ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه:

درخصوص مکانیسم ماشه؛ در مقابل هر اقدام غیرسازنده‌ای واکنشی جدی و موثر نشان خواهیم‌داد

سخنگوی وزارت خارجه گفت: مایل به پیش بینی در خصوص اقدامات بعدی شورای حکام و وفعال شدن مکانیسم ماشه نیستم اما موضوع مهم این است که جمهوری اسلامی ایران در مقابل تعامل سازنده، اقدام سازنده خواهد داشت و در مقابل هرگونه اقدام غیرسازنده احتمالی واکنش موثر و جدی خواهیم داشت.

درخصوص مکانیسم ماشه؛ در مقابل هر اقدام غیرسازنده‌ای واکنشی جدی و موثر نشان خواهیم‌داد
کد خبر: 583483
|
۱۴۰۱/۰۸/۳۰ ۱۰:۲۰:۲۸

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری صبح امروز ضمن ارائه گاهشمار دستگاه دیپلماسی در هفته گذشته گفت:  امروز اولین بازی تیم ملی فوتبال را در قطر شاهد خواهیم بود؛ بار دیگر برای مردان پر تلاش و سخت‌کوش خود در اولین بازی خود آرزوی موفقیت و پیروزی می‌کنیم. ان‌شاءالله شاهد بازی خوب دیدنی و جذاب همراه با نتیجه خوب باشیم.

به گزارش ایلنا، سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در رابطه با قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اقدامات واکنشی سازمان انرژی اتمی کشورمان، گفت:  موضع وزارت خارجه در ارتباط با این تحول شب گذشته منتشر و رسما اعلام شد. اقدام ایران در واکنش به قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بود. قطعنامه‌ای که متاسفانه با اقدام سیاسی دولت آمریکا و سه کشور اروپایی در رویکردی سیاسی تصویب شد و عملا با فشار سیاسی بر شورای حکام تحمیل کردند. در خصوص اقدامات جمهوری اسلامی ایران، سازمان انرژی اتمی ان‌شاءالله متناسب با شرایط و نیاز اطلاع رسانی خواهد کرد و من در جایگاهی نیستم که راجع به جزئیات صحبت کنم.

وی ادامه داد: آژانس در این ارتباط در جریان قرار گرفت و اقدام به عمل آمده با حضور بازرسان آژانس صورت گرفت و متاسفانه صدور قطعنامه با انگیزه‌های سیاسی در حالی صورت گرفت که ایران هم شفاف ترین برنامه صلح آمیز هسته‌ای را در مقایسه با میزان تاسیسات تحت نظارت آژانس در جهان دارد و هم بیشترین بازرسی‌های انجام شده آژانس از فعالیت‌های هسته ای ایران صورت گرفته است. انتظار این بود که در واکنش به اقدام مثبت ایران و همکاری‌های سازنده ایران با آژانس از اقدامات سیاسی پرهیز شود و اجازه دهند که همکاری‌های خوب ایران با آژانس که به ویژه متعاقب گفت‌وگوهای هیأت ایران با مدیرکل آژانس وارد روند جدیدی شده بود ادامه یابد و طرفین به نتایج خوبی برسند.

وی افزود: اقدام چهار کشور در صدور قطعنامه نشان داد که همچنان مایلند با رویکردهای سیاسی فعالیت‌های فنی ایران و آژانس را دچار خلل کنند و در این زمینه ایران واکنش لازم را همانطور که از قبل اعلام کرده بود نشان دد. مبنای ایران در ارتباط با آژانس تعهد در مقابل حقوق است. اگر ایران تکالیفی دارد در ارتباط با آژانس حتما حقوقی هم دارد. حقوق ایران باید رعایت شود ایران هم به تکالیف خود پایبند است همانطور که همواره در تعامل و ارتباط نزدیک و سازنده با آژانس اثبات کرد که به روند همکاری و تعامل و انجام تکالیفش پایبند است و در همین چارچوب فعالیت‌ها و اقداماتش را ادامه خواهد داد.

کنعانی در واکنش به قطعنامه حقوق بشری علیه کشورمان و سیاسی شدن مقوله حقوق بشر از سوی غرب گفت: نگاه جمهوری اسلامی ایران این است که سیاسی کردن موضوع حقوق بشر به هیچ عنوان سازنده نیست. کشورهایی در این ارتباط در حال پیشگامی هستند که سوابق حقوق بشری این‌ها تیره و تار است. کشورهایی هم در شورای حقوق بشر سازمان ملل حضود دارند و هم عضو دائم شورای امنیت هستند که در طول تاریخ جنایات گسترده‌ای علیه بشریت انجام دادند و صلح را مورد خطر قرار داده و جان هزاران انسان را قربانی امیال سیاسی خود کردند. بنابراین این اقدامات ازسوی کشورهایی با اینگونه سوابق نشان دهنده استفاده ابزاری از مقوله حقوق بشر است. 

وی افزود: این اقدامات به جایی نخواهد رسید و دیدگاه ما روشن است معتقدیم ادعاهای حقوق بشری علیه کشورهای مستقل و استفاده از آنها برای پیشبرد اهداف سیاسی مخل روند ارتقای موضوع حقوق بشر به عنوان موضوع دارای جایگاه رفیع در جامعه جهانی است. تأکید می‌کنیم کشورهایی که به مقوله حقوق بشر اهمیت می‌دهند در مقابل این رویکردهای غیرسازنده بایستند دولت آلمان در طول تاریخ سوابق تاریکی در زمینه حقوق بشر دارد و نه جایگاه سیاسی و نه اخلاقی دارند و حق انجام اقدامات اینگونه علیه کشورهای مستقل از جمله ایران را ندارند.

سنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که برخی صاحبنظران معتقد هستند که قطعنامه شورای حکام مقدمه ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت و فعال شدن مکانیسم ماشه است، در این حالت واکنش ایران چه خواهد بود، گفت:  مایل به پیش بینی در خصوص اقدامات بعدی نیستم اما موضوع مهم این است که جمهوری اسلامی ایران در مقابل تعامل سازنده، اقدام سازنده خواهد داشت و در مقابل هرگونه اقدام غیرسازنده احتمالی واکنش موثر و جدی خواهیم داشت. توصیه می کنیم کشورهایی که متاسفانه با استفاده از مجامع بین‌المللی به دنبال رویکردهای سیاسی و اعمال فشار هستند از این رویکردها دست بردارند و اجازه سیاسی کردن سازمان‌های تخصصی و بین المللی را ندهند.

کنعانی در پاسخ به این سوال که برخی گروه‌های معاند کردی در اقلیم کردستان حضور دارند که امنیت مرزهای ایران دا تهدید می‌کنند، سوال این است که آیا پس از مذاکرات تهران و بغداد، اراده‌ای از سوی اقلیم کردستان برای جلوگیری از عملیات‌های علیه ایران وجود دارد، گفت: خواست ما این است که هیچ گونه تهدیدی متوجه ایران نشود و خاک عراق محل تهدید علیه ایران نباشد. ما به طور طبیعی انتظار داریم که دولت عراق و مقامات اقلیم به مسئولیت‌های بین‌المللی خود عمل کرده و هم به تعهدات مذاکرات دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران پایبند باشند. این اتفاق علی رغم مذاکرات نیفتاده، در نتیجه ایران مبتنی بر حقوق قانونی خود برای حفاظت از امنیت مرزهایش و دفع تهدید اقدام کرد.

وی ادامه داد: ما در یکماه گذشته شاهد برگزاری دو جلسه در تهران و بغداد میان مسئولین عالی امنیتی بودیم و انتظارات ایران به وضوح بیان شد و تاکید شد که نباید اقلیم محل صدور تسلیحات و تجهیزات برای داخل ایران باشد و در اختیار تروریست‌ها قرار بگیرد اما متاسفانه تا الان این انتظارات برآورده نشده است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص برگزاری انتخابات میان دوره‌ای در آمریکا و تاثیر احتمالی آن بر مذاکرات احیای برجام گفت:  ما دوران مختلفی را از سلطه دموکرات‌ها و جمهوریخواهان در مراکز سلطه آمریکا مشاهده کردیم و در طول سالیان متمادی از سیاست خصمانه دولت آمریکا علیه ایران چیزی کم نشده است. به تغییر و تحولات داخلی در آمریکا توجهی نمی‌کنیم و اهتمامی نمی‌ورزیم. آنچه انتظار دولت و ملت ایران است این است که دولت آمریکا از اقدامات خصمانه و غیرقانونی علیه دولت و ملت ایران دست بردارند و اجازه دهند روند مناسبات بین‌المللی در مدار صحیح و درست خود حرکت کند. ایران پایبند به مسیر مذاکره است و میز مذاکره را ترک نکرده و تا الان مسئولانه عمل کرده و امیدواریم طرف‌های مقابل در همین چارچوب و مسئولانه عمل کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در رابطه با آخرین اقدامات صورت گرفته علیه شبکه‌های معاند فارسی زبان گفت:  اقدامات سیاسی ما ادامه دارد و اقدامات حقوقی انجام و مقدماتی تدارک دیده شده و متناسب با نیاز دستگاه دیپلماسی از ظرفیت‌های دیپلماتیک خودش استفاده خواهد کرد و نهادهای حقوقی ذیربط ایران در این زمینه اقدام خواهند کرد.

کنعانی در پاسخ به این سوال که شاهد تداوم حملات غیرقانونی رژیم صهیونیستی علیه خاک سوریه هستیم، واکنش ایران به این حملات چیست، گفت: یکی از دلایل اصلی استمرار حملات غیرقانونی رژیم صهیونیستی علیه سوریه و اقدام این رژیم علیه تمامیت ارضی سوریه، عدم واکنش جدی و بازدارنده مجامع مسئول بین‌المللی، شورای امنیت و عدم واکنش جدی کشورهای مستقل و موثر در این ارتباط است. هرگونه تجاوز رژیم صهیونیستی علیه سوریه نقض صریح و فاحش مقررات بین‌المللی است و از نظر ما محکوم و شایسته واکنش جدی مجامع بین‌المللی است. همه جهانیان مسئولیت دارند و باید به مسئولیت خود عمل کنند. مردم سوریه در سال‌های گذشته قربانی تجاوزات این رژیم بودند. آنچه می‌تواند به بازدارندگی کمک کند اقدام مسئولانه مجامع بین‌المللی است و ازهرگونه اقدام دولت سوریه برای حفاظت از تمامیت ارضی و امنیت مردم خودش حمایت می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که کشور عمان همواره به عنوان میانجی در ایران شناخته می‌شود، آیا در جریان سفر وزیر امور خارجه این کشور به تهران بحث پول های بلوکه شده ایران نیز مطرح شده است، گفت:  رابطه ما با عمان بسیار نزدیک، دوستانه و سازنده است. دو کشور موضوعات مختلفی برای گفت‌وگو تبادل نظر و همکاری در حوزه‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی دارند. گفت‌وگوهای اخیر در تهران متمرکز بر همین موضوعات بود. مناسبات اقتصادی و تجاری بین دو کشور روند رو به رشدی را در یک سال گذشته شاهد است. تقویت این مناسبات و تحکیم آن نیازمند مشورت‌های نزدیک دو کشور در حوزه بانکی و اقتصادی دارد.

وی ادامه داد: مشورت‌های سیاسی به مناسبات دو کشور کمک می‌کند. امنیت منطقه‌ای برای دو کشور حائز اهمیت است و دو کشور تبادل نظر نزدیک و مشورت‌‌های خوبی دارند و شرایط منطقه‌ای اقتضا می‌کند مشورت‌ها به صورت دوره‌ای در پایتخت‌‌ها ادامه یابد. عمان تلاش‌های خیرخواهانه داشته و ایران همواره از تلاش‌های خوب و نیات صادقه این کشور در حوزه‌های مورد نظر تشکر و استقبال کرده است و در این جا از این تلاش‌ها تقدیر و تشکر می‌‌کنیم.

کنعانی در پاسخ به سوالی در خصوص پروپاگاندای رسانه‌ای جمهوری آذربایجان علیه کشورمان نیز گفت: اصل ما در روابط با همسایگان و به صورت مشخص جمهوری آذربایجان ارتقای مناسبات و توسعه همکاری‌ها مبتنی و از هرگونه تحول مثبت در مناسبات دوجانبه استقبال می‌کنیم. تلاش‌های مقامات دو کشور در یک سال گذشته سیر صعودی داشته و در مسیر حرکت به سمت تقویت مناسبات و همکاری‌های دوجانبه بوده است. بعضا موضوعاتی حادث می‌شود که در خلاف روند توسعه مناسبات است. مبنای ایران این است که تمرکز کند بر موضوعات و منافع مشترک. توصیه ما به مقامات آذربایجان این بوده که روی موضوعات مشترک تمرکز کنید و در خصوص موضوعات اختلافی و سوءتفاهم‌ها از پشت تریبون‌ها صحبت نکنید و رسانه‌ها را فرصتی برای تقویت دوستی‌ها و تحکیم برادری قرار دهیم.

وی افزود: در بازه زمانی اخیر واکنش دیپلماتیک نشان داده و توجه مقامات آذربایجان را بر توجه به موضوعات مشترک جلب کردیم و اینکه از سوءتفاهمات پیشگیری کنیم. اخیرا پیام‌های مثبتی را در قالب گفتگوهای دوجانبه انجام شده با مقامات آذربایجان دریافت کردیم و امیدواریم گام‌های بعدی به سمت رفع سوء تفاهمات و تقویت مناسبات دوجانبه برداشته شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که ما منتظر زمستان سرد اروپا بودیم و مذاکرات را کش دادیم که به زمستان برسیم ولی الان شاهدیم اروپایی‌ها به اندازه کافی ذخیره گاز دارند و اینکه قضیه زمستان سرد اروپایی که توسط برخی مشاوران وزارت خارجه مطرح شد بر اساس چه اطلاعاتی از واقعیت‌های میدانی اروپا بود، گفت: اینکه ایران روند مذاکرات را به موضوعی که اشاره کردید یعنی زمستان سرد اروپا گره زده بود و منتظر تحولی در این زمینه بوده گمانه‌زنی رسانه‌ای است و این موضوع را تایید نمی‌کنم و هیچ یک از مقامات وزارت خارجه در این باره هیچ اظهارنظری نداشت و من هم در خصوص اظهارنظرهای رسانه‌ای هیچ فردی اظهارنظر نمی‌کنم.

وی ادامه داد: ایران در عمل نشان داد هم پایبند به میز مذاکره برای دستیابی به توافق قوی، خوب و پایدار در سریع‌ترین زمان بود. حضور ایران در میز مذاکره بوده است. چیزی تحت عنوان گره زدن روند مذاکرات به تحولات جنگ اوکراین و زمستان سرد اروپا تایید نمی‌کنیم. آنچه باعث عدم جمع بندی نهایی مذاکرات شد عدم وجود اراده سیاسی در طرف‌های مقابل و مشخصا آمریکا بود. ایران معتقد است اگر طرف مقابل اراده داشته باشد در کمترین زمان ممکن دستیابی به توافق ممکن است.

کنعانی همچنین در پاسخ به سوالی در رابطه با گزارش واشنگتن پست در خصوص ساخت کارخانه تولید پهپاد ایرانی در روسیه و اینکه چه تعداد پهپاد ایرانی در اختیار روسیه قرار گرفته است، گفت: در موقعیتی نیستم که در این خصوص پاسخ بدهم. اینکه مقامات دولت آمریکا و رسانه‌های این کشور در ارتباط با جنگ اوکراین هر از چند گاهی موضوعاتی را به ایران منتسب می‌کنند ناشی از نگاه سیاسی آنهاست و برای سوپوش گذاشتن بر جنگ طلبی آنهاست. کشورهایی که به جای کمک به حل و فصل اختلاف صادر کننده تسلیحات به یک طرف جنگ هستند. در ارتباط با موضع وزیر خارجه موضع حاوی مطلب جدیدی نبوده و بارها اعلام شده بود که همکاری‌های فناورانه ایران و همکاری‌های دفاعی ایران با روسیه همکاری‌هایی است که تاریخ آن به ماقبل جنگ روسیه و اوکراین برمی‌گردد و اتهام‌زنی به ایران در این ارتباط، یک اتهام‌زنی با انگیزه‌های سیاسی است. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در خصوص واکنش ایران اظهارات مداخله جویانه دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران گفت: اظهارات دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس را بی ارزش و فاقد ارزش پاسخگویی می‌‌دانم.

کنعانی در پاسخ به سوالی در رابطه با توافقات انجام شد میان ایران و عمان پیرامون موضوع یمن گفت: موضوع یمن مورد اهتمام ایران و عمان است و هر دو کشور نقش خوب و سازنده‌ای در کمک به پایان دادن به بحران یمن در طول سال‌های گذشته داشتند و دو کشور در این زمینه با هم تبادل نظر می‌کنند و حفظ آتش‌بس از موضوع مورد اشتراک دو کشور است و تصمیم گیر درباره آتش بس طرف یمنی و طرف متجاوز به یمن است. ایران از هرگونه رخدادی که به تثبیت آتش بس کمک کند که به حل و فصل ریشه‌ای بحران کمک کند، استقبال می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص خبر منتشر شده مبنی بر اتمام حجت ایران با مقامات بغداد و احتمال انجام عملیات نظامی زمینی در خاک اقلیم کردستان گفت: امیدواریم دولت مرکزی عراق با بسط حاکمیت خودش و استقرار نیروهای مرزبانی و نظامی خودش در طول مرزهای مشترک مانع فعالیت‌های گروه های تجزیه طلب مسلح تروریستی علیه امنیت ایران و مرززهای مشترک شود و ایران مجبور نباشد برای دفع تهدید از سوی این گروه‌ها به اقدامات بازدارنده دیگری دست زند. به وعده‌های دولت عراق امیدواریم و آرزو می‌کنیم دولت عراق در اجرای تعهدات موفق باشد و مرزها را توام با صلح و امنیت و پیوندهای دوستی و برادری قرار دهیم.

خبر در حال تکمیل می باشد...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها