کد خبر: 585468
|
۱۴۰۱/۰۹/۱۴ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

آیا جنگ قدرت جدیدی در عراق آغاز شده است؟

شکی نیست که فساد و رانت‌خواری در عراق سال‌هاست به یکی از شاخصه‌های این کشور مبدل شده، این در حالی است که هر کابینه‌ای هم تاکنون روی کار آمده اولویت خود را مبارزه با فساد اعلام کرده است.

آیا جنگ قدرت جدیدی در عراق آغاز شده است؟
کد خبر: 585468
|
۱۴۰۱/۰۹/۱۴ ۱۰:۰۰:۰۰

سید عماد حسینی- شکی نیست که فساد و رانت‌خواری در عراق سال‌هاست به یکی از شاخصه‌های این کشور مبدل شده، این در حالی است که هر کابینه‌ای هم تاکنون روی کار آمده اولویت خود را مبارزه با فساد اعلام کرده است.

در این بین دولت محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر جدید عراق، کار مبارزه با فساد را با نهاد مبارزه با فساد آغاز کرده و شمار قابل توجهی از فرماندهان و مسئولان رده‌بالای سرویس اطلاعات ملی عراق را در چارچوب همین مبارزه از کار برکنار کرده و حتی تحت تعقیب قضایی قرار داده است.

هرچند دولت السودانی و رسانه‌های بی‌طرف این اقدام را در راستای برنامه‌های فسادستیزی به حساب می‌‌آورند، شمار دیگری از رسانه‌ها از جمله رسانه‌های وابسته به برخی از کشورهای عربی این کار را تسویه‌حساب بین چارچوب هماهنگی حامی اصلی محمد شیاع السودانی با جریان صدر که در دوره انتخاب نخست‌وزیر دردسرهای زیادی به وجود آورده و تا پیش از این نفوذ قابل توجهی در نهادها و سازمان‌های کشوری داشته اعلام می‌کنند.

با نگاهی به لیست اسامی افراد اخراج‌شده، که حتی نام رئیس سابق سرویس اطلاعات عراق و شمار قابل توجهی از دستیارانش در آن به چشم می‌خورد، می‌توان به این نتیجه رسید که هر دو طرف به نحوی به واقعیت می‌پردازند اما حداقل می‌توان اذعان کرد رسانه‌های همسو با کشورهای عربی تلاش دارند بخشی از حقیقت را بیان کنند و رسانه‌های بی‌طرف‌ نیز سعی می‌کنند از پرداختن به بخشی از واقعیت امتناع کنند.

به بیانی واضح‌تر، باید گفت آنچه در چارچوب احکام قوه قضائیه عراق انجام گرفته، اخراج شمار قابل توجهی از مسئولانی است که نه تنها دستی بر آتش فساد در عراق داشتند بلکه متهم به رهبری و میدان‌داری هم هستند.

در این میان کسی هم منکر وابستگی بسیاری از آنها به جریان مقتدی صدر نبوده و به گفته برخی از مطلعان در دوره‌ای که دولت مصطفی الکاظمی به دولت پیشبرد امور تبدیل شده بود، تمامی صحنه تصمیم‌گیری در عراق در قبضه دبیرخانه شورای وزیران قرار داشت که یکی از شخصیت‌های صدری آن را اداره می‌کرد، امری که باعث شد شدت رانت‌خواری و فساد چندبرابر شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها