کد خبر: 584342
|
۱۴۰۱/۰۹/۰۸ ۱۲:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

آیا باز هم یک نظامی لبنان را از بن‌بست خارج می‌کند؟

بعد از آنکه دو سوی قطب‌بندی سیاسی لبنان، نامزدهای یکدیگر را به طور کامل نفی و طرد می‌کنند، نگاه قدرت‌های جهانی فعال در امر این انتخاب، به سمت‌وسوی جدیدی گرایش پیدا کرده است.

آیا باز هم یک نظامی لبنان را از بن‌بست خارج می‌کند؟
کد خبر: 584342
|
۱۴۰۱/۰۹/۰۸ ۱۲:۳۰:۰۰

سید عماد حسینی- بعد از شکست چندباره انتخاب رئیس‌جمهور لبنان، تلاش‌ها سمت‌وسوی جدیدی پیدا می‌کنند.

به اعتقاد کارشناسان، بعد از آنکه دو سوی قطب‌بندی سیاسی لبنان، نامزدهای یکدیگر را به طور کامل نفی و طرد می‌کنند، نگاه قدرت‌های جهانی فعال در امر این انتخاب، به سمت‌وسوی جدیدی گرایش پیدا کرده است.

منابع آگاه به رسانه‌های لبنانی خبر دادند، بعد از آخرین شکست در انتخاب رئیس‌جمهوری، فرانسه در حال حاضر فشار زیادی وارد می‌کند تا مجدداً یک ژنرال عالی‌رتبه ارتش لبنان قدرت را در این کشور به دست گیرد.

به گفته این منابع، پاریس به شدت در صدد سر و سامان دادن به کرسی ریاست‌جمهوری لبنان است، اما در این میان آمریکا و عربستان حاضر به پذیرش هر شخصیتی نیستند و حتی نامزدهایی که به طور ضمنی تحت حمایت جریان ۱۴ مارس قرار می‌گیرند و گاه با آنها همسویی هم دارند نیز از سوی واشینگتن و ریاض وتو شده‌اند.

از همین رو امروز نگاه‌ها به سوی فرمانده ارتش لبنان ژنرال جوزف عون معطوف شده است؛ ظاهراً پاریس بعد از شکست تمامی طرح‌هایش برای روی کار آوردن یک رئیس‌جمهور غیر نظامی در لبنان، بار دیگر به تکرار سناریویی که طی آن ژنرال امیل لحود سر کار آمد، روی گردانده است.

باید دید این‌‌ ایده تا چه حد موافقت میز لبنان در دولت فرانسه متشکل از امانوئل بون مشاور دیپلماتیک و برنارد ایمیه رئیس سرویس اطلاعات خارجی را جلب خواهد کرد؛ به ویژه که باید اذعان کرد، با وجود اختلافات حاکم بر نوع نگرش سه ضلع مثلث پاریس، واشینگتن، ریاض بر سر شخصیتی که باید رئیس‌جمهور آینده لبنان شود، آنها بر این اصل با یکدیگر اتفاق نظر دارند که هر فرایندی که منجر به انتخاب رئیس‌جمهور لبنان شود، نباید نه حزب‌الله و نه جریان ملی‌گرای آزاد از آن منتفع شوند.

گرچه فرانسه این موضوع را پشت درهای بسته و ایالات متحده هم در لفافه بیان می‌کنند، اما عربستان به صراحت اعلام کرده تنها در صورتی حاضر است بدون اعمال نظرش رئیس‌جمهور لبنان انتخاب شود که یک شخصیت کاملاً ضد حزب‌الله بر سر کار‌‌ آید وگرنه خود باید در روند انتخاب رئیس‌جمهور حضور بالفعلی داشته باشد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها