فریدون مجلسی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی:

غرب به نتیجه نهایی رسیده و از احیای برجام ناامید شده است

«گزینه نظامی» همواره به عنوان گزینه نهایی در اظهارات آمریکایی‌ها برای مقابله با ایران مطرح بوده است

فریدون مجلسی گفت: مانند شرایطی که پیش از برجام پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل رفت و با تبدیل کردن این موضوع به تهدید صلح و امنیت جهان موجب صدور قطعنامه علیه ایران شدند. امروز نیز معتقدم غرب به این نتیجه نهایی رسیده و از احیای برجام ناامید شده است.

غرب به نتیجه نهایی رسیده و از احیای برجام ناامید شده است
کد خبر: 585819
|
۱۴۰۱/۰۹/۱۴ ۰۹:۴۰:۴۰

فریدون مجلسی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، گفت: با توجه به شکست مذاکرات احیای برجام، توسعه بیش از پیش برنامه هسته‌ای و اتحاد ایران با روسیه در جنگ اوکراین که عملا جنگ روسیه با غرب علیه روسیه است؛ آمریکا و اروپا بهانه‌های لازم را برای همراه کردن افکار عمومی در جهت مقابله با ایران را برای خودشان ذخیره کرده‌اند.

به گزارش ایلنا، بخش‌هایی از گفت‌وگو با فریدون مجلسی را در ادامه می‌خوانید:

  • [در ارزیابی تحولات جاری در روابط ایران و ایالات متحده آمریکا در قبال مذاکرات برای احیای برجام و در پاسخ به این سوال که رابرت مالی در اظهارات خود ادعا کرده است که «گزینه نظامی در قبال ایران هنوز روی میز است»] کاخ سفید امید داشت که با گزینه دیپلماسی تنش در روابط تهران و واشنگتن را حل و فصل کرده و برجام را بازگردانند. البته بن مایه و قصد نهایی آنها این بوده که جمهوری اسلامی ایران در سیاست‌های منطقه‌ای خود تجدیدنظر کند و به قالب داخلی خود بپردازد.
  • در ماه‌های اخیر اما با توجه به نگرانی که از تشدید برنامه هسته‌ای ایران شکل گرفت و اینکه هر اقدام غرب برای محدود کردن برنامه هسته‌ای تهران با افزایش سطح غنی‌سازی و افزایش تعداد سانتریفیوژها همراه شد، موجب شده این تشدید برنامه اتمی، رنگ تهدید نظامی به خود بگیرد مانند شرایطی که پیش از برجام پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل رفت و با تبدیل کردن این موضوع به تهدید صلح و امنیت جهان موجب صدور قطعنامه علیه ایران شدند. امروز نیز معتقدم غرب به این نتیجه نهایی رسیده و از احیای برجام ناامید شده است.
  • «گزینه نظامی» همواره به عنوان گزینه نهایی در اظهارات مقامات آمریکایی برای مقابله با ایران مطرح بوده است و در صورت عملی شدن این گزینه، ایالات متحده با ائتلافی که در جنوب با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و در شمال با آذرباجان و ترکیه دارد و همچنین حضور ناوگان خود در خلیج فارس تلاش کرده تحرکات تهدید آمیز خود را حفظ کند.
  • همچنین با توجه شکست مذاکرات احیای برجام، توسعه بیش از پیش برنامه هسته‌ای و اتحاد ایران با روسیه در جنگ اوکراین که عملا جنگ روسیه با غرب علیه روسیه است؛ آمریکا و اروپا بهانه‌های لازم را برای همراه کردن افکار عمومی در جهت مقابله با ایران را برای خودشان ذخیره کرده‌اند. در این مسیر متاسفانه تحولات داخلی و حمایت‌هایی که در خارج از کشور از این تحولات صورت گرفته، زمینه‌سازی روانی برای آمادگی اذهان عمومی در داخل و خارج کشور را فراهم کرده‌اند.
  • هرچند بارها گفته شده که در صورت حمله نظامی آمریکا، اسرائیل در تیررس موشک‌های ایرانی قرار دارد و ایران هم دست بسته نیست اما فراموش نکنیم حتی فرض موشک باران اسرائیل از مصیبت هرگونه جنگی کم نخواهد کرد. البته امیدوارم عقلای داخل کشور درصدد جلوگیری و مقابله با این گزینه باشند. 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها