است. در بحث یمن موضع چین کاملا علیه ایران محسوب می‌شود.هرچند به طور مشخص اسم ایران قید نشده اما چون یک طرف عربستان است و یک طرف ادعا می‌شود که ایران از حوثی‌ها دفاع می‌کند، بنابراین این موضع کاملا ضد ایرانی و به نفع عربستان است. در مورد تسلیح گروه‌های غیرقانونی در منطقه هم مشخصا حرف‌ چین همراهی با روایت سعودی و علیه ایران است. درباره حمله به آبراه‌ها و خطوط بین‌المللی، از یک جانب کسانی ایران را متهم کردند و از سوی دیگر هم اسرائیلی‌ها در دریای سرخ به کشتی‌های ایرانی حمله کردند. یعنی ممکن است چینی‌ها بگویند که در این موضوع فقط ایران نیست بلکه دیگران هم هستند. همچنین در موضوع دادن پهپاد به گروه‌های غیرقانونی، بازهم ایران متهم است؛ بنابراین باید ببینیم در بیانیه‌های آینده که کشور‌ها یا سازمان‌های بین‌المللی صادر می‌کنند، اگر اسم ایران بیاید چینی‌ها چه رایی خواهند داد.»

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها