ترکیه صادر کننده گاز روسیه می‌شود

روسیه می‌خواهد از طریق ترکیه گاز خودش را به اروپا صادر و ترکیه را به هاب صادرات گاز در منطقه تبدیل کند.

ترکیه صادر کننده گاز روسیه می‌شود
کد خبر: 577746
|
۱۴۰۱/۰۷/۲۱ ۱۱:۲۰:۳۰

ولادیمیر پوتین، روز چهارشنبه در جریان سخنرانی در نشست هفته انرژی روسیه در مسکو گفت: ما می توانیم حجم گازی که سابق بر این با استفاده از خطوط لوله نورد استریم از طریق دریای بالتیک ترانزیت می شد را به دریای سیاه منتقل کنیم. خطوط لوله گازی دریای سیاه به ترکیه می تواند به مسیر صادرات گاز اصلی روسیه برای اروپا تبدیل شود.

به گزارش ایسنا، کرملین در حال بررسی تحکیم روابط با ترکیه همزمان با وخامت شدید روابطش با اتحادیه اروپا پس از حمله نظامی به اوکراین است. صادرات گاز روسیه به اتحادیه اروپا به سطح بسیار اندکی در مقایسه با پیش از جنگ اوکراین تقلیل پیدا کرده است و این وضعیت با صدمه دیدن خطوط لوله زیردریایی نورد استریم که از دریای بالتیک به آلمان امتداد دارند، شدت یافته است.

پوتین که روز پنجشنبه با رئیس جمهور ترکیه در قزاقستان دیدار می‌کند، اظهار کرد: ساخت خطوط لوله بیشتر به ترکیه اگر آنکارا علاقمند باشد امکان پذیر است. این اقدام از نظر اقتصادی مقرون به صرفه خواهد بود و با در نظر گرفتن رویدادهای اخیر، سطح امنیتی آنجا به شکل قابل ملاحظه‌ای بالاتر است.

توقف فعالیت نورد استریم باعث شده است تنها دو مسیر برای انتقال گاز روسیه به اروپا فعال باشد که یکی از طریق اوکراین و دیگری از طریق یک لاین‌ خط لوله ترک استریم است که از دریای سیاه به ترکیه امتداد دارد. مجموع ظرفیت ترک استریم از طریق دو لاین، ۳۱.۵ میلیارد متر مکعب در سال در مقایسه با ۵۵ میلیارد متر مکعب در سال برای نورد استریم است.

الکسی میلر، مدیرعامل گازپروم اعلام کرد شرکت گازپروم آماده است لینکهای گازی بیشتری را در مسیر ترکیه در دریای سیاه احداث کند. وی همچنین پیشنهاد کرد یک قطب تجاری در مرز اتحادیه اروپا و ترکیه ایجاد شود که در آن گاز فروخته شود.

 فاتح دونمز، وزیر انرژی ترکیه گفت: برای نخستین بار است که چنین ایده ای را می شنویم. ما باید درباره مسائل حقوقی، بازرگانی، اقتصادی و فنی گفت‌وگو کنیم.

بر اساس گزارش بلومبرگ، با این حال، با توجه به همکاری قبلی میان ترکیه و روسیه در چنین پروژه هایی مانند ترک استریم، ساخت خطوط لوله گازی جدید قطعا امکان پذیر است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
  • مجید ارسالی در
    پنجشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۱

    ترکیه وروسیه؟؟؟!!! پس ایران کجاست؟؟؟!!! ایران منافع ملی را فدای هدف اقلیتی نکند؟؟؟

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها