کد خبر: 588735
|
۱۴۰۱/۱۰/۰۴ ۱۱:۱۸:۴۵
| |

سفر بلینکن به پکن؛ چین و آمریکا در مسیر کاهش تنش؟

یک مقام رسمی وزارت امور خارجه آمریکا به تازگی در مصاحبه با خبرگزاری کیودو ژاپن از برنامه سفر آنتونی بلینکن و وزیر امور خارجه آمریکا به چین در آینده خبر داده و گفته است که این سفر گام دیگری در مسیر ثبات روابط میان دو کشور خواهد بود.

سفر بلینکن به پکن؛ چین و آمریکا در مسیر کاهش تنش؟
کد خبر: 588735
|
۱۴۰۱/۱۰/۰۴ ۱۱:۱۸:۴۵

دانیل کریتن برینک، دستیار ارشد وزیر امور خارجه آمریکا در امور شرق آسیا به کیودو گفت ایالات متحده به دنبال گسترش همکاری با پکن در هنگام سفر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه به چین در اوایل سال آینده میلادی خواهد بود. وی این سفر را «گام بعدی» در پیشبرد گفتگوها به سمت ثبات روابط بین این دو قدرت شرق و غرب خواند.

به گزارش ایرنا، دانیل کریتن‌برینک، دیپلمات ارشد آمریکا در امور شرق آسیا بعد از بازگشت از سفر هفته گذشته به چین، ژاپن و کره جنوبی، با اشاره به دیدار ماه گذشته جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و شی جین پینگ، همتای چینی اش در حاشیه نشست گروه ۲۰ در اجلاسی به میزبانی جزیره بالی اندونزی، گفت: روسای جمهوری دو کشور، گروه‌هایی را موظف کردند درباره موارد اصولی برای مدیریت رقابت خود گفتگو کنند.

وی افزود: این نخستین ملاقات حضور بایدن با شی، پس از روی کار آمدن بایدن در ژانویه سال گذشته بود. این دو رئیس جمهوری در ملاقاتی که در بالی داشتند، توافق کردند که بلینکن برای گفتگوهای بعدی از چین بازدید کند.

کریتن‌برینک گفت: سفر بلینکن به چین در اوایل سال آینده، اولین گام وی به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا برای راهبرد گام بعدی در پیشبرد گفتگوها است که طیف کاملی از موضوعات در دستور کار دوجانبه ما خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه از بلینکن انتظار می رود در سفر پیش رو به چین، راههای برای گسترش روابط دو کشور بیابد، افزود: امیدواریم که این امر به مدیریت مسئولانه رقابت بین ما کمک کند و ثباتی در روابط ایجاد کنیم،

دولت بایدن از چالش های جهانی مانند تغییرات آب و هوا، مسائل بهداشتی و امنیت غذایی به عنوان حوزه های بالقوه ای یاد کرده است که دو اقتصاد بزرگ جهان باید درباره آن ها با یکدیگر همکاری کنند.

در حالی که تلاش ها برای حفظ خطوط ارتباطی باز بین دو کشور ادامه دارد، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور شرق آسیا و اقیانوسیه تلاش برای دستیابی به پیشرفت فوری در روابط دوجانبه را که تحت الشعاع تنش ها بر سر تایوان، تجارت و دیگر کشورها قرار گرفته است را دشوار دانست.

وی گفت: دیپلماسی آمریکا با چین، به ویژه بین روسای جمهوری دو کشور در ملاقاتی که در جزیره بالی داشتند، سازنده بود. اما این دیدار، لزوما به معنی یک تحول اساسی در روابط بسیار مهم اما پیچیده دو کشور نیست.

کریتن‌برینک اضافه کرد: دولت بایدن رویکرد خود را در قبال چین بر اساس سه رکن کلیدی حفظ خواهد کرد: سرمایه‌گذاری در قدرت در داخل، همسویی با متحدان و شرکا در حمایت از نظم مبتنی بر قوانین منطقه‌ای و جهانی، و رقابت شدید با چین اما به شیوه‌ای مسئولانه که منجر به اشتباه محاسباتی نمی شود.

وی همچنین به اهمیت ایجاد آنچه که نرده‌های محافظ می‌نامد اشاره کرد؛ این نظریه بر این اساس است که رقابت به درگیری منجر نشود.

شی جین پینگ و جو بایدن روسای جمهوری چین و آمریکا روز ۱۴ نوامبر (۲۳ آبان امسال) در حاشیه اجلاس سران گروه 20 در جزیره بالی اندونزی با یکدیگر دیدار کردند. این دیدار در شرایطی انجام شد که روابط بین دو کشور به پایین‌ترین حد خود در دهه‌های اخیر رسیده بود و با اختلاف‌نظر بر سر بسیاری از مسائل، از تایوان گرفته تا تجارت، به بن بست رسیده بودند.

دیدار دو مقام ارشد چین و آمریکا، نخستین گفت‌وگوی حضوری آن‌ها از زمان ریاست جمهوری بایدن است. دیدار آن‌ها در جزیره بالی اندونزی و پیش از اجلاس گروه ۲۰ صورت گرفت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها