کد خبر: 588028
|
۱۴۰۱/۰۹/۲۹ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

رایزنی‌ها برای انتخاب رئیس‌جمهور لبنان همچنان بی‌نتیجه است

همزمان با دو رقمی شدن شکست‌های مجلس لبنان برای انتخاب رئیس‌جمهور، تلاش‌ها و یا به تعبیری فشارهای بین‌المللی بر سیاستمداران این کشور هم به نقطه اوج خود رسیده است.

رایزنی‌ها برای انتخاب رئیس‌جمهور لبنان همچنان بی‌نتیجه است
کد خبر: 588028
|
۱۴۰۱/۰۹/۲۹ ۱۱:۰۰:۰۰

سید عماد حسینی- همزمان با دو رقمی شدن شکست‌های مجلس لبنان برای انتخاب رئیس‌جمهور، تلاش‌ها و یا به تعبیری فشارهای بین‌المللی بر سیاستمداران این کشور هم به نقطه اوج خود رسیده است.

روزنامه الاخبار چند روز پیش در این رابطه نوشت: لبنان از یک هفته پیش شاهد ترافیکی از سفرها و رایزنی‌های دیپلماتیک علنی و اعلام نشده است، این در حالی است که شماری از رایزنی‌ها نیز به شکل منطقه‌ای و خارج از مرزهای لبنان انجام گرفته یا به رهبری فرانسه و عربستان سعودی در حال انجام است.

به هر شکل، در آخرین روزهای سال میلادی و در حالی که لبنانی‌ها خود را برای سال نوی میلادی آماده می‌کنند، سیاستمداران این کشور که نشان داده‌اند چندان هم مستقل و تابع منافع ملی خود نیستند، خود را مشغول رایزنی با شخصیت‌های خارجی اعزامی به لبنان یافته‌اند.

با وجود آنکه مهمانان خارجی نظرات، اهداف و برنامه‌های گاه متضاد با یکدیگر در رابطه با نحوه انتخاب رئیس‌جمهور لبنان دارند، اما می‌توان گفت که همگی آنها در امر موکول کردن انتخاب رئیس‌جمهور به سال ۲۰۲۳ اشتراک نظر داشته‌اند.

خبرهای رسیده از لبنان حکایت از آن دارد که اگرچه سفر امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه به بیروت در شب کریسمس حتمی نشده است، ظاهراً همه جریان‌های فعال در صحنه سیاسی لبنان، چه مخالف و چه موافق این سفر، منتظر تایید یا تکذیب آن نشسته‌اند تا بعدتر در رابطه با نحوه تعامل با رقبا و مقوله انتخاب رئیس‌جمهور کشورشان تصمیم‌گیری کنند.

در ظاهر کاخ الیزه نیز سرگرم سبک سنگین کردن انجام یا عدم انجام این سفر بعد از سفر رئیس‌جمهور فرانسه به اردن است تا بتوان بهترین نتیجه را در راستای اهداف پاریس در لبنان به دست آورد.

گرچه به غیر از مکرون قرار است نخست‌وزیر اسپانیا و معاون نخست‌وزیر ایتالیا هم راهی لبنان شوند و هدف اعلام شده از سفر این دو مسئول غربی دیدار با نظامیان کشورشان که در لبنان به سر می‌برند اعلام شده، اما به طور حتم نیم‌نگاهی هم به ایجاد موجی در مرداب راکد صحنه سیاسی لبنان خواهند داشت.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها