ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا:

کاری می‌کنیم فروش تسلیحات به روسیه برای ایران سخت شود

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری، ادعاها درباره روابط ایران و روسیه را تکرار کرد.

کاری می‌کنیم فروش تسلیحات به روسیه برای ایران سخت شود
کد خبر: 580668
|
۱۴۰۱/۰۸/۱۱ ۰۹:۳۵:۰۴

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشستی خبری که مشروح آن در وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شده است، در پاسخ به این که چه توضیحی درباره گزارش‌هایی دارد که در آن‌ها ادعا شده ایران در حال آماده شدن برای ارسال موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد به روسیه است، گفت: ما قبلا درباره کمبود بسیار بد تامین[مواد و قطعات اولیه] که روسیه با آن مواجه است، صحبت کرده‌ایم. این، حداقل بخشی از آن به خاطر تمهیدات کنترل صادراتی است که آمریکا و برخی دیگر از کشورها علیه  صنایع مسکو، از جمله صنایع نظامی اعمال کرده‌اند که باعث می‌شود روسیه با کمبود شدید مواد اولیه برای تولید داخلی اجزا و قطعات لازم جهت استفاده در جنگش علیه اوکراین مواجه شود.

به گزارش ایسنا، پرایس ادامه داد: ما نگرانیم که روسیه به دنبال گرفتن تسلیحات متعارف  پیشرفته از ایران باشد، مانند موشک‌های زمین به زمین  که تقریبا می‌توان با اطمینان گفت که در جنگ روسیه علیه اوکراین استفاده خواهد شد. قبلا درباره تلاش‌هایمان برای استفاده از تمام ابزارهای مناسب برای افشا کردن، جلوگیری و مقابله با تهیه این تسلیحات از سوی ایران برای روسیه و علیه مردم اوکراین صحبت کرده‌ایم. ما سرسختانه به اجرایی کردن تمام تحریم‌های آمریکا علیه تجارت تسلیحاتی ایران و روسیه ادامه خواهیم داد تا کار  فروش این تسلیحات به روسیه را برای ایران سخت کنیم و به اوکراینی‌ها کمک کنیم آن‌چه برای دفاع در برابر این تهدیدها نیاز دارند،  در اختیار داشته باشند. ما همچنین با شرکای اروپایی‌مان در مقابل تهدیدات ایران در خاورمیانه ایستادگی خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه گفت: هر کسی با ایران تجارتی بکند که به نوعی به پهپادها یا تولید موشک‌های بالستیک آن یا انتقال تسلیحات از ایران به روسیه مرتبط باشد، باید احتیاط کند. ما در استفاده از تحریم‌هایمان و هر گونه ابزار موثر دیگری، تردید نخواهیم کرد.

پرایس در پاسخ به این سوال که آیا از نظر او ارسال تسلیحات متعارف پیشرفته دیگر به ایران نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است یا نه، مدعی شد: قطعنامه ۲۲۳۱  معیارهایی که ذیل آن ممنوع هستند را به وضوح تشریح می‌کند. بدون این که وارد جزئیات شویم، این موضوعی نیست که من بتوانم در حال حاضر درباره‌اش گمانه‌زنی کنم. اما اگر موردی پیش بیاید، ما نوع این تجهیزات[ یا تسلیحات] را برررسی می‌کنیم، برد آن و دیگر جزئیاتش را بررسی می‌کنیم تا ببینیم آیا قطعنامه را نقض می‌کند یا نه. ارسال تجهیزات و فناوری مرگ‌بار به روسیه موضوعی است که ما با حمایت شرکا و متحدانمان در جهان با آن مقابله خواهیم کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها