کد خبر: 586344
|
۱۴۰۱/۰۹/۱۷ ۰۹:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

لبنان و انتخاب رئیس‌جمهور؛ در همچنان روی پاشنه بن‌بست می‌چرخد

به اعتقاد رسانه‌های لبنانی، نهمین جلسه مجلس این کشور که امروز پنجشنبه برگزار می‌شود نیز نتیجه‌ای بهتر از آنچه هشت نشست قبلی برای انتخاب رئیس‌جمهور به همراه داشته، در پی نخواهد داشت.

لبنان و انتخاب رئیس‌جمهور؛ در همچنان روی پاشنه بن‌بست می‌چرخد
کد خبر: 586344
|
۱۴۰۱/۰۹/۱۷ ۰۹:۳۰:۰۰

سید عماد حسینی- به اعتقاد رسانه‌های لبنانی، نهمین جلسه مجلس این کشور که امروز پنجشنبه برگزار می‌شود نیز نتیجه‌ای بهتر از آنچه هشت نشست قبلی برای انتخاب رئیس‌جمهور به همراه داشته، در پی نخواهد داشت.

در این بین و در حالی که برخی کارشناسان لبنانی مشغول بودن قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای با مشکلات و پرونده‌های مهم‌تر را علت اصلی عدم انتخاب سریع رئیس‌جمهور در کشورشان اعلام می‌کنند، برخی دیگر تاکید دارند فشار قطب‌های متضاد منطقه‌ای و همراهی قطب‌های بین‌المللی که بعد از جنگ اوکراین پررنگ‌تر هم شده، علت اصلی این بن‌بست ویرانگر در لبنان است.

با نگاهی به گزارش رسانه‌های لبنانی شاهدیم که عبدالعزیز البخاری، سفیر عربستان در لبنان، تمام تلاش خود را برای عدم انتخاب رئیس‌جمهوری که همسویی یا حداقل بستر مشترکی با گروه ۸ مارس (همان حزب‌الله و متحدانش) داشته باشد، به کار بسته و از هیچ اقدام تخریبی در این زمینه فروگذاری نمی‌کند.

هر چند گفته می‌شود خبرهایی هم از داخل سفارت سعودی به برخی شخصیت‌های لبنانی رسیده که ریاض حاضر است در ازای در دست گرفتن مطلق نخست‌وزیری، تا حدودی از مواضع خود در رابطه با ریاست‌جمهوری لبنان عقب‌نشینی کند.

در این بین، روز به روز بر شمار طرفداران ریاست‌جمهوری فرمانده ارتش هم افزوده می‌شود و ژنرال جوزف عون با هر بن‌بست در انتخاب رئیس‌جمهور یک قدم به کاخ بعبدا نزدیک‌تر می‌شود.

گفته می‌شود قطری‌ها هم به جرگه حامیان ریاست‌جمهوری جوزف عون پیوسته‌اند تا رأی خود را به نفع فرانسوی‌ها که در این زمینه تلاش زیادی دارند، به صندوق بیاندازند.

در این بین، برخی تحلیلگران هم از تکرار سناریوی شیعیان عراق در میان جریان ۸ مارس ابراز نگرانی کرده‌ و با استناد به حمایت حزب‌الله از سلیمان فرنجیه در مقابل جبران باسیل- که هر دوی آنها در این جریان و رقابت برای ریاست‌جمهوری قرار دارند- از احتمال بروز شکاف در جریان ۸ مارس به‌ویژه در سایه ناراحتی و سخنان گزنده مسئولان جریان ملی (به رهبری باسیل) صحبت کرده و آن را زمینه‌ساز مشکلات بیشتری توصیف کردند.

به هر شکل، نشست امروز مجلس لبنان به احتمال ۹۹ درصد خروجی بهتری نسبت به هشت نشست قبلی نخواهد داشت. با وجود آنکه برخی این نشست را تیشه دیگری به دیوار بن‌بست لبنان برای یافتن روزنه خروج توصیف می‌کنند، برخی هم آن را ساختن دیوار جدیدی می‌دانند که وضعیت بن‌بست سیاسی در لبنان را بغرنج‌تر می‌کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها