اعلامیه سمرقند؛ مخالفت با نظامی شدن فناوری اطلاعات و حمایت از ایجاد کشور فراگیر در افغانستان

بر اساس اعلامیه سمرقند که امروز امضا شد، کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای مخالف هرگونه نظامی سازی بخش فناوری اطلاعات هستند.

اعلامیه سمرقند؛ مخالفت با نظامی شدن فناوری اطلاعات و حمایت از ایجاد کشور فراگیر در افغانستان
کد خبر: 574353
|
۱۴۰۱/۰۶/۲۵ ۱۴:۵۷:۲۷

براساس این اطلاعیه، آنها از توسعه قوانین جهانی، اصول و هنجارهای رفتار مسئولانه دولت‌ها در این زمینه حمایت می‌کنند، همچنین از توسعه یک سازمان بین‌المللی جامع تحت نظارت سازمان ملل متحد برای مبارزه با  استفاده از این فناوری‌ها برای مقاصد جنایی استقبال می‌کنند.

به گزارش ایسنا، بر اساس اعلامیه سمرقند کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای قصد دارند فهرست واحدی از سازمان های تروریستی، جدایی طلب و افراطی تهیه کنند. طبق قوانین ملی خود و بر اساس اجماع، کشورهای عضو تلاش خواهند کرد تا اصول و رویکردهای مشترکی را برای تشکیل فهرست واحدی از سازمان‌های تروریستی، جدایی‌طلب و تروریستی که فعالیت آنها در قلمرو کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای ممنوع است،ارائه دهند.

بر اساس این اعلامیه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای خواستار افزایش اثربخشی سازمان تجارت جهانی و اصلاح آن شدند.

در این سند آمده است: «کشورهای عضو خواهان موثرتر شدن سازمان تجارت جهانی به عنوان یک انجمن کلیدی برای بحث در مورد دستور کار تجارت بین‌الملل و پذیرش قوانین سیستم تجاری چندجانبه هستند.

در این اعلامیه همچنین کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای ایجاد یک دولت فراگیر در افغانستان را مهم دانستند.

در این اعلامیه آمده است: «کشورهای عضو ایجاد یک حکومت فراگیر در افغانستان با مشارکت نمایندگان همه گروه‌های قومی، مذهبی و سیاسی جامعه افغانستان را بسیار مهم می‌دانند». این سند افزوده است که سازمان همکاری شانگهای از تشکیل افغانستان به عنوان یک کشور مستقل، بی طرف، متحد و صلح آمیز، عاری از تروریسم، جنگ و مواد مخدر حمایت می‌کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها