کد خبر: 582675
|
۱۴۰۱/۰۸/۲۵ ۱۰:۲۳:۲۰
| |

حسن بهشتی پور، کارشناس مسائل سیاست خارجی:

به احتمال زیاد قطعنامه علیه ایران در شورای حکام تصویب می‌شود

درصورت رفتن پرونده ایران به شورای امنیت زمینه برای فعال کردن مکانیسم ماشه فراهم می‌شود

یک کارشناس مسائل بین‌الملل در مورد احتمال تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حکام گفت: قطعنامه به احتمال زیاد و متاسفانه علیه ایران تصویب می‌شود. مگر اینکه مذاکرات ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به نتیجه‌ای برسد.

به احتمال زیاد قطعنامه علیه ایران در شورای حکام تصویب می‌شود
کد خبر: 582675
|
۱۴۰۱/۰۸/۲۵ ۱۰:۲۳:۲۰

حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل بین الملل در مورد احتمال تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حکام گفت: قطعنامه به احتمال زیاد و متاسفانه علیه ایران تصویب می شود. مگر اینکه مذاکرات ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی به نتیجه ای برسد. اجلاس شورای حکام هم نزدیک است و فرصت زیادی نمانده. به احتمال زیاد قطعنامه تصویب می شود. اگر ما به آژانس در مورد پاسخ به سوالات آنها به نتیجه ای برسیم، می توانیم مانع از صدور قطعنامه علیه کشورمان شویم.

به گزارش خبرآنلاین، بخش هایی از گفت و گوی بهشتی پور را در ادامه می خوانید:

*اصل این است که ما باید سعی کنیم مانع از صدور قطعنامه علیه ایران شویم. به این دلیل که صدور قطعنامه نوعی پرونده سازی علیه ایران است و بند به بند این قطعنامه ها زمینه حقوقی را فراهم می کنند تا ایران متهم به تهدید صلح و امنیت دنیا شود. آنها زمینه را متهم می کنند تا پرونده ایران را به شورای امنیت ارجاع دهند.

*در صورتی که پرونده ایران به شورای امنیت برود، زمینه برای فعال کردن مکانیسم ماشه از سمت اتحادیه اروپا فراهم می شود. چرا که اتحادیه اروپا از برجام خارج نشده و می تواند با اتکا بر این پرونده سازی که قطعنامه ها علیه ایران می کند، می توانند قطعنامه فصل هفتم را علیه ایران فعال کنند.

*در مجموع اینها ممکن در ظاهر وضعیت را از لحاظ اقتصادی بدتر نکند، اما از لحاظ حقوقی و بین المللی تاثیر بسیار منفی در موقعیت ایران و جایگاهش دارد و ما باید نهایت تلاش را بکنیم که چنین قطعنامه هایی صادر نشوند و با آنها برخورد عادی نداشته باشیم و فکر نکنیم قطعنامه ها کاغذ پاره هستند و هیچ تفاوتی برای ایران ندارد.

*ما باید با همه امکاناتی که داریم از پرونده سازی جلوگیری کنیم و راهش هم این است که با آژانس به نتیجه برسیم و توافق کنیم. ما با آنها خیلی راحت تر می توانیم توافق کنیم، همانطور که در سال ۱۳۸۶ توافق بین البرادعی و اقای لاریجانی اتفاق افتاد و به سوالات آژانس برای بسته پرونده ها پاسخ دادیم.

*اروپایی ها ادامه مذاکرات را فعلا متوقف کرده اند، اما در مورد مسائل هسته ای، گفتگو را منتفی نمی دانند. آژانس از ایران سه سوال دارد که می گوید طبق پیمان پادمانی به آن پاسخ دهد. چه مذاکرات ما با ۵+۱ به نتیجه برسد چه نرسد، باید پاسخ سوالات آژانس را بدهیم. ما باید سعی کنیم با مذاکرات دو جانبه با آژانس این موضوع را برای همیشه حل کنیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها