کد خبر: 575838
|
۱۴۰۱/۰۷/۰۷ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

سناریوهای پیش روی صحنه سیاسی لبنان کدام‌اند؟

امروز (پنجشنبه) مجلس لبنان با هدف انتخاب رئیس‌جمهور جدید این کشور تشکیل جلسه می‌دهد، امری که نه تنها کارشناسان و صاحب‌نظران بلکه اعضای مجلس لبنان را هم به شدت غافلگیر کرده است.

سناریوهای پیش روی صحنه سیاسی لبنان کدام‌اند؟
کد خبر: 575838
|
۱۴۰۱/۰۷/۰۷ ۱۰:۰۰:۰۰

سیدعماد حسینی- امروز (پنجشنبه) مجلس لبنان با هدف انتخاب رئیس‌جمهور جدید این کشور تشکیل جلسه می‌دهد، امری که نه تنها کارشناسان و صاحب‌نظران بلکه اعضای مجلس لبنان را هم به شدت غافلگیر کرده است.

خبرهای رسیده از لبنان حکایت از آن دارد از زمانی که روز سه‌شنبه نبیه بری رئیس مجلس لبنان این خبر را اعلام و دستور تشکیل جلسه مجلس را در روز پنجشنبه صادر کرد، فراکسیون‌های مختلف مجلس لبنان بعد از ساعاتی انفعال جلسات خود را برای مشخص کردن مواضع‌شان در این رابطه آغاز کردند.

این جلسه امروز در حالی برگزاری می‌شود که همه نگاه‌ها به سوی تلاش‌های نجیب میقاتی برای تشکیل کابینه معطوف بود و همه تصمیمات در لبنان نیز منتظر اعلام تشکیل کابینه جدیدی بود که ماه‌هاست در پروسه تولد باقی مانده و برخی حتی مرگ آن را اعلام کرده بودند.

لبنان در حالی جلسه انتخاب رئیس‌جمهور خود را امروز برگزار می‌کند که با سه مساله بسیار سرنوشت‌ساز انتخاب رئیس‌جمهور، تشکیل کابینه و شاید از این دو بغرنج‌تر نحوه تعامل با پرونده ترسیم مرزهای دریایی با فلسطین اشغالی مواجه است، تصمیماتی که هر یک به تنهایی می‌توانند آینده این کشور را حداقل در کوتاه‌مدت به شدت تحت تاثیر خود قرار دهند.

اینکه تصمیم ناگهانی نبیه بری برای تشکیل مجلس با هدف حل واقعی یکی از سه ضلع چالش‌‌برانگیز صحنه سیاسی لبنان انجام گرفته یا اینکه انداختن توپ به زمین مخالفان و برهم‌زدن محاسبات آنها در نقاط دیگر زمین بازی است را در آینده‌ای نه چندان دور خواهیم دانست. اما آنچه می‌توان از این اعلام ناگهانی متصور شد، آن است که طرف‌‌هایی در لبنان، امروز را بهترین فرصت برای انتخاب رئیس‌جمهور یافته‌اند.

برخی از تحلیلگران هم با توجه به مشرب فکری و نوع مواضع رئیس مجلس لبنان، این تصمیم را بی‌ارتباط با پرونده ترسیم مرزها نمی‌دانند و معتقدند، جریان طرفدار مقاومت به دنبال آن است که با توجه به اینکه نجیب میقاتی نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه خود نخست‌وزیر پیش‌برد امور یا به تعبیری نخست‌وزیر مستقر است، معادله را در دو ضلع این بحران به نحوی حل شده یافته و بتواند با قدرت بیشتری لبنان را در میز مذاکره و تصمیم‌گیری ترسیم مرزها حاضر کند، گرچه مطرح شدن چندین نام از هر دو جریان ۸ و ۱۴ مارس کفه سناریوی عدم توافق را بیشتر می‌کند.

برای کشوری که مدت‌هاست روی همسویی را ندیده انتظار جمع شدن ۸۶ نماینده زیر سقف پارلمان هم بعید به نظر می‌رسد، چه رسد به اینکه جلسه‌ای تشکیل و اکثریتی هم یکی از نامزدها را به سوی کاخ ریاست‌جمهوری بدرقه کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها