کد خبر: 578540
|
۱۴۰۱/۰۷/۲۶ ۲۰:۲۸:۰۴
| |

امیرعبداللهیان در مستند «میدان دیپلماسی» مطرح کرد:

از میز مذاکره فاصله نگرفته و نخواهیم گرفت /ملت ما باید از منافع اقتصادی برجام سود ببرند

​وزیر امور خارجه کشورمان در مستند «میدان دیپلماسی» مدعی شد حاضر به هر توافقی توأم با هر خسارتی نیستیم.

از میز مذاکره فاصله نگرفته و نخواهیم گرفت /ملت ما باید از منافع اقتصادی برجام سود ببرند
کد خبر: 578540
|
۱۴۰۱/۰۷/۲۶ ۲۰:۲۸:۰۴

مستند «میدان دیپلماسی» عصر امروز (سه‌شنبه) از شبکه یک سیما با محوریت بررسی عملکرد وزارت خارجه در 13 ماه گذشته پخش شد.

به گزارش خبر آنلاین، امیر عبداللهیان در بخشی از سخنان خود در این مستند با اشاره به مذاکرات احیای برجام و رفع تحریم‌ها اظهار کرد: یکی از مشکلات در برجام این است که آنچه که مربوط به تعهدات هسته‌ای ماست در این توافق روشن است ولی موضوع لغو تحریم‌ها که منافع ما در آن است به این روشنی نیست.

*فرسایشی شدن مذاکرات به خاطر رفتارهای طرف‌های مقابل است. ما دارای صبر راهبردی و استراتژیک هستیم. از میز مذاکره فاصله نگرفته و نخواهیم گرفت و اگر در سه موضوع باقیمانده ادبیات و محتوایی که مد نظر ماست و خارج از زیاده‌خواهی های آمریکاست، مورد توافق طرف آمریکایی قرار بگیرد پنج کشور دیگر آمادگی دارند که نسبت به رسیدن به نقطه توافق حرکت کنند.

*ما به دنبال توافقی هستیم که منافع کشور و مردم ایران تامین شود. وقتی به برجام برمی‌گردیم باید سطح قابل قبولی از تضمین‌ها در دست ما باشد که ملت ما از منافع اقتصادی برجام سود ببرند.

*در هر نقطه‌ای از توافق و عدم توافق باشیم برای ما یک موضوع اصل است و آن تلاش برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها و گره نزدن اقتصاد کشور به موضوع برجام است.

*ما گسترش تعامل با همسایگان و کشورهای آسیایی را به عنوان یک اولویت انتخاب کرده‌ایم و در همین چارچوب حجم تجارت خارجی کشور با این کشورها رشد چشمگیری داشته است.

*ما بر موضع پایان جنگ و برقراری آتش‌بس بین دو کشور روسیه و اوکراین تاکید داریم و در همین راستا تلاش‌های خود را ادامه می‌دهیم.

*چندی پیش مقامات سعودی به ما اعلام کردند که در سطح سیاسی گفت‌وگوها بین دو کشور برقرار شود و ما امیدواریم که اجرای هر چه زودتر توافق‌هایی که بین دو کشور در دور پنجم مذاکرات انجام شده است زمینه و مسیر را برای گفت‌وگوهای سیاسی و آشکار بین دو کشور و بازگشت روابط دو کشور به حالت عادی فراهم کند.

*زمانی که سردار عزیز، سردار سلیمانی ترور شدند ایران، آمران و عاملان شناسایی شده این جنایت را در بلک لیست قرار داد.

*چند ماه پیش در جریان مذاکرات برجام این انتظار از سوی آمریکایی‌ها مطرح شد که ما این 60 نفر را که در بلک لیست قرار داده‌ایم از لیست خارج کنیم که ما تاکید کردیم که این انتظار و توقع بی‌جایی است. این موضوع خط قرمز ماست و پرونده شهید سلیمانی قابل معامله نیست.

*تردید نداریم که در آینده‌ای نه‌چندان دور این چند کشور عربی محدود، چاره‌ای جز تجدیدنظر و بازگشت به حالتی که صهیونیست‌ها را دوست خود ندانند، نخواهند داشت و ما شاهد این خواهیم بود.

*برگزاری نشست آستانه در آن مقطع زمانی مورد نظر، تصادفی نبود و این نشست با هدف دستاوردهای بین‌المللی، منطقه‌ای و دستاوردهای دو جانبه برگزار شد.

*پیش نویس قانون جامع حمایت از ایرانیان خارج از کشور با همکاری مجلس، قوه قضاییه و وزارت خارجه و دیگر دستگاه‌های مربوطه آماده شده و بعد از ارائه به جلسه هیات دولت باید در مجلس شورای اسلامی تصویب شود.

*ما تلاش کرده‌ایم که هیچ تریبون بین‌المللی را خالی نگذاریم و در مجامعی همچون مجمع عمومی سازمان ملل، اجلاس امنیتی مونیخ، اجلاس دائوس و دیگر کنفرانس‌های شناخته شده، مشارکت داشته باشیم و از فرصت پیش آمده برای اعلام مواضع‌مان استفاده کنیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها