کد خبر: 577801
|
۱۴۰۱/۰۷/۲۲ ۱۱:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

اقلیم کردستان عراق بعد از انتخاب رئیس‌جمهور جدید چه شرایطی خواهد داشت؟

پنجمین رئیس‌جمهور عراق باز هم به نحوی از حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق انتخاب شد، اما پروسه انتخاب او با وجود آنکه این بار بیش از یک سال به طول انجامید، باز هم ابهاماتی در مورد آینده عراق به طور اعم و اقلیم شمال این کشور به وجود آورده است.

اقلیم کردستان عراق بعد از انتخاب رئیس‌جمهور جدید چه شرایطی خواهد داشت؟
کد خبر: 577801
|
۱۴۰۱/۰۷/۲۲ ۱۱:۳۰:۰۰

سید عماد حسینی- پنجمین رئیس‌جمهور عراق باز هم به نحوی از حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق انتخاب شد، اما پروسه انتخاب او با وجود آنکه این بار بیش از یک سال به طول انجامید، باز هم ابهاماتی در مورد آینده عراق به طور اعم و اقلیم شمال این کشور به وجود آورده است.

گرچه عبداللطیف رشید به عنوان یکی از رهبران مؤسس اتحادیه میهنی کردستان عراق محسوب می‌شود و سابقه حضورش در این حزب به شصت سال پیش باز می‌گردد، اما او این‌بار به عنوان نامزد مستقل در انتخابات مجلس عراق شرکت کرد و موفق شد به‌رغم قبضه قدرت دو حزب بزرگ دموکرات و میهنی بر منطقه اقلیم کردستان عراق وارد مجلس این کشور شود.

با وجود آنکه برخی تحلیلگران عراقی بر هماهنگ بودن این اقدام او با ساختار رهبری اتحادیه میهنی کردستان عراق تاکید دارند، اما برخی دیگر آن را نوعی انشقاق از روی نارضایتی بعد از ادامه محصور ماندن رهبری در خانواده طالبانی می‌دانند.

این در حالی است که اصل شکل‌گیری اتحادیه میهنی کردستان عراق و انشقاق از حزب دموکرات رهایی از سلطه خانواده بارزانی بود. شاید بیانیه‌های پیاپی اتحادیه میهنی در آستانه جلسه مجلس عراق و تاکید بر حمایت این حزب از برهم صالح به عنوان تنها نامزدش برای ریاست‌جمهوری دلیلی بر این مدعی باشد.

با این حال شماری از تحلیلگران با اشاره به بلندپروازی‌های برهم صالح در ساختار رهبری اتحادیه میهنی، بازگشت وی را به سلیمانیه یک دردسر بزرگ برای بافل طالبانی توصیف می‌کنند که باعث شد تا آخرین لحظه هر چند به شکل رسانه‌ای و تبلیغاتی دست از حمایت خود از نامزدی صالح برندارد.

رئیس‌جمهور پیشین عراق که داعیه رهبری بر اتحادیه میهنی کردستان عراق را در سر دارد، برای چند صباحی با ریاست‌جمهوری عراق ساکت نگه داشته شد اما تصور نمی‌شود بعد از چشیدن طعم قدرت و ریاست بر عراق حاضر به چشم‌پوشی از رسیدن به جایگاه برتر در حزبی شود که از نگاهش او را تنها گذاشته و در لحظه سرنوشت پشت او را خالی کرد.

شاید جلسه بافل طالبانی رهبر اتحادیه میهنی کردستان عراق و برهم صالح که دقایقی قبل از خروج شکست‌خورده از نشست پارلمان عراق برگزار شد هم برای آرام کردن او جهت مواجه شدن با این واقعیت انجام گرفته باشد.

به تعبیری واضح‌تر، برهم صالح گرچه شکست را پذیرفت و به عبداللطیف رشید تبریک گفت- به طور حتم این نقل و انتقال قدرت در بغداد به شکلی مسالمت‌آمیز انجام خواهد گرفت- اما ترکش‌های این سهم‌خواهی را دیر یا زود در منطقه اقلیم خواهیم دید تا شرایط این منطقه بیش از گذشته شکننده شود، به‌خصوص که حزب دموکرات هم خود را چندان از این پیروزی شادکام نمی‌بیند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها