کد خبر: 574295
|
۱۴۰۱/۰۶/۲۵ ۰۹:۳۵:۲۲
| |

نانسی پلوسی به ارمنستان می‌رود

منابع رسانه‌ای از سفر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به ارمنستان و توصیه فرانسه به باکو خبر دادند.

نانسی پلوسی به ارمنستان می‌رود
کد خبر: 574295
|
۱۴۰۱/۰۶/۲۵ ۰۹:۳۵:۲۲

وبگاه «پولیتیکو» روز جمعه نوشت که نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در روزهای آتی برای نشان دادن حمایت از ارمنستان به این کشور سفر خواهد کرد. پلوسی پس از توقف در برلین برای اجلاس سران «جی-۷» این سفر را انجام خواهد داد. انتظار می رود که وی «با نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان در «ایروان» پایتخت ارمنستان دیدار کند.

به گزارش فارس، سفر پلوسی به ایروان  برای جامعه ارامنه مقیم آمریکا که خواستار تمرکز بیشتر سیاسی بر بحران شده‌اند، معنای زیادی خواهد داشت.

 در تحولی دیگر، نماینده فرانسه در سازمان ملل متحد گفت که فرانسه از جمهوری آذربایجان می‌خواهد نیروهای خود را از مرزهای ارمنستان خارج کند.

 به نوشته خبرگزاری «نیوز آرمنیا»، نماینده فرانسه در سازمان ملل متحد در سخنرانی در شورای امنیت گفت که پاریس از اقدامات نظامی در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان نگران است.

در جبهه نبرد بین این دو کشور همسایه نیز وزارت دفاع جمهوری آذربایجان مدعی شده که  ارتش  این کشور  بر ۵۳ موضع  نیروهای مسلح ارمنستان و تعداد قابل توجهی از ارتفاعات مسلط مسلط شده است.

روایت جمهوری آذربایجان و مقام‌های ارمنستان نشان می‌دهد که طی درگیری‌های مرزی هفته جاری دو کشور، در مجموع ۱۷۶ نفر کشته شدند.

وزارت دفاع  جمهوری آذربایجان علام کرد که طی درگیری‌های اخیر نظامی با ارمنستان تعداد ۷۱ نفر از نیروهای جمهوری آذربایجان جانشان را از دست دادند.

نخست وزیر ارمنستان شامگاه چهارشنبه به نمایندگان پارلمان این کشور  گفت که  در نتیجه حملات نیروهای جمهوری آذربایجان، شمار کشته‌های ارمنستانی  به ۱۰۵ نفر رسیده است. پاشینیان روز سه شنبه با حضور در پارلمان ارمنستان به قانونگذاران این کشور خبر داده بود که ۴۹ نیروی نظامی ارمنستانی طی درگیری با جمهوری آذربایجان کشته شدند.

روابط بین ایروان و باکو به دلیل مسئله قره باغ کوهستانی پرتنش شده است. پس از اولین جنگی که  اوایل دهه نود میلادی بیش از ۳۰۰۰۰ نفر کشته شدند، ایروان و باکو دوباره در پاییز ۲۰۲۰ درگیر شدند، در نبردهایی که جان بیش از ۶۵۰۰ نفر را گرفت. ارمنستان در این جنگ آخر شکست خورد و مجبور شد مناطق مهمی را واگذار کند.

تحلیگران  بر این باورند که  آتش بس شکننده‌ بین باکو و ایروان  امکان وضعیت «نه جنگ و نه صلح» را فراهم کرده است. 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها