کد خبر: 587003
|
۱۴۰۱/۰۹/۲۲ ۱۳:۳۰:۴۲
| |

سوال یک روزنامه از مسئولان:

چرا فکر می‌کنید کشورهای به ظاهر دوست حاضرند منافع خود را فدای ما کنند؟

روزنامه اطلاعات نوشت: سفر رئیس جمهور چین به عربستان نباید باعث شگفتی مقامات کشور می‌شد... چرا باید گمان می‌کردیم که کشورهای دیگر و به ظاهر دوست حاضرند منافع خود را فدای منافع ما کنند؟

چرا فکر می‌کنید کشورهای به ظاهر دوست حاضرند منافع خود را فدای ما کنند؟
کد خبر: 587003
|
۱۴۰۱/۰۹/۲۲ ۱۳:۳۰:۴۲

روزنامه اطلاعات از سیاست ایران در قبال چین انتقاد کرد و با تاکید بر اینکه سفر رئیس‌جمهوری چین به عربستان نباید باعث شگفتی مقامات می‌شد نوشت: چرا فکر می‌کنیم کشورهای به ظاهر دوست حاضرند منافع خود را فدای ما کنند؟

به گزارش اطلاعات، نه قرارداد ایران با چین خیانت بود و نه سفر رئیس جمهور چین به عربستان باید باعث شگفتی مقامات کشور می‌شد...چرا باید گمان می‌کردیم که کشورهای دیگر و به ظاهر دوست حاضرند منافع خود را فدای منافع ما کنند؟ و چرا گمان داریم باید چون ما بیندیشند که دوست همیشه دوست است و دشمن هم تا ابد دشمن؟ سیاستی که گاه و بی‌گاه توسط دستگاه دیپلماسی ما اعمال می‌شود. در حالی که می‌دانیم و می‌خوانیم که در روابط کشورها براساس منافع ملی دوست همیشگی و دشمن همیشگی وجود ندارد و چینی‌های کمونیست پا را فراتر گذارده و ثابت کرده‌اند که در مناسبات اقتصادی و کسب منفعت و موقعیت حتی الزامات ایدئولوژیک هم نباید مانع بتراشد.

اطلاعات در ادامه تاکید کرده است: این سفر البته از یک جنبه دیگر هم می‌تواند برایمان درس آموز باشد: اینکه در دوستی بیش از حد اهل مماشات و غمض عین و فداکاری نباشیم. گاهی وقت‌ها هم به روی طرف بیاوریم که شما هم چندان علیه ‌السلام نیستید. می‌دانیم که با مسلمانان اویغور چه می‌کنید و یا چه بلایی سر مساجد آورده‌اید. و یا اگر قصد دخالت در امور ما را دارید چرا اجازه نمی‌دهید احدی درباره ادعایتان در مورد تایوان و یا جزایر دریای چین و بسط ید منطقه‌ای شما یکی به دو بکند. ما دوست هستیم اما در جهت منافع ملی خودمان و نه به هر قیمتی و این رفاقت باید دوطرفه باشد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها