کد خبر: 575505
|
۱۴۰۱/۰۷/۰۴ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

کره شمالی باز هم سراغ آزمایش موشکی رفت/ خشم پیونگ‌یانگ از حضور یو‌اس‌اس ریگان در کره جنوبی و سفر برنامه‌ریزی شده «هریس»

پیونگ‌یانگ صبح روز یکشنبه اقدام به شلیک یک موشک بالستیک کوتاه‌برد به آب‌های شرقی شبه‌جزیره کره کرده است؛ اقدامی که اولین آزمایش موشک‌های بالستیک کره شمالی طی حدود چهار ماه گذشته محسوب می‌شود.

کره شمالی باز هم سراغ آزمایش موشکی رفت/ خشم پیونگ‌یانگ از حضور یو‌اس‌اس ریگان در کره جنوبی و سفر برنامه‌ریزی شده «هریس»
کد خبر: 575505
|
۱۴۰۱/۰۷/۰۴ ۱۱:۰۰:۰۰

محمدحسین لطف‌الهی- مقام‌های نظامی ارشد کره جنوبی و ژاپن می‌گویند که صبح روز یکشنبه پیونگ‌یانگ اقدام به شلیک یک موشک بالستیک کوتاه‌برد به آب‌های شرقی شبه‌جزیره کره کرده است؛ اقدامی که اولین آزمایش موشک‌های بالستیک کره شمالی طی حدود چهار ماه گذشته محسوب می‌شود.

به گزارش اعتمادآنلاین، این آزمایش موشکی در حالی صورت می‌گیرد که روز جمعه، ناو هواپیمابر رونالد ریگان برای شرکت در یک تمرین نظامی مشترک با ارتش کره جنوبی به آب‌های ساحلی پوسان- بندری در جنوب شبه‌جزیره کره- رسید و کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده، قرار است در روزهای آینده سفری به شرق آسیا داشته باشد. خانم هریس قرار است ابتدا به توکیو رفته و پس از شرکت در مراسم گرامیداشت یاد شینزو آبه، نخست‌وزیر پیشین ژاپن که در اقدامی تروریستی کشته شد، عازم سئول شود.

کره شمالی به طور معمول تلاش می‌کند از طریق برگزاری رزمایش، انجام آزمایش‌های موشکی و رونمایی از تسلیحات مدرن به اقدامات همسایه جنوبی و ایالات متحده در منطقه پاسخ دهد.

به گفته مقام‌های دفاعی کره جنوبی، این موشک در ساعت 6:53 صبح از منطقه تائه‌چون واقع در شمال غربی کره شمالی شلیک شد و پس از طی مسافت 373 مایل در آب‌های ساحلی شرق این کشور فرود آمد. ارتش کره جنوبی در بیانیه‌ای نسبت به آزمایش موشکی کره شمالی واکنش نشان داد و آن را «ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد» و «اقدامی تحریک‌آمیز که امنیت و ثبات را در شبه جزیره کره تهدید می‌کند» توصیف کرد.

به گزارش اعتمادآنلاین، آخرین آزمایش موشکی کره شمالی به 5 ژوئن باز می‌گشت که ارتش این کشور اقدام به شلیک همزمان هشت موشک بالستیک کوتاه‌برد کرد. از زمان آغاز سال جدید میلادی، کره شمالی مجموعاْ 17 بار اقدام به آزمایش موشک‌های بالستیک و دو بار اقدام به آزمایش موشک‌های کروز کرده بود. در آخرین نمونه، روز 17 آگوست این کشور دو موشک کروز آزمایش کرد.

تعدادی از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد کره شمالی را از توسعه و آزمایش موشک‌های بالستیک و تسلیحات هسته‌ای منع می‌کند اما پیونگ‌یانگ معتقد است که کره شمالی دولتی مستقل است و «حق دارد» به توسعه، صادرات یا واردات تسلیحات مختلف اقدام کند.

خبرگزاری تاس گزارش داده است که فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، پس از آزمایش موشکی کره جنوبی با صدور فرمانی به وزارتخانه‌ها و ادارات این کشور دستور داده تا برای شرایط پیش‌بینی نشده آماده شوند. رئیس دولت ژاپن اعلام کرده است که برای اطمینان از ایمنی کشتیرانی و هوانوردی غیرنظامی در منطقه، ارائه اطلاعات سریع و قابل اعتماد و برای موقعیت‌های احتمالی پیش‌بینی نشده آماده باشید. در این گزارش آمده است که در دفتر نخست‌وزیری ستاد بحران برای جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات عملیاتی آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی هم هشدار داده که کره شمالی در حال آماده‌سازی برای آزمایش یک موشک بالستیک جدید است که قرار است از طریق زیردریایی شلیک شود.

گفت‌وگوها میان کره شمالی و ایالات متحده بدون دستیابی به نتیجه در خصوص چگونگی به عقب بازگشتن برنامه‌های هسته‌ای و موشکی پیونگ‌یانگ در سال 2019 به پایان رسید و از آن زمان کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، ضمن تاکید بر بی‌نتیجه بودن گفت‌وگو با آمریکا و کره جنوبی، وعده داده است که برنامه‌های موشکی  و هسته‌ای در این کشور گسترش خواهد یافت.

یون سوک یئول، رئیس‌جمهور کره جنوبی، چندی قبل به کره شمالی پیشنهاد کرده بود در ازای مشوق‌های اقتصادی، گام‌هایی برای برچیدن تسلیحات هسته‌ای خود بردارد. پیونگ یانگ اما با رد این پیشنهاد، آن را «نفرت‌‌انگیز» خواند و تاکید کرد به هیچ وجه دیگر درباره برنامه هسته‌ای خود مذاکره نخواهد کرد.

سو کیم، کارشناس مسائل شبه جزیره کره، در موسسه «رَند» مستقر در واشنگتن می‌گوید: «برای کره شمالی بازگشت ناوهای هواپیمابر ایالات متحده به منطقه و سفر معاون اول رئیس‌جمهور آمریکا به دو کشور ژاپن و کره جنوبی اتفاق خوبی محسوب نمی‌شود و همین مساله پیونگ‌یانگ را در وضعیت آماده‌باش قرار داده است.»

او معتقد است کیم جونگ اون رهبر کره شمالی می‌خواهد ثابت کند که این کشور برای شکستن «محاصره ژئوپلیتیک» آماده است. به گفته سو کیم، کره شمالی تلاش دارد نشان دهد که فشارها و تهدیدهای آمریکا و کره جنوبی نمی‌تواند باعث شود پیونگ‌یانگ موضع خود را تغییر دهد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها